Strona główna » Marketing » Marketing szeptany – co to jest i jak go przeprowadzić?

Marketing szeptany – co to jest i jak go przeprowadzić?

W dzisiejszym świecie marketingu, firmy poszukują coraz to nowszych i bardziej skutecznych strategii promocji swoich produktów i usług. Jednym z ciekawszych podejść zdobywających coraz większą popularność jest marketing szeptany, który opiera się na rekomendacjach i wpływie osobistych relacji. Czym jest i jakie korzyści może przynieść firmom, które zdecydują się na jego wykorzystanie?

Marketing szeptany (buzz marketing) – co to jest?

Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to metoda promocji polegająca na wykorzystywaniu naturalnych reakcji i rekomendacji ludzi w celu reklamowania produktów lub usług. Jest to proces, w którym zadowoleni nabywcy dzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z innymi, tworząc tym samym efekt „szeptu” lub „wirusa”, który rozprzestrzenia się wśród potencjalnych klientów. Ten rodzaj promocji opiera się na zaufaniu oraz relacjach między ludźmi, dlatego jest często bardziej autentyczny niż tradycyjne formy reklamy.

Formy marketingu szeptanego

  • Evangelist marketing – utworzenie u konsumenta silnego przekonania oraz zaufania do produktu, aby z własnej woli namawiał innych do korzystania i kupowania.
  • Marketing wirusowy – stworzenie komunikatu, który będzie na tyle atrakcyjny, że ludzie z własnej woli będą chcieli przekazywać go innym osobom.
  • Trendsitting – promowanie produktu lub marki przez samego siebie.
  • Community marketing – wspieranie i uczestnictwo w niszowych grupach, w których ludzie dzielą się między sobą zainteresowaniami.
  • Brand blogging – blogowanie o danych produktach i dzielenie się informacjami na ich temat.
  • Product seeding – udostępnianie próbek produktu wybranym osobom, najczęściej wpływowym i opiniotwórczym.
  • Cause marketing – wsparcie grup społecznych i inicjatyw, aby zdobyć pozytywne opinie na temat produktu.
  • Casual marketing – pośrednie wsparcie dla głównej promocji produktu, ale nie identyfikujące się bezpośrednio z głównymi działaniami i produktem docelowym.

Jak skutecznie wykorzystać marketing szeptany?

Najważniejszym elementem skutecznej kampanii marketingu szeptanego jest oferowanie produktu lub usługi najwyższej jakości. Zadowoleni klienci naturalnie będą chcieli dzielić się swoimi pozytywnymi opiniami, co stworzy solidne podstawy dla kampanii opartej na rekomendacjach.

Warto także:

  • Tworzyć wartość emocjonalną – klienci często dzielą się swoimi doświadczeniami, jeśli produkt w jakiś sposób ich poruszył, dostarczył emocji lub rozwiązał ich problemy.
  • Wykorzystać media społecznościowe – platformy społecznościowe są idealnym narzędziem do promowania za pomocą marketingu szeptanego. Warto dodawać hashtagi oraz zachęcać klientów do wrzucania zdjęć i zostawiania opinii na temat produktów oraz angażować się w rozmowy, tworząc autentyczną więź z odbiorcami.
  • Nagradzać za rekomendacje – aby zachęcić klientów do aktywnego udziału w kampanii, można wprowadzić system nagród za polecenie np. oferując kupony i kody rabatowe.

Można również samodzielnie przeprowadzić buzz marketing np. na forach internetowych, które bardzo dobrze się do tego nadają.

Jak samodzielnie przeprowadzić marketing szeptany na forach

Przekaz powinien wyglądać na spontaniczny i naturalny, ponieważ ludzie często szukając konkretnego produktu bądź usługi najpierw sprawdzają opinie na ich temat. Źle przeprowadzony marketing szeptany od razu rzuci się w oczy, przez co recenzje nie będą wiarygodne, a nie o to chodzi.

Jest kilka zasad, na które warto zwrócić uwagę samodzielnie przeprowadzając marketing szeptany na forach:

  • Konto na forum z historią – dopiero co założone konto może od razu sugerować, że zostało stworzone tylko w jednym celu. Zdecydowanie lepiej jest zarejestrować się dużo wcześniej i odpowiednio przygotować. Warto napisać parę normalnych postów, a dopiero potem zabierać się za marketing szeptany.
  • Posty zgodne z tematyką forum – komentarze należy pisać w odpowiednich wątkach, do których takie odpowiedzi po prostu pasują. W przeciwnym razie będzie to zwykły spam, który nie tylko nie przyniesie efektu, ale najprawdopodobniej poskutkuje również blokadą konta.
  • Kontynuowanie wątków, zamiast rozpoczynania nowych – dużo lepiej jest dopisać post w istniejącym już temacie niż zakładać nowy, który może wzbudzać podejrzenia.
  • Linki bez anchorów – są zdecydowanie bardziej bezpieczne i wyglądają naturalnie.
  • Linki do konkretnych artykułów, a nie do strony głównej – ważne, aby odnośnik był nie tylko powiązany tematycznie, ale również treść wpisu wartościowa dla czytelnika. Dlatego warto zadbać także o content marketing.

Podsumowanie

Marketing szeptany jest bardzo istotnym elementem dzisiejszego świata marketingu, opartym na siłach relacji międzyludzkich i zaufania. Wykorzystując potencjał rekomendacji od zadowolonych klientów, firmy mogą osiągnąć efektywne rezultaty w promocji swoich produktów i usług. Jednak kluczowym elementem jest stworzenie wartościowej i autentycznej kampanii, która skłoni ludzi do dzielenia się swoimi pozytywnymi opiniami.

Czy rekomendacje znalezione w internecie wpływają na Wasze decyzje zakupowe? Co sądzicie o marketingu szeptanym? Podzielcie się opinią w komentarzu.


Jeśli podobał Ci się ten wpis, nie zapomnij udostępnić go znajomym w mediach społecznościowych!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Opinie w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoją opinię na ten temat.x