Influencer marketing

Opinia wpływowej osoby jest dużo bardziej wiarygodna niż tradycyjna reklama, więc często wykorzystuje się influencerów w marketingu. Obie strony zyskują. Firma może dotrzeć do potencjalnych klientów, a influencer jest za to odpowiednio wynagradzany. Kim jest, jak nim zostać i jak nawiązać współpracę z influencerami?

Kim jest influencer?

Influencer to popularna osoba, która ma wpływ na podejmowane decyzje przez ludzi, z którymi ma trwałe relacje. Terminem tym określa się osoby, które mają duży rozgłos oraz znaczne grono odbiorców. Najczęściej dotyczy więc tych, którzy mają własny blog, vlog, konto na Instagramie, YouTube, TikToku, Snapchacie czy jeszcze innym portalu pozwalającym budować stałe relacje z odbiorcami.

Jak zostać influencerem?

Zostać influencerem teoretycznie może każdy, ale nie każdy się do tego nadaje. Jest to również proces długotrwały i wymagający cierpliwości, choć oczywiście zdarzają się wyjątki od reguły. Czasem wystarczy jedna akcja lub wpis by zaistnieć i zdobyć rzeszę obserwujących. No, ale takie sytuacje należą do rzadkości, więc chcąc zostać znanym influencerem musimy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość.

Zaczynając swoją przygodę powinniśmy najpierw wybrać sposób komunikowania z odbiorcami, choć nie musimy ograniczać się oczywiście do jednego. Nie ma żadnych przeciwwskazań by spróbować połączyć różne media np. założyć bloga, kanał na YouTube i do tego prowadzić jakiś profil np. na Instagramie.


jak założyć bloga

Własny blog to świetny wybór dla osób, które preferują treści pisane. Warto zwrócić uwagę, że założenie bloga jest bardzo proste i możemy to zrobić nawet za darmo.


jak zarabiać na instagramie

Zarabianie na Instagramie z kolei to świetna opcja dla osób, które lubią robić duże ilości zdjęć i dzielić się nimi z innymi. Samo założenie profilu jest banalnie proste, choć zdobycie odpowiedniej ilości obserwujących już niekoniecznie.


jak zarabiać na YouTube

Zarabianie na YouTube to dobry wybór dla osób, które preferują nagrywanie własnych filmów i publikowanie ich w internecie. Nie jest tajemnicą również, że można na tym naprawdę nieźle zarobić.


jak zarabiać na facebooku

Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy, więc zdecydowana większość osób ma tam już konto, ale nie każdy zdaje sobie sprawę, że zarabianie na Facebooku również jest możliwe.


O czym musimy pamiętać by zaistnieć?

  • często publikować treści i być aktywnym w mediach społecznościowych,
  • być na bieżąco z newsami z branży,
  • chętnie dzielić się opinią, wiedzą oraz doświadczeniem.

Jak zarabiać jako influencer?

Będąc cenionym influencerem możemy już zacząć czerpać korzyści ze zbudowanej pozycji. Dokładny sposób zarabiania uzależniony będzie od posiadanego medium, ale w głównej mierze będzie to publikowanie płatnych treści oraz artykułów sponsorowanych. Mając już swoich odbiorców możemy dodać swoją ofertę na portalach, które pozwolą zdobywać zlecenia, czyli łączących reklamodawców z influencerami. Oczywiście możemy też dodatkowo szukać zleceń na własną rękę, a często nawet reklamodawcy sami zgłaszają się z konkretną ofertą do popularniejszych twórców.

Portale łączące influencerów z reklamodawcami

Portale łączące influencerów z reklamodawcami sprawdzą się nie tylko, jeśli chcemy zarabiać w ten sposób, ale również w sytuacji, gdy chcemy reklamować swoje produkty lub usługi wykorzystując do tego pozycję zbudowaną przez wybranych influencerów. Gdzie warto się zarejestrować?


whitepress

Whitepress to najpopularniejsza platforma tego typu, więc ma również największą bazę użytkowników.


linkhouse

Linkhouse z kolei w swojej ofercie posiada również wiele innych usług związanych z pozycjonowaniem stron. Niestety łączy tylko z blogerami i posiadaczami większych stron internetowych, więc nie uświadczymy tu choćby Instagrama, YouTube itp.


reachablogger

ReachaBlogger to stosunkowo nowy portal, więc nie ma jeszcze tak dużej ilości użytkowników i brakuje niektórych opcji, ale stale się rozwija, więc warto dać mu szansę.


Ile możemy zarobić

To ile możemy zarobić uzależnione jest oczywiście od zasięgu, czyli od tego do ilu odbiorców trafi konkretna wiadomość. Ciężko mówić nawet o widełkach zarobków, gdyż rozbieżność jest po prostu ogromna. Dla wielu z pewnością byłaby to praca marzeń, ale niestety nie każdy będzie w stanie wybić się na tyle, aby móc całkowicie zrezygnować z innych zajęć zarobkowych. Nie oznacza to jednak, że nie warto spróbować, gdyż spora ilość influencerów utrzymuje się jedynie ze swojej aktywności w internecie.

Jak mierzyć zasięg ?

Im bardziej popularny influencer, tym jego zasięg będzie większy, a co za tym idzie – potencjalne zarobki. Kolejnym czynnikiem mającym na nie wpływ jest również sama tematyka medium oraz grupa odbiorców, do której trafia przekaz. Jak określić zasięg w przypadku konkretnej platformy?

  • Facebook – liczba fanów,
  • Instagram – liczba obserwujących,
  • Twitter – liczba obserwujących,
  • YouTube – liczba subskrybentów,
  • Blog – liczba odsłon i unikalnych użytkowników, dane z Google Analytics.

Jak się wybić?

Niestety nawet bardzo dobre treści, zdjęcia czy filmiki nie zagwarantują nam sukcesu i dobrych zarobków, jeśli nie potrafimy budować grupy odbiorców. W przypadku każdego medium zdobywanie popularności wygląda nieco inaczej, więc to co sprawdzi się w przypadku blogów, niekoniecznie zda egzamin w przypadku kanału na Instagramie.

Na blogu

W przypadku bloga najlepiej sprawdza się pozycjonowanie oraz reklama, jeśli mamy dodatkowy budżet, który możemy przeznaczyć na rozwój. Zasady działania reklam nie trzeba nikomu przedstawiać, ale niestety zasadniczym minusem tego typu rozwiązania jest fakt, że efekty widoczne są tylko póki opłacamy reklamę. Dużo lepiej wypada pod tym względem pozycjonowanie, które pozwoli zdobywać stały ruch z wyszukiwarki. Sam proces możemy przeprowadzić samodzielnie (jeśli mamy wiedzę w tym temacie) lub zlecić specjalnym agencjom, które się tym zajmują.

Na Instagramie

Na Instagramie popularność zdobywa się poprzez „zbieranie” obserwujących. Dominują tu przede wszystkim zdjęcia, więc nie jest żadną tajemnicą, że ładne kobiety mają tutaj zdecydowaną przewagę na starcie. Oczywiście to, że mają łatwiej nie oznacza, że mężczyźni nie są w stanie się wybić. Na początku najłatwiej zdobywać obserwujących po prostu obserwując profile innych osób (spora część odwdzięcza się tym samym), a przy dużej ilości to już samo idzie. Pod warunkiem jednak, że publikujemy regularnie ciekawe zdjęcia, które trafiają do kolejnych osób.

Na Facebooku

Na Facebooku zbieramy „like”, które świadczy o popularności. Ciekawą opcją, która może zagwarantować przyjemny start jest możliwość zapraszania znajomych do polubienia naszego fanpage. Ludzie zdecydowanie chętniej lajkują strony, które mają już dużą ilość polubień, więc najgorzej jest zawsze zacząć. Dalsze kroki uzależnione są już od samej tematyki fanpage, ale świetnie sprawdzają się tutaj posty, które nakłaniają do oznaczania własnych znajomych.

Podsumowanie

Influencer marketing to świetne rozwiązanie zarówno dla reklamodawców, jak i osób, które planują uczynić sobie z tego kolejne źródło dochodu. Ci pierwsi mogą łatwo i różnymi kanałami dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, a influencerzy mają szansę na dodatkowy zarobek.

Co sądzicie o influencer marketingu? Podzielcie się opinią w komentarzu.

1 komentarz do wpisu “Influencer marketing”

  1. Kilka lat temu marzyłam o zostaniu influencerką. Wtedy oczywiście jeszcze nie wiedziałam, że tak to się nazywa. Wtedy chyba jeszcze nie było w ogóle tego słowa. Ten rodzaj marketingu rozwinął się wraz ze wzsrostem popularności mediów społecznościowych. Sama uwielbiam serwis Instagram i aktywnie dodaję tam zdjęcia i relacje. Chętnie dzielę się swoimi opiniami i odpowiadam na pytania obserwatorów. Nie traktuję tego jako pracy, bo to dla mnie świetna zabawa i rozrywka.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz