Jak założyć sklep internetowy

jak założyć sklep internetowy

Założenie sklepu internetowego jest proste – w rezultacie powstały ich już dziesiątki tysięcy. Trudno się dziwić – niektórzy dostawcy systemów sklepowych oferują ich instalację w kilku kliknięciach, a po kilku minutach możemy już sprzedawać. Zauważmy jednak, że z tych dziesiątek tysięcy sklepów, tak naprawdę na rynku znanych jest ich kilkanaście, może kilkadziesiąt. Co zatem zrobić, aby zwiększyć szansę znalezienia się naszego sklepu na tej krótkiej liście? Podejść do tematu poważnie – to nie jest tylko kwestia „jak założyć sklep internetowy„, ale raczej „jak zrobić to dobrze”. W praktyce oznacza to, że musimy zwrócić uwagę na elementy wymienione poniżej.

Kwestie prawno-podatkowe

Prowadzenie sklepu internetowego to całkiem poważna działalność gospodarcza. Aby więc nie narazić się na kłopoty z fiskusem, należy upewnić się, że mamy zarejestrowaną działalność gospodarczą, odpowiednie wpisy w rejestrach etc. Wiele osób przed uruchomieniem sklepu internetowego sprzedawała niewielkie ilości rzeczy na portalach aukcyjnych, gdzie jako osoby prywatne nie musiały zajmować się takimi tematami, jednak gdy zaczynamy się profesjonalnie zajmować sprzedażą – równie profesjonalnie musimy się zająć spełnianiem wymogów prawa. Najlepiej skonsultować się tu z księgową.

Zdobycie towaru

Zanim zaczniemy działać – sprawdźmy w jakiej cenie jesteśmy w stanie pozyskiwać towary, które później będziemy oferować klientom. Oczywiście wraz z rozwojem firmy i ze zwiększeniem obrotów będziemy zapewne mogli liczyć na upusty w hurtowniach, niemniej zanim dotrzemy do tego etapu, to przez bliżej nieokreślony czas będziemy musieli operować na podstawowym poziomie cenowym. Porównajmy teraz cenę, jaką możemy zaoferować klientom (czyli taką, która powinna pokryć wszelkie koszty i zapewnić nam choćby minimalny zysk) z cenami, które oferują w detalu nasi konkurenci. Jeżeli okaże się, że sprzedają oni swoje towary w cenach, na które my raczej nie będziemy mogli sobie pozwolić, to znak – musimy przemyśleć opłacalność naszego pomysłu. Czy przygotowaliśmy rzetelny biznesplan przed rozpoczęciem działalności? Może trzeba poszukać innej branży, w której konkurencja nie jest taka mocna?

Zobacz też: pomysły na biznes

Magazyn i logistyka

Ponownie są to kwestie, których nie należy lekceważyć. Jeśli zamierzamy działać na większą skalę, to uwzględnijmy fakt, że gdzieś będziemy musieli trzymać towary, zanim trafią do naszych klientów. Musimy zatem pomyśleć o takich tematach jak:

  • niezbędna przestrzeń – w szczególności: jeśli chcemy sprzedawać towary o większych rozmiarach, to wizja zmieszczenia się w kilku domowych szafkach przestaje być realna,
  • zabezpieczenie – jeśli będziemy trzymać towar w zewnętrznym magazynie, to musimy pomyśleć o ew. ochronie,
  • transport – pamiętajmy o podpisaniu umów z pocztą i kurierami. Weźmy też pod uwagę, że jeśli planujemy prowadzić działalność z domu a towar trzymać w innej lokalizacji – to musimy zapewnić logistykę przewozu zamówionych rzeczy do domu w celu spakowania, jak i późniejszych wysyłek do klientów,
  • finanse – zapewne na początku nie będziemy mogli liczyć na kredyt kupiecki, musimy więc wyłożyć i zablokować większą sumę, aby zakupić towar, który będziemy później sprzedawać.

Jak założyć sklep internetowy

Doszliśmy wreszcie do etapu, od którego wielu innych zaczyna czyli założenie sklepu. Jednak dzięki naszemu przemyśleniu wcześniej wymienionych tematów, nasz sklep będzie miał znacznie większe szanse na rynku. Trzeba tylko zamówić i wybrać konkretny system sklepu internetowego, zwracając uwagę na:

  • kompleksową obsługę – lepiej jednocześnie zamówić instalację, konfigurację i hosting sklepu niż później zastanawiać się, który ze składników odpowiada za kłopoty w funkcjonowaniu,
  • wersję demo – warto dzięki niej przekonać się, czy sklep będzie wygodny w obsłudze – zarówno dla nas, jak i dla klientów,
  • pozycjonowanie i marketing – nie lekceważmy tych elementów – to od nich może zależeć czy ktokolwiek znajdzie nasz sklep. Jeśli zamówiony system eSklepu nie jest dostosowany do tych potrzeb – to choćby nasze działania związane z pozycjonowaniem mogą być mało efektywne.
Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *