Newsletter oraz mailing to jedne z form email marketingu, który zdobywa coraz większe uznanie. Jest to tani i skuteczny sposób na dotarcie do klienta oraz budowanie z nim stałych relacji. Czym są i co musi znaleźć się w tego typu wiadomościach by były zgodne z prawem?
Newsletter – co to jest?
Newsletter wysyłany jest cyklicznie i służy do stałej komunikacji z klientami. Celem wysyłki takich wiadomości jest informowanie o nowościach, ofertach czy konkretnych zmianach. O czym należy pamiętać przygotowując newsletter:
- powinien mieć stały wygląd i układ, a jedynie zmieniającą się treść,
- najlepiej wysyłać z jednakową częstotliwością np. konkretnego dnia miesiąca lub co określoną ilość czasu,
- dobrze jest, jeśli zawiera również treści premium, do której nie mają dostępu osoby, które nie zapisały się do newslettera np. rabaty.
Mailing – co to jest?
Mailing to jednorazowa reklama wysyłana na skrzynkę pocztową. Celem wysyłki tego typu wiadomości nie jest budowanie stałych relacji, a jedynie poinformowanie o konkretnym produkcie lub zachęcenie do zakupów. Czym charakteryzuje się dobry mailing:
- mniej tekstu i większa grafika,
- konkretny cel oraz temat wiadomości,
- przyciski namawiające do działania np. „kup teraz”.
Newsletter i mailing – gdzie tworzyć i organizować wysyłkę

Pełną funkcjonalność Freshmail możemy testować za darmo przez 14 dni.
Co musi zawierać newsletter oraz mailing
Przede wszystkim na tego typu wiadomości odbiorca musiał wyrazić kiedyś zgodę. W przeciwnym razie będzie to zwykły SPAM, którego na swojej skrzynce pocztowej raczej nikt nie chce oglądać. No, ale skoro musi być zgoda to i możliwość rezygnacji w każdym momencie również. Taki link, który wypisuje z kolejnych wysyłek jest, więc niezbędnym elementem każdej wiadomości tego typu. Przeważnie znajduje się on w stopce obok danych kontaktowych nadawcy i jest to również od jakiegoś czasu wymóg RODO. Co jeszcze należy umieścić w stopce:
- dane kontaktowe nadawcy,
- informację, kto jest administratorem danych osobowych,
- cel oraz podstawę prawną przetwarzania danych osobowych,
- informację o prawie odbiorcy to wglądu oraz zmiany lub usunięcia tych danych, wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych.
W zasadzie nie tylko newsletter i mailing muszą zawierać w sobie te elementy, ale także wszystkie inne wiadomości związane z email marketingiem.