Testowanie produktów

Testowanie produktów | kosmetyków

Producenci kosmetyków i dóbr szybko zbywalnych coraz częściej poszukują alternatywnych form promocji, dzięki którym mogą ze swoimi produktami dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Jednym ze sposobów na pozyskanie nowych klientów jest testowanie produktów, jakie zleca się wybranej grupie konsumentów.

Na czym polega marketing rekomendacji

Testowanie produktów najczęściej wiąże się z marketingiem szeptanym lub marketingiem rekomendacji. Wybrana grupa klientów, najczęściej zarejestrowanych w agencjach specjalizujących się w marketingu rekomendacji, otrzymuje wybrane produkty do domu. W ramach przesyłki otrzymują oni pełnowartościowe produkty, jakimi są m.in. proszki czy płyny do prania, szampony i odżywki, kremy ale również chemia gospodarcza, dania instant czy karma dla zwierząt. Wraz z produktem dla siebie otrzymują oni zestaw produktów do rozdania znajomym i rodzinie. Zazwyczaj są to próbki lub mniejsze opakowania tych samych produktów, jakie agent otrzymał w przesyłce. W tej samej przesyłce mogą się także znaleźć ulotki czy dodatkowe materiały, które stanowią dla agenta źródło informacji, na jakie przy rozmowach z innymi, często potencjalnymi klientami, należy zwracać uwagę.

WOMM to nie nachalna sprzedaż

Ten rodzaj promocji bardzo często nazywa się womm, czyli marketingiem szeptanym. Testowanie produktów stanowi w nim część najważniejszą, bowiem wybrani agenci mają mówić o produkcie zgodnie z własnymi odczuciami. Wraz z możliwością przetestowania produktów agent jest zobligowany do podzielenia się swoją opinią o testowanym produkcie, jak i o samej kampanii czy o przesyłce, w której otrzymał produkty. Choć najczęściej testowanie pełnowartościowych produktów nie wiąże się z otrzymaniem dodatkowej gratyfikacji w postaci pieniężnej, to agent może otrzymać specjalne kupony rabatowe czy zniżkowe, umożliwiające dokonanie zakupu wybranych produktów taniej.

Do obowiązków agenta testującego produkty należy również przeprowadzanie rozmów z innymi konsumentami. Odbywać się one mogą zarówno wirtualnie poprzez media społecznościowe, jak i w świecie realnym, gdy może również wręczyć komuś próbkę produktu do przetestowania lub też ofiarować ulotkę z informacjami. Każda taka rozmowa musi być zaraportowana, co odbywa się poprzez specjalny formularz online, udostępniony członkom danej kampanii promocyjnej. Dla firmy, która zleca testowanie produktów, ważna jest każda opinia związana z produktem. Dotyczy to zarówno jego zapachu, skuteczności jak i informacji o opakowaniu czy jego pojemności. Tego rodzaju informacje można łatwo uzyskać od konsumentów, którzy testują dany produkt w warunkach domowych i którzy chcą się podzielić swoim doświadczeniem.

Testowanie produktów według scenariusza

Warto pamiętać, że testowanie produktów może się również odbywać w nieco innym otoczeniu. Część firm, zwłaszcza tych, które chcą wprowadzić na rynek nowy produkt, sięga po możliwości grup focusowych. Testowanie danego produktu odbywa się tu zgodnie z założonym scenariuszem, a moderator dyskusji zadaje pytania zlecone przez producenta. W czasie grupy focusowej wszystkie wypowiedzi uczestników są nagrywane, co pozwala na zapoznanie się z naturalnymi reakcjami uczestników takiego spotkania.

Zobacz też jak oszczędzać pieniądze

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *