Afiliacja

afiliacja

Afiliacja to bardzo częsta praktyka marketingu online polegająca na tym, że partnerzy programu mają na celu przekierowanie jak największej liczby klientów na strony reklamodawcy, za co są wynagradzani. Klasycznym przykładem jest to sytuacja, w której na przykład osoba prowadząca blog o fotografii umieszcza na swojej stronie reklamy sklepu internetowego z akcesoriami fotograficznymi, a czytelnik bloga, który przejdzie na stronę sklepu, wygeneruje tym samym określony zysk dla właściciela strony.

Role w marketingu afiliacyjnym

Relacje w marketingu afiliacyjnym mogą się wydawać dość skomplikowane. Udział w nich biorą 3 a czasem nawet 4 strony – a ich role są często mylone. Te podstawowe to oczywiście:

  • reklamodawca – to on określa jakich działań oczekuje od klientów i ile jest w stanie za nie zaoferować,
  • partner programu afiliacyjnego – on ma za zadanie dotrzeć do potencjalnych klientów reklamodawcy i nakłonić ich do wykonania założonych akcji oraz
  • klient – użytkownik końcowy, który ma wykonać akcje oczekiwane przez reklamodawcę, nakłoniony do tego przez działania partnera.

Czasem jeszcze wymienia się tu czwartą stronę – operatora mechanizmu danej sieci afiliacyjnej. To on zapewnia cały system umożliwiający współdziałanie trzech powyższych ról. Aby jeszcze bardziej skomplikować sytuację, można tu wymienić jeszcze inne role. W wielu programach bowiem partner może pozyskiwać kolejnych partnerów i otrzymywać za to część ich przychodów. Pozyskani w ten sposób partnerzy nazywani są partnerami drugiego poziomu, a często struktura ta jest jeszcze bardziej skomplikowana. Możliwe jest wyróżnienie partnerów jeszcze z jednego powodu – ze względu na generowane przez nich obroty. Partnerzy przynoszący największe zyski dla programu, a także generujący najwięcej akcji dla reklamodawców mogą być rozliczani na jeszcze innych zasadach niż zwykli partnerzy.

Sieci afiliacyjne – kto zyskuje w tym modelu?

W optymalnym przypadku zyskują wszyscy. Reklamodawca pozyskuje potencjalnych nowych klientów, Klienci zapoznają się z usługą, która potencjalnie jest dla nich bardzo przydatna, a z której istnienia mogli nawet nie zdawać sobie sprawy, natomiast partnerzy i operator mechanizmu sieci afiliacyjnej mogą zarabiać pieniądze. Oczywiście nie zawsze jest tak, że każdy zyskuje, nie zawsze więc mamy do czynienia ze scenariuszem typu win-win. Dobrze chociaż, że trudno powiedzieć, iż któraś ze stron jest przegrana. Pomijając możliwość istnienia ewentualnych nadużyć w zasadzie sieci afiliacyjne należy bowiem uznać za pozytywne dla rynku, a afiliacja może być korzystna dla wszystkich.

Zobacz najlepsze programy partnerskie czyli programy afiliacyjne.

Afiliacja – ile można zarobić będąc partnerem?

To dość klasyczne pytanie. Natomiast odpowiedź na nie tak naprawdę możesz znać tylko partner. To od jego aktywności i skuteczności w działaniu zależy bowiem poziom uzyskiwanych dochodów. Oczywiście znany jest poziom wynagrodzenia za akcję, natomiast ciężko jest z góry określić Ilu klientów uda nam się w ten sposób pozyskać. Dodatkowo stawki za różne działania są znaczące różne. Czasem mamy do czynienia z konkretną kwotą – na przykład 5 zł za wypełnienie formularza kontaktowego, a czasem nasz zarobek uzależniony jest od wydatków klienta w serwisie partnera. W tym drugim przypadku nawet kilka procent wartości od każdej transakcji w ramach prowizji może przełożyć się na miesięczny dochód rzędu kilku tysięcy złotych.

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *