stała rata jesień taktofinanse

Blog – co to jest?

Powszechny dostęp do sieci i usług z nim związanych sprawił, że każdego dnia pojawiają się nowe witryny internetowe. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest duża łatwość w ich założeniu, chęć zaistnienia w sieci oraz często dodatkowy zarobek. Najpopularniejszym rodzajem strony internetowej jest blog, który początkowo utożsamiany był z pamiętnikiem, ale obecnie ich zakres tematyczny jest znacznie szerszy. Niektóre z nich upadają bardzo szybko, inne widnieją w internecie latami, stale się rozwijając i zdobywając kolejnych czytelników. Czym jest blog, po co się go zakłada i kto może to zrobić?

Blog – definicja

Blog to rodzaj dziennika internetowego, który prowadzony jest regularnie i zazwyczaj ma chronologicznie uporządkowane wpisy tematyczne. Te z reguły znajdują się w specjalnych kategoriach, są otagowane i mogą być komentowane przez odwiedzających użytkowników. Głównym środkiem komunikacji wprawdzie jest tekst językowy, ale często w artykułach pojawiają się również dodatkowe grafiki oraz nagrania wideo.

Rodzaje blogów

W zależności od sposobu przekazywania treści oraz celu prowadzenia bloga, możemy wyróżnić kilka rodzajów.

Podział ze względu na sposób przekazywania treści przez autora:

  • blog tekstowy – najpopularniejszy obecnie rodzaj bloga, w którym najczęściej wykorzystywanym środkiem przekazu jest tekst,
    • mikroblog – wpisy z reguły ograniczają się do jednego lub dwóch zdań (np. Twitter),
  • linkblog – dominującą zawartością takiego bloga są linki do innych stron, które czasami bywają opatrzone komentarzem,
  • fotoblog – treść składa się głównie ze zdjęć,
  • wideoblog – dominują w nim filmy,
  • audioblog – podstawową treść stanowią pliki dźwiękowe (np. podcasty).

Podział ze względu na cel prowadzenia bloga:

  • osobiste – przypominają pamiętniki,
  • relacyjne – służą do utrzymywania kontaktów towarzyskich,
  • zawodowe – tworzy się je, aby budować wizerunek oraz wiarygodność danego autora,
  • opisujące świat – ich twórcy przedstawiają w nich swoje opinie na dane tematy oraz dzielą się własnymi zainteresowaniami,
  • podróżnicze – znajdują się na nich opisy atrakcji turystycznych, metod podróżowania itp.,
  • reklamowe – zakładane z reguły przez firmy, aby promować własne usługi i produkty,
  • splogi – ich treść tworzona jest automatycznie przez komputer.

Kto może prowadzić bloga?

Stworzyć i prowadzić własny blog może obecnie w zasadzie każdy, dlatego decydują się na to już nie tylko firmy, ale również osoby prywatne. Wystarczy do tego podstawowa znajomość obsługi komputera, gdyż cały proces zakładania przebiega bardzo sprawnie, a tworzenie nowych treści przypomina pisanie w zwykłych edytorach tekstowych.

Nieco większych umiejętności może wymagać konfiguracja wtyczek, motywów itp., ale nie jest to konieczne na początkowych etapach.

Zakładanie własnego bloga

jak założyć bloga

Zakładanie własnego bloga nie należy do czynności skomplikowanych, a postawić go możemy nawet w kilka minut. Co więcej, do dyspozycji mamy nie tylko płatne, ale również w pełni darmowe rozwiązania, choć nie są one pozbawione wad. Jednak dla osób, które nie chcą wydawać pieniędzy na osobny hosting www, może to być ciekawa opcja.

Po co się go zakłada?

Ludzie zakładają blogi z różnych powodów, ale najczęściej, aby:

  • dzielić się pasją – jest to ciekawy sposób na spędzanie wolnego czasu, gdyż pisanie o własnych zainteresowaniach, dzielenie się opinią itp. samo w sobie może sprawiać przyjemność,
  • promować własną firmę – dostarczanie użytkownikom wartościowych treści sprawia, że zwiększa się świadomość marki i wzrasta zaufanie klientów,
  • zarabiać pieniądze – własny blog to oczywiście również dobry sposób na zarobek, który dla niektórych może być nawet jedyną motywacją do jego prowadzenia.

Zarabianie na blogu

jak zarabiać na blogu

Zarabianie na blogu możliwe jest na wiele różnych sposobów, a niektóre z nich potrafią być naprawdę dochodowe. Oczywiście to, który z nich sprawdzi się najlepiej zależy w głównej mierze od jego tematyki oraz ilości odwiedzających. Jednak warto wypróbować kilka rozwiązań, aby wybrać to najlepsze.

Czy warto mieć własny blog?

Zanim odpowiemy sobie na pytanie, czy warto zakładać własny blog, należy zastanowić się po co właściwie chcemy to zrobić. Z innych pobudek robią to właściciele firm, a z innych zwykli użytkownicy internetu.

Dla firm jest to świetny sposób, aby dotrzeć do nowych klientów, dlatego warto taki blog podpiąć do strony firmowej. Dzięki temu, publikując wartościowe treści mamy szansę na to, że użytkownik szukający rozwiązania swojego problemu trafi na niego i możliwe, że zdecyduje się skorzystać z oferty.

Nieco inaczej ma się sprawa, jeśli chodzi o zwykłego użytkownika, który nie posiada żadnych produktów na sprzedaż, ani nie oferuje usług. Tutaj powinniśmy zastanowić się, skąd w ogóle wziął się taki pomysł, aby bloga zakładać. Jeśli pisanie sprawia nam przyjemność i ma być jedynie sposobem na spędzanie wolnego czasu, to jak najbardziej warto. Zwłaszcza, że jest to świetny sposób na nudę, który z czasem może stać się prawdziwą pasją. Jednak, jeśli motywacją są wyłącznie pieniądze, to trzeba mieć świadomość, że nie przychodzą one od razu. Oczywiście jest to zajęcie bardzo opłacalne, ale wymaga naprawdę sporo zaangażowania i przede wszystkim cierpliwości przy jego prowadzeniu.

Niestety na założeniu bloga i publikowaniu treści praca się nie kończy, gdyż trzeba jakoś jeszcze skierować do niego użytkowników. Do tego wykorzystuje się różne sposoby promocji np. influencer marketing, choć najlepsze i przede wszystkim długotrwałe efekty możemy uzyskać poprzez pozycjonowanie.

Podsumowanie

Posiadanie własnego bloga niesie za sobą wiele korzyści – bez względu na to, czy zakładamy go dla firmy, czy też po prostu dla siebie. Oczywiście nie jest łatwo zyskać popularność, która pozwoliłaby konkurować z najpopularniejszymi blogami w Polsce, ale bez wątpienia warto spróbować. Zwłaszcza, że nie trzeba ogromnej rozpoznawalności, aby jego prowadzenie było opłacalne.

Czytacie blogi? Może macie swoje ulubione? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz