Barter – co to jest i jak wygląda umowa?

Niegdyś, jeszcze zanim pieniądze stały się najpopularniejszym środkiem płatniczym, spora część transakcji rozliczana była w formie barterowej. Co ciekawe, po dzień dzisiejszy cieszy się dużą popularnością, więc wielu przedsiębiorców rozlicza transakcje z kontrahentami właśnie w ten sposób. Czym jest barter, co powinniśmy o nim wiedzieć i jak wygląda taka umowa?

Barter – co to?

Definicja jest bardzo prosta. Barter to forma transakcji handlowej, w której dochodzi do wymiany towarów (lub usług) na inne towary (lub usługi). Przy takiej transakcji ,obie strony starają się, aby wartość dóbr była równa. Co ważne, jest to wymiana bezgotówkowa, więc żadna strona nie dokonuje tutaj rozliczeń pieniężnych.

Umowa barteru

Umowę barteru powinniśmy zawierać na piśmie, choć nie wymaga ona zachowania żadnej określonej formy. Jako, że barter nie został uregulowany w Kodeksie Cywilnym, dokonując takiej transakcji powinniśmy opierać się na zasadach dotyczących umowy zamiany. Ze względu na liczne podobieństwa, tego typu umowa jest po prostu najbliższa barterowi. Wprawdzie, nie zachodzą tutaj żadne transakcje gotówkowe, ale każda ze stron musi doliczyć do tego podatek VAT. Warto dodać, że w przypadku takiej umowy obie strony są jednocześnie nabywcą oraz sprzedającym. Co powinno znaleźć się na takiej umowie:

  • dane obu stron (imiona i nazwiska przedstawicieli, nazwy firm, adresy, numery NIP),
  • data i miejsce zawarcia umowy,
  • datę wykonania umowy lub dostarczenia towarów,
  • przedmioty (lub usługi) umowy,
  • ustalona wartość przedmiotu umowy.

Podatek

Oczywiście wszystkie towary i usługi będące przedmiotem umowy barterowej podlegają opodatkowaniu, zarówno podatkiem VAT, jak i podatkiem dochodowym. Oczywiście obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie wykonania usługi lub dostarczenia towaru. Ewentualnie w dniu wystawienia faktury, jeśli została wygenerowana wcześniej.

Podatek dochodowy

Od wszystkich transakcji barterowych musimy odprowadzić podatek dochodowy, gdyż każdy towar lub usługa jest dla firmy przychodem. Oczywiście powinniśmy zwrócić uwagę, aby zadeklarowana wartość towarów lub usług odpowiadała (bądź była zbliżona) do wartości rynkowej. Jest to dość istotna kwestia, gdyż Urząd Skarbowy może taką umowę barterową zwyczajnie zakwestionować, jeśli stwierdzi, że wartość transakcji została zaniżona. W takiej sytuacji musimy mieć naprawdę solidne argumenty, które uzasadnią przyczynę przyjęcia takiej właśnie wartości. W przeciwnym razie urząd ma prawo oszacować ją we własnym zakresie.

Przychód z transakcji barterowej musimy wykazać na podstawie wystawionej faktury. Warto dodać, że taka faktura kosztowa może stanowić koszt podatkowy, który możemy ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów.

VAT

Wszystkie towary i usługi wymieniane w ramach barteru uznawane są za odpłatne, więc objęte są podatkiem VAT. Rozliczamy go tak jak w przypadku normalnej sprzedaży, a więc wybierając odpowiednią dla danego produktu lub usługi stawkę. W sytuacji, gdy stawki podatku VAT są takie same dla obu kontrahentów, to sprawa jest prosta i nie wymaga dodatkowych wyjaśnień. Czasami jednak może się zdarzyć, że towary lub usługi będące przedmiotem wymiany objęte są różnymi stawkami VAT. Wtedy też taka umowa barterowa przestaje być podatkowo neutralna i może dojść do sytuacji, że obowiązek podatkowy powstanie jedynie po jednej stronie.

Barter wielostronny – co to?

Warto wspomnieć również o barterze wielostronnym, który umożliwia wymianę dóbr i usług niekoniecznie podczas jednej transakcji. W odróżnieniu od klasycznej formy barteru, gdzie wymiana dotyczyła produktów i usług o równej wartości, barter wielostronny polega na zapisywaniu następujących po sobie transakcji kupna i sprzedaży. Każdy z uczestników powinien starać się, aby wartość dokonywanych transakcji była w miarę zrównoważona i dążyć do tego, aby saldo swoich transakcji zachowywać w ramach przyznanego limitu barterowego.

Jak wygląda współpraca barterowa z influencerami

Współpraca barterowa może przebierać różne formy, ale jedną z popularniejszych jest współpraca firm z influencerami. Bardzo często jest to testowania produktów, które w tej sytuacji, influencer otrzymuje oczywiście za darmo,a w zamian opisuje je na prowadzonym przez siebie kanale, blogu, czy profilu w social mediach. Taką współpracę najłatwiej nawiązać kontaktując się bezpośrednio lub poprzez serwisy pośredniczące, takie jak ReachaBlogger.

Dla kogo współpraca barterowa

Współpraca barterowa ma sens przede wszystkim w przypadku nowych firm, które dopiero zaczynają działać na rynku lub mają niewielki budżet. Warto się nią zainteresować, gdyż jest to jedna z tańszych reklam, która faktycznie może przełożyć się na zyski. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie przeprowadzona prawidłowo, a wybrany influencer specjalizuje się w tej samej branży.

Patrząc z drugiej strony. Dla influencera jest to szansa na kolejne umowy, gdyż taka recenzja wybranych produktów z pewnością zostanie zauważona przez inne firmy. Oczywiście, jeśli zostanie dobrze napisana i przyciągnie uwagę.

O czym pamiętać decydując się na taką współpracę

Decydując się na współpracę barterową powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na dobre targetowanie, bez względu na to, którą stroną jesteśmy. Reklamowanie produktu lub usługi, która nie ma nic wspólnego z blogiem (lub kanałem, profilem w social mediach itp.), z pewnością nie przyniesie zamierzonego skutku. Jakie są szanse na to, że kobiety obserwujące kanał związany z kosmetykami, zainteresują się gadżetami do samochodu? Raczej niewielkie.

Podsumowanie

Barter to bardzo ciekawa forma zaspakajania potrzeb bez użycia gotówki, choć nie każdemu odpowiada, gdyż zdecydowana większość woli otrzymać pieniądze za wykonaną usługę lub dostarczony towar. Warto się jednak tematem zainteresować i szukać takich możliwości, gdyż barter może w pewnym stopniu ułatwić wzrost skali działalności. Zwłaszcza w sytuacji, gdy nie dysponujemy dużym budżetem.

Co sądzicie o barterze? Korzystacie z tego typu formy współpracy? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz