MLM

mlm - multi level marketing

Multi-Level Marketing (MLM) to tzw. marketing sieciowy lub wielopoziomowy. Jest to rozbudowany system sprzedaży usług oraz produktów, który do dystrybucji wykorzystuje sieć zaangażowanych sprzedawców. MLM różni się od sprzedaży bezpośredniej możliwością utworzenia własnej struktury dystrybutorów – przez każdą osobę będącą w programie. Przedstawiciel firmy MLM otrzymuje od każdej sprzedaży prowizję, a także ma możliwość rekrutacji zupełnie nowych współpracowników, zarabiając tym samym również na ich działaniach.

Zasady działania MLM

Firmy zaangażowane w marketing sieciowy nie korzystają z tradycyjnych punktów sprzedażowych, takich jak sklepy stacjonarne. Takie rozwiązanie wpływa na oszczędność, ponieważ nie wymaga inwestycji w wynajem oraz wyposażenie lokali. MLM nie jest także promowany przy zastosowaniu tradycyjnych reklam. Kluczowym działaniem jest przede wszystkim polecanie. Za pośrednictwem marketingu szeptanego, przedstawiciele firmy sprzedają produkty rodzinie i znajomym, a nierzadko sami je nabywają. W związku z tym koszty związane z dołączeniem do biznesu są niższe od metod prowadzenia sprzedaży tradycyjnej.

Rola sponsora w marketingu sieciowym

Każdy przedstawiciel struktury MLM posiada tzw. sponsora, który wprowadza go do tego biznesu. Pełni on rolę nauczyciela i przewodnika, który jest w stanie wytłumaczyć swoim podopiecznym zasady funkcjonowania danej firmy. W razie potrzeby powinien ich także motywować oraz oferować wszelką pomoc. Jest to szczególnie istotne na początku drogi młodego dystrybutora, zanim ten sam zostanie sponsorem i zajmie się rekrutowaniem nowych przedstawicieli. Dlatego zaangażowanie w marketing sieciowy wymaga nie tylko sporych umiejętności sprzedażowych, ale również odpowiedniego nastawienia do bycia dobrym liderem w ramach własnej struktury.

Plan marketingowy

Rodzaj strategii dotyczącej sposobu budowania struktury dystrybutorów opiera się w każdej firmie MLM na planie marketingowym. Określa on przede wszystkim najbardziej opłacalny sposób naliczania prowizji. W niektórych firmach największe znaczenie ma wysoka sprzedaż własna, podczas gdy inne stawiają głównie na rekordową rekrutację. Znaczna część planów marketingowych uwzględnia możliwość zdobycia różnych nagród i bonusów motywujących, m.in premii pieniężnych, samochodów czy wycieczek. Każda firma MLM bardzo dba o swoją reputację oraz wizerunek, dlatego wiele z nich angażuje się np. w działalność charytatywną

Zalety marketingu sieciowego

Współpraca z firmą MLM jest często postrzegana jako zajęcie dodatkowe, jednak odpowiednie zaangażowanie pozwala na wypracowanie sieci przynoszącej spore dochody. Do największych zalet systemu MLM należy elastyczny czas pracy i duża swoboda, prostota założenia własnej sieci oraz duże wsparcie ze strony firmy. To również szansa na rozwój osobisty, poznanie wielu nowych ludzi, nawiązanie interesujących kontaktów oraz możliwość udziału w licznych szkoleniach. Współpraca z taką firmą nie wymaga ponadto żadnego doświadczenia, wysokiego wykształcenia oraz nie posiada ograniczeń związanych z wiekiem lub płcią.

Zobacz też programy partnerskie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *