Merchandising

visual merchandising

Wielu specjalistów od szeroko rozumianego handlu podkreśla, iż prawdziwa i największa batalia o klienta rozgrywa się w sklepie. I trudno się z tym nie zgodzić, gdyż wiele z przeprowadzonych badań dowiodło, iż kluczem do sukcesu jest odpowiednio zaprojektowana przestrzeń sklepowa. Właściwe rozmieszczenie produktów, odpowiednie oświetlenie, miła dla ucha muzyka czy uprzejmy personel – to tylko niektóre elementy, które wywołują u konsumentów pozytywne wrażenia i determinują reakcje zakupowe. Dlatego też tak dużą popularność zdobył merchandising, bez którego trudno wyobrazić sobie współczesną sprzedaż.

Czym jest merchandising?

Merchandising to pojęcie, posiadające kilka znaczeń. Jednak w najbardziej tradycyjnym (i jednocześnie rozpowszechnionym) ujęciu oznacza ingerowanie w zachowanie konsumentów poprzez takie wykreowanie przestrzeni sklepowej i rozmieszczenie asortymentu, które skupia uwagę odbiorców i jednocześnie wpływa na zwiększenie sprzedaży. Mówiąc inaczej – merchandising to swego rodzaju sztuka aranżacji przestrzeni sklepowej, która działa na podświadomość klienta i sprawia, iż jest on skłonny do zwiększonych zakupów. Ten typ strategii marketingowej wykorzystuje przede wszystkim topografię sklepu i umiejętne prezentowanie produktów. Nie bez znaczenia jest tu sięganie po zasady psychologii społecznej oraz standardowe zachowania klienta. To wszystko sprawia, iż merchandising – zastosowany w sposób umiejętny – jest bardzo skuteczny.

Podstawowe zasady skutecznego merchandisingu

Interesująca i przykuwająca wzrok prezentacja oraz ulokowanie produktów na regałach według określonych zasad może zwiększyć przychody sklepu nawet o 30%. Co warte podkreślenia – nawet osoby znające podstawy technik ekspozycji nie są uodpornione na ich działanie, a merchandising w profesjonalnym wydaniu wcale nie wywołuje u klienta wrażenia sterowania lub manipulacji. Jednak aby te wszystkie działania były skuteczne, to należy pamiętać o głównych zasadach skutecznego merchandisingu.

1. Umieszczanie bramek wejściowych po prawej stronie

Ta prosta zasada wynika z tego, iż zdecydowana większość klientów porusza się po sklepie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. W praktyce oznacza to, iż robiący zakupy klient przemierza niemal cały sklep.

2. Cross – merchandising

Cross – merchandising (czyli tak zwane promocje krzyżowe) polega na tym, iż produkty powiązane ze sobą znajdują się w bliskim sąsiedztwie. Wystarczy spojrzeć na ekspozycje sklepów, w których kable są zawsze blisko telewizorów, pasty do zębów znajdują się na półce obok szczoteczek, a chipsy leżą w bliskiej odległości od napojów gazowanych.

3. Multifacing

Multifacing to nic innego jak wrażenie obfitości. W praktyce oznacza to, iż na półkach musi znaleźć się odpowiednio duża ilość tego samego towaru. Takie działania sprawiają, iż klient łatwiej zauważa dany towar i szybciej podejmuje decyzję o jego zakupie.

4. Przeznaczanie najwięcej miejsca na produkty rentowne, które przynoszą danemu sklepowi zysk

W niektórych przypadkach największą powierzchnię mogą zajmować produkty charakteryzujące się dużą rotacją bądź przyciągające do punktu handlowego największą ilość konsumentów.

5. Ustawianie nowości, promocji i produktów przynoszących zysk na wysokości oczu

Takich produktów klient nie powinien szukać, a mówiąc wprost – to one powinny rzucać się w oczy. Dlatego też wszystkiej wymienione wyżej produkty najczęściej są umieszczane około 120 – 160 centymetrów nad podłogą. Równie ważną zasadą jest umieszczanie tych produktów po prawej stronie, gdyż zdecydowana większość ludzi jest praworęcznych.

6. Wykorzystywanie tak zwanych dobrych i złych stref sklepu

Do dobrych stref sklepu (czyli przyciągających uwagę klientów) należą skrzyżowania przejść, środki alejek i oczywiście kasy. Natomiast miejsca mało popularne to przede wszystkim kąty i rogi sklepów, krańce półek i miejsca ulokowane przy wejściu.

7. Porządek i czystość na półce

Zasady skutecznego merchandisingu obejmują dbanie o odpowiednie wypełnienie półki, widoczne umieszczenie ceny, skierowanie produktu etykietą ekspozycyjną w stronę klienta oraz czystość towarów.

8. Rozmieszczenie w sklepie materiałów promocyjnych

Plakaty, ulotki, listwy czy wywieszki to swego rodzaju „dodatkowi sprzedawcy”. Materiały promocyjne nie tylko zwracają uwagę klienta na konkretny produkt, ale także wyróżniają go i informują o jego zaletach.

O czym jeszcze pamiętać

Wprowadzając w życie zasady merchandisingu, nie wolno zapominać o tym, aby zaangażować wszystkie zmysły klienta. Dlatego tak ważnym elementem sklepów są zapachy pieczonego chleba, otwarte lady chłodnicze, degustacje czy przyjemna dla ucha muzyka. To wszystko sprawia, iż klient spędza w sklepie dużo więcej czasu. A im dłużej tam przebywa, tym więcej kupuje.

Merchandising daje sklepom niezwykle skuteczne narzędzia, które – wykorzystane w profesjonalny sposób – mogą wyraźnie zwiększyć zyski ze sprzedaży. Dlatego nie dziwi fakt, iż zasady tej strategii marketingowe są wykorzystywane nie tylko przez placówki wielkopowierzchniowe, ale także te osiedlowe bądź rodzinne.

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *