Afiliacja – co to?

Afiliacja jest jednym z bardziej dochodowych sposobów zarabiania w internecie, ale wymaga większego zaangażowania, zwłaszcza z początku. Oczywiście marketing afiliacyjny z pewnością nie sprawdzi się w każdym przypadku, ale zdecydowanie warto spróbować, głównie ze względu na wysoki potencjał zarobkowy. Czym jest, gdzie promować produkty i jakie są najlepsze sieci afiliacyjne?

Afiliacja – na czym polega?

Afiliacja to bardzo częsta praktyka marketingu online, która polega na przekierowaniu jak największej liczby klientów na strony reklamodawcy, za co otrzymujemy wynagradzanie. Klasycznym przykładem jest sytuacja, w której na przykład osoba prowadząca blog o fotografii umieszcza na swojej stronie reklamy sklepu internetowego z akcesoriami fotograficznymi. Z kolei czytelnik bloga, który przejdzie na stronę sklepu, wygeneruje tym samym określony zysk dla właściciela strony.

Jak zarabiać na afiliacji

Na afiliacji zarabiać może w zasadzie każdy, ale bez dobrego źródła ruchu ciężko liczyć na dobre zarobki. Mając odpowiednie medium do promowania, wystarczy, że zarejestrujemy się w wybranej sieci afiliacyjnej lub programie partnerskim i zajmiemy się promowaniem. Do tego z kolei najlepiej nadaje się:

  • blogzałożenie bloga jest bardzo proste i możemy to zrobić nawet za darmo, a afiliacja to jedynie jeden ze sposobów zarabiania na blogu,
  • YouTube – samo założenie kanału, aby zarabiać na YouTube jest stosunkowo szybkie i proste. Niestety zdobycie sporego grona odbiorców wymaga już czasu i zaangażowania, ale z pewnością warto,
  • Instagram – jest to bardzo popularna aplikacja, zwłaszcza wśród młodszych użytkowników. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że możemy również zarabiać na Instagramie i to naprawdę niezłe pieniądze,
  • Facebook – w dzisiejszych czasach konto na tym portalu społecznościowym ma praktycznie każdy, ale mało kto w pełni wykorzystuje jego możliwości. Warto wiedzieć, że możliwe jest również zarabianie na Facebooku.

Jak szybko zarobić na afiliacji bez promowania

Oczywiście na afiliacji możemy również szybko zarobić pieniądze i to bez promowania. Wystarczy, że samodzielnie skorzystamy z wybranych (najlepiej darmowych) ofert i otrzymamy za nie prowizję. Może to być np. założenie darmowego konta bankowego lub wzięcie darmowej chwilówki.

Role w marketingu afiliacyjnym

Relacje w marketingu afiliacyjnym mogą się wydawać dość skomplikowane. Udział w nich biorą 3 a czasem nawet 4 strony. Te podstawowe to oczywiście:

  • reklamodawca – to on określa jakich działań oczekuje od klientów i ile jest w stanie za nie zaoferować,
  • partner programu afiliacyjnego – on ma za zadanie dotrzeć do potencjalnych klientów reklamodawcy i nakłonić ich do wykonania założonych akcji,
  • klient – użytkownik końcowy, który ma wykonać akcje oczekiwane przez reklamodawcę, nakłoniony do tego przez działania partnera.

Czasem jeszcze wymienia się tu czwartą stronę – operatora mechanizmu danej sieci afiliacyjnej. To on zapewnia cały system umożliwiający współdziałanie trzech powyższych ról. Aby jeszcze bardziej skomplikować sytuację, można tu wymienić jeszcze inne role.

W wielu programach możemy pozyskiwać kolejnych partnerów i otrzymywać za to część ich przychodów. Pozyskani w ten sposób partnerzy nazywani są partnerami drugiego poziomu, a często struktura ta jest jeszcze bardziej rozbudowana. Działanie to możemy porównać do budowania zespołu w marketingu sieciowym (MLM). Poza tym, możliwe jest wyróżnienie partnerów jeszcze z jednego powodu – ze względu na generowane przez nich obroty. Partnerzy przynoszący największe zyski dla programu, a także generujący najwięcej akcji dla reklamodawców mogą być rozliczani na jeszcze innych zasadach niż zwykli partnerzy np. otrzymując wyższe stawki.

Sposoby rozliczeń

Do najpopularniejszych modeli rozliczeń w sieciach afiliacyjnych należą:

  • CPL (Cost Per Lead) – w tym modelu rozliczeń wynagrodzenie otrzymujemy za każdego klienta, który rozstawi swoje dane umożliwiające kontakt. Muszą one być oczywiście prawdziwe, ale sam klient nie ponosi żadnych kosztów w tym momencie,
  • CPA (Cost Per Action) – wynagrodzenie otrzymujemy, gdy klient wykona płatną akcję jaką jest np. zapisanie się do subskrypcji sms lub autoryzacja kartą kredytową,
  • CPS (Cost Per Sale) – prowizję zarabiamy, gdy klient zakupi konkretny produkt lub usługę. Ten model rozliczeń najczęściej wykorzystywany jest przez sklepy internetowe lub księgarnie. W tym modelu często spotykane jest procentowe wynagrodzenie, które uzależnione jest od wysokości sprzedaży.

Sieci afiliacyjne często używają również mieszanych sposobów wynagradzania. Prowizja może być naliczana np. za pozostawienie danych kontaktowych, a następnie za samą sprzedaż produktu lub usługi.

Ile możemy zarobić?

To dość klasyczne pytanie. Natomiast odpowiedź na to ile możemy zarobić na afiliacji uzależniona jest od naszej aktywności i skuteczności w działaniu, gdyż od tego zależy poziom uzyskiwanych dochodów. Oczywiście znamy poziom wynagrodzenia za akcję, ale niestety trudno jest z góry określić ilu klientów uda nam się w ten sposób pozyskać. Czasem jest to konkretna kwotą – na przykład 5 zł za wypełnienie formularza kontaktowego. Innym razem nasz zarobek zależeć będzie od tego ile klient wyda w serwisie. W tym drugim przypadku jest to nawet kilka procent wartości od każdej transakcji w ramach prowizji, a to z kolei przełożyć się może na miesięczny dochód rzędu kilku tysięcy złotych. Afiliacja bez wątpienia pozwala zarobić naprawdę niezłe pieniądze, ale do promowania musimy się po prostu odpowiednio przyłożyć. Warto zwrócić również uwagę, że odpowiednio wypromowane medium potrafi zagwarantować bardzo dobry dochód pasywny.

Kto zyskuje?

W optymalnym przypadku na afiliacji zyskują wszyscy. Reklamodawca pozyskuje potencjalnych nowych klientów, Klienci zapoznają się z usługą, która potencjalnie jest dla nich bardzo przydatna, a z której istnienia mogli nawet nie zdawać sobie sprawy, natomiast partnerzy i operator mechanizmu sieci afiliacyjnej mogą zarabiać pieniądze. Oczywiście nie zawsze jest tak, że każdy zyskuje, nie zawsze więc mamy do czynienia ze scenariuszem typu win-win. Pomijając możliwość istnienia ewentualnych nadużyć, sieci afiliacyjne należy uznać za pozytywne dla rynku, a afiliacja może być korzystna dla wszystkich.

Jak inaczej zarabiać w internecie

Afiliacja to bez wątpienia jeden z bardziej dochodowych sposobów zarabiania przez internet i pracy w domu, ale niestety dość wymagający i nie każdy sobie z tym poradzi. Warto czasem przejrzeć inne, nieco łatwiejsze sposoby na zdobycie dodatkowej gotówki, a w miarę zdobywania doświadczenia spróbować z afiliacją.

Opinie o Afiliacji

Afiliacja pozwala zarabiać naprawdę duże pieniądze, ale tylko pod warunkiem, że nie mamy trudności w zdobywaniu klientów. Nie jest to oczywiście zadanie łatwe, ale z pewnością warto spróbować, głównie ze względu na wysokie prowizje w niektórych branżach. Zwłaszcza, że zacząć może praktycznie każdy, ponieważ do rejestracji w sieciach afiliacyjnych nie musimy posiadać żadnego doświadczenia.

Macie jakieś doświadczenia z afiliacją? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz