Influencer – kto to jest i jak nim zostać?

Social media potrafią pochłonąć naprawdę duże ilości wolnego czasu. Oczywiście nie ma w tym nic złego, jeśli ktoś lubi spędzać czas w ten sposób, ale czasem warto zastanowić się, czy nie można ich wykorzystać w nieco lepszy sposób. Jaki? Oczywiście do zarabiania pieniędzy jako influencer. Nie każdy zdaje sobie sprawę jak duży potencjał w nich drzemie, a część wie, ale nic w tym kierunku nie robi. Jest to spory błąd, bowiem nie jest to wcale takie trudne jak może się wydawać. Zatem jak zostać influencerem i kto to właściwie jest?

Influencer – kto to?

Influencer to popularna w świecie mediów społecznościowych osoba, która ma wpływ na decyzje podejmowane przez ludzi, z którymi ma trwałe relacje. Terminem tym określa się również osoby, które po prostu mają duży rozgłos oraz znaczne grono odbiorców. W internetowym świecie, influencerami najczęściej są osoby mające własny blog, vlog, konto na Instagramie, YouTube, TikToku Snapchacie itp. Oczywiście mogą to być również inne portale, które pozwalają budować stałe relacje z odbiorcami.

Jak zostać influencerem?

Zostać influencerem teoretycznie może każdy, ale rzecz jasna nie każdy się do tego nadaje. Oczywiście nie oznacza to, że w ogóle nie warto próbować, gdyż jest to bardzo ciekawy sposób na zarobek. Warto wiedzieć, że z reguły jest to proces długotrwały i wymagający cierpliwości, ale wyjątki od reguły zawsze się zdarzają. Czasem wystarczy jedna akcja lub wpis, aby zaistnieć i zdobyć wielu obserwujących. Wprawdzie takie sytuacje należą do rzadkości, ale są jak najbardziej możliwe. Z reguły jednak, chcąc zostać znanym influencerem musimy przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość.

Jakie media wybrać do komunikowania się z odbiorcami?

Chcąc zostać influencerem, musimy przede wszystkim wybrać sposób komunikowania się z odbiorcami. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Lubisz pisać? – wybierz bloga. Lubisz wrzucać zdjęcia? – wybierz Instagram. Może krótkie filmiki? – świetnie sprawdzi się TikTok. Rzecz jasna nie musimy ograniczać się do jednego, a nawet warto próbować je połączyć. Zwłaszcza, że łącząc różne media, możemy dużo szybciej zdobywać grono odbiorców, a dodatkowo mamy więcej możliwości zarobkowych.Jakie media są najpopularniejsze?

Własny blog

jak założyć bloga

Własny blog to świetna propozycja dla osób, które lubią pisać i w ten sposób chcą komunikować się z odbiorcami. Warto zauważyć, że założyć bloga może w zasadzie każdy i to nawet za darmo. Sam proces przebiega bardzo sprawnie, więc wystarczy nawet kilka minut, aby strona była widoczna w sieci. Niestety samo założenie bloga to dopiero początek długiej wędrówki. Zdobywanie czytelników i widoczności w sieci wymaga już sporo czasu i zaangażowania.

Instagram

jak zarabiać na instagramie

Instagram to kolejna propozycja, która sprawdzi się zwłaszcza wśród osób, które lubią robić sobie dużo zdjęć i wrzucać je do internetu. Samo założenie profilu jest banalnie proste, choć zdobycie odpowiedniej ilości obserwujących już niestety niekoniecznie. Co ciekawe, wiele osób takie konto już ma, a część nawet liczbę „fanów”, która pozwala na zarobek.

TikTok

jak zarabiać na tik toku

Kolejna propozycja to TikTok, który ostatnimi czasu zdobywa naprawdę dużą popularność. Przeważają tutaj krótkie filmiki prezentujące taniec lub śpiew, ale możemy znaleźć tam również różnego rodzaju tutoriale, które pozwalają budować grono odbiorców. TiKTok wprawdzie wybierany jest przede wszystkim przez młodszych użytkowników, nawet nieletnich, ale nie jest to żadną regułą.

YouTube

jak zarabiać na YouTube

YouTube, podobnie jak TikTok będzie idealnym wyborem dla osób, które preferują nagrywanie własnych filmów. Różnica polega na tym, że tutaj filmiki z reguły są znacznie dłuższe i tematyka bardziej zróżnicowana.

Facebook

jak zarabiać na facebooku

Facebook bez wątpienia jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym, w którym zdecydowana większość osób ma już konto. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że możliwe jest również zarabianie za jego pomocą. Oczywiście najlepiej założyć konkretny fanpage, który każdy może polubić, gdyż prywatne konto nie będzie miało takich zasięgów.

Twitch

twitch tv

Twitch.tv to najpopularniejsza platforma streamingowa, na której znajdziemy transmisje „na żywo”. Niegdyś były tam praktycznie same nagrania z gier, ale aktualnie nie ma już tak sztywnego podziału. Wprawdzie dalej służy przede wszystkim do zarabiania na grach, ale aktualnie znajdziemy tam również zwykłe rozmowy z widzami. Warto dodać, że takie transmisje możemy aktualnie nadawać nawet na wspomnianych już YouTube i Facebooku.


O czym musimy pamiętać by zostać influencerem i zaistnieć?

  • często publikować treści i być aktywnym w mediach społecznościowych,
  • być na bieżąco z newsami z branży,
  • chętnie dzielić się opinią, wiedzą oraz doświadczeniem.

Jak zdobyć popularność?

Niestety nawet bardzo dobre treści, zdjęcia czy filmiki nie zagwarantują nam sukcesu i dobrych zarobków, jeśli nie potrafimy budować grupy odbiorców. W przypadku każdego medium zdobywanie popularności wygląda nieco inaczej, więc to co sprawdzi się w przypadku blogów, niekoniecznie zda egzamin dla np. profilu na Instagramie.

Na blogu

W przypadku bloga najlepiej sprawdza się pozycjonowanie oraz reklama, jeśli mamy dodatkowy budżet, który możemy przeznaczyć na rozwój. Zasady działania reklam nie trzeba nikomu przedstawiać, ale niestety zasadniczym minusem tego typu rozwiązania jest fakt, że efekty widoczne są tylko póki taką opłacamy reklamę. Pod tym względem dużo lepiej wypada wspomniane pozycjonowanie, które pozwoli zdobywać stały ruch z wyszukiwarki. Sam proces możemy przeprowadzić samodzielnie (jeśli mamy wiedzę w tym temacie) lub zlecić specjalnym agencjom, które się tym zajmują.

Na Instagramie

Na Instagramie popularność zdobywa się poprzez „zbieranie” obserwujących. Dominują tu przede wszystkim zdjęcia, więc nie jest żadną tajemnicą, że ładne kobiety mają tutaj zdecydowaną przewagę na starcie. Oczywiście to, że mają łatwiej nie oznacza, że mężczyźni nie są w stanie się wybić. Na początku najlepiej zdobywać obserwujących po prostu obserwując profile innych osób (spora część odwdzięcza się tym samym). Profile mające już pewną ilość „fanów” często wyskakują w proponowanych itp. więc potem już ich ilość sama rośnie. Oczywiście pod warunkiem, że publikujemy regularnie ciekawe zdjęcia, które trafiają do kolejnych osób.

Na TikToku

W przypadku TikToka, podobnie jak na Instagramie możemy spróbować obserwować profile innych osób, licząc na to, że się zrewanżują. Warto obserwować aktualne trendy, aby możliwie jak najszybciej nagrać odpowiedni filmik i go otagować. Ciekawą opcją są tutaj również „duety”, które pozwalają nagrywać wspólne filmiki z innymi osobami. Jest to dobra opcja, zwłaszcza, jeśli nagramy z kimś kto ma już dużą liczbę obserwujących.

Na YouTube

Ciężko tutaj o jakiś złoty przepis na to jak wybić się na YouTube. Warto jednak zauważyć, że YouTube to bardzo mocna domena internetowa, więc filmiki na konkretny temat mają szansę znaleźć się wysoko w wyszukiwarce. Ważną kwestią jest tutaj odpowiednio dobrany temat filmiku oraz jego długość (dłuższe filmy z reguły są bardziej wartościowe). Kolejna, w zasadzie najważniejsza kwestia to sam filmik. Musi być na tyle dobry, albo kontrowersyjny, aby ludzie chętnie dzielili się nim ze znajomymi i udostępniali w internecie.

Na Facebooku

Na Facebooku zbieramy „lajki”, które świadczą o popularności. Tutaj do dyspozycji mamy ciekawą opcję, która może zagwarantować przyjemny start, czyli możliwość zapraszania znajomych do polubienia naszego fanpage. Nie jest tajemnicą, że ludzie zdecydowanie chętniej lajkują strony, które mają już dużą ilość polubień, więc początki są zawsze najtrudniejsze. Dalsze kroki uzależnione są już od samej tematyki takiego fanpage, ale świetnie sprawdzają się tutaj posty, które nakłaniają do oznaczania własnych znajomych. Dzięki temu trafiają one do większej grupy odbiorców.

Jak zarabiać jako influencer?

Mając już pewną grupę odbiorców możemy zacząć czerpać korzyści ze zbudowanej pozycji i bycia influencerem. Dokładny sposób zarabiania uzależniony jest oczywiście od posiadanego profilu, ale w głównej mierze będzie to publikowanie płatnych treści oraz artykułów sponsorowanych. Zleceń wprawdzie możemy szukać na własną rękę, ale warto dodać swoją ofertę na popularnych portalach łączących influencerów z reklamodawcami. Wystarczy, że podamy tam link do swojego profilu, podamy cenę oraz warunki, a reklamodawcy sami się zgłoszą, jeśli będzie wystarczająco atrakcyjna. Warto dodać, że w przypadku naprawdę popularnych influencerów, reklamodawcy sami zgłaszają się z konkretną ofertą.

Portale łączące influencerów z reklamodawcami

Jest kilka portali łączących influencerów z reklamodawcami, więc jeśli chcemy zarabiać w ten sposób, zdecydowanie warto się zarejestrować i dodać swoją ofertę.


whitepress

Whitepress to najpopularniejsza platforma tego typu, więc ma również największą liczbę reklamodawców.


reachablogger

ReachaBlogger to stosunkowo nowy portal, więc nie ma jeszcze tak dużej ilości użytkowników i brakuje niektórych opcji, ale stale się rozwija i pozwala dodać wiele profili.


linkhouse

Linkhouse niestety łączy tylko z blogerami i posiadaczami większych stron internetowych, więc nie uświadczymy tu pozostałych kanałów np. Instagrama, TikToka, YouTube itp.


Ile możemy zarobić

influencer marketing

To ile możemy zarobić jako influencer uzależnione jest oczywiście od zasięgu, czyli od tego do ilu odbiorców trafi konkretna wiadomość. Kolejnym istotnym czynnikiem mającym na nie wpływ jest również sama tematyka medium oraz grupa odbiorców, do której trafia przekaz. Ciężko mówić nawet o widełkach zarobków, gdyż rozbieżność jest po prostu ogromna. Kolejną kwestią jest jeszcze barter, na który często przystają influencerzy.

Dla wielu z pewnością byłaby to praca marzeń, ale niestety nie każdy będzie w stanie wybić się na tyle, aby móc całkowicie zrezygnować z innych zajęć zarobkowych. Nie oznacza to jednak, że nie warto spróbować, gdyż spora ilość influencerów utrzymuje się jedynie ze swojej aktywności w internecie. Warto zauważyć, że nawet mniejsze zarobki mogą stanowić ciekawy dodatek do pensji, jeśli tego typu zajęcie sprawia nam po prostu satysfakcję.

Jak mierzyć zasięg ?

Im bardziej popularny influencer, tym jego zasięg będzie większy, a co za tym idzie – potencjalne zarobki. Jak określić zasięg w przypadku konkretnej platformy?

  • Facebook – liczba lajków i obserwujących,
  • Instagram – liczba obserwujących,
  • Twitter – liczba obserwujących,
  • YouTube – liczba subskrybentów,
  • Blog – liczba odsłon i unikalnych użytkowników, dane z Google Analytics.

Czy warto zostać influencerem?

Influencerem może zostać w zasadzie każdy, choć większość jedynie „mikro influencerami”. Oczywiście możemy zarabiać nawet bez ogromnych zasięgów i wiele firm decyduje się na taką współpracę ze względu na niskie koszty. Wprawdzie w takiej sytuacji zarobki najprawdopodobniej nie pozwolą na rezygnację z etatu, ale mogą stanowić świetny dodatek do domowego budżetu. Z pewnością jest to ciekawy rodzaj „pracy”, której warto spróbować.

Co sądzicie o zarabianiu w ten sposób? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz