Marketing szeptany (buzz marketing) jest bardzo popularnym sposobem na reklamę i budowę świadomości marki, choć źle przeprowadzony może również zaszkodzić. Do działań tego typu najlepiej jest się wcześniej przygotować lub po prostu zlecić to zadanie komuś, kto się tym zajmuje na co dzień. Przeprowadzanie działań marketingowych tego typu może być również ciekawym zajęciem zarobkowym. Czym właściwie jest marketing szeptany?
Czym jest marketing szeptany (buzz marketing)
Są to działania marketingowe, których celem jest dotarcie z promowaną ofertą do odbiorcy poprzez dyskusje internetowe. Przekaz powinien wyglądać na spontaniczny i naturalny, ponieważ ludzie często szukając konkretnego produktu bądź usługi najpierw sprawdzają opinie na ich temat. Źle przeprowadzony marketing szeptany od razu może rzucać się w oczy, przez co opinie w danym temacie nie będą wiarygodne, a nie o to chodzi.
Jak zabrać się za marketing szeptany ?
Jest kilka zasad, na które należy zwrócić uwagę zabierając się za tę formę marketingu:
- konto na forum z historią. Dopiero co założone konto może od razu sugerować, że zostało założone tylko w tym celu. Rozsądnie jest się przygotować i założyć takie konto sporo wcześniej, napisać parę normalnych postów, a dopiero potem zabierać się za marketing szeptany,
- posty zgodne z tematyką forum,
- kontynuowanie wątków, zamiast rozpoczynania nowych. Dużo lepiej jest dopisać post w istniejącym już temacie niż zakładać nowy, który może wzbudzać podejrzenia,
- linki bez anchorów. Zdecydowanie bardziej bezpiecznie i wyglądają naturalnie,
- linki do konkretnych artykułów, a nie do strony głównej. Istotny, więc będzie również dobry content marketing, aby linkowane treści były wartościowe.
Formy marketingu szeptanego
- evangelist marketing. Utworzenie u konsumenta silnego przekonania oraz zaufania do produktu, aby z własnej woli przekonywał innych do korzystania i kupowania,
- marketing wirusowy. Utworzenie komunikatu, który będzie na tyle atrakcyjny, aby był przekazywany z własnej woli innym osobom,
- trendsitting. Promowanie produktu lub marki przez samego siebie,
- community marketing. Wspieranie i uczestnictwo w niszowych grupach, które dzielą się między sobą zainteresowaniami,
- brand blogging. Blogowanie o danych produktach i dzielenie się informacjami na ich temat,
- product seeding. Udostępnianie próbek produktu wybranym osobom, często wpływowym i opiniotwórczym,
- cause marketing. Wsparcie dla grup społecznych i inicjatyw, w celu zdobycia pozytywnych opinii na temat produktu,
- casual marketing. Pośrednie wsparcie dla głównej promocji produktu, ale nie identyfikujące się bezpośrednio z głównymi działaniami i produktem docelowym.