Afiliacja – co to jest i jaką rolę pełni w marketingu?

Afiliacja bez wątpienia jest jednym z bardziej dochodowych sposobów zarabiania w internecie, ale wymaga większego zaangażowania – zwłaszcza na początku. Wprawdzie nie każdy osiągnie sukces w marketingu afiliacyjnym, ale zdecydowanie warto spróbować, gdyż charakteryzuje się naprawdę wysokim potencjałem zarobkowym. Co to właściwie jest i jak zarabiać w ten sposób?

Afiliacja – co to jest?

Afiliacja to bardzo częsta praktyka marketingu online, która polega na przekierowaniu jak największej liczby klientów na strony reklamodawcy, za co otrzymujemy wynagrodzenie. Przykładem może być sytuacja, w której osoba prowadząca blog o fotografii umieszcza na swojej stronie reklamy sklepu internetowego z akcesoriami fotograficznymi. Z kolei czytelnik, który przejdzie na stronę sklepu, wygeneruje tym samym określony zysk dla właściciela strony.

Jak zarabiać na afiliacji

programy partnerskie

Na afiliacji zarabiać może w zasadzie każdy, ale bez dobrego źródła ruchu ciężko o duże zarobki. Jednak mając odpowiednie medium do promowania, wystarczy, że zarejestrujemy się w wybranej sieci afiliacyjnej lub programie partnerskim i zajmiemy się promowaniem.

Gdzie promować produkty

Wprawdzie możemy wysłać link do wybranego produktu znajomym, ale w końcu się oni skończą. Dlatego najlepszym miejscem do promowania jest własny blog lub wykorzystanie social mediów.


jak założyć bloga

Założenie bloga jest bardzo proste i możemy to zrobić nawet całkowicie za darmo. Co więcej, afiliacja to tylko jeden ze sposobów zarabiania na blogu, więc zakładając go otwieramy sobie dodatkowe możliwości.


influencer - kto to i jak nim zostać

Ciekawie prezentuje się również zarabianie jako influencer, czyli z wykorzystaniem social mediów. Wbrew pozorom zostać nim może każdy, gdyż wcale nie potrzeba do tego setek tysięcy obserwujących. Wprawdzie większe grono odbiorców, to dużo lepsze zarobki, ale nawet mikroinfluencerzy zarabiają całkiem przyzwoite pieniądze.

Jak szybko zarobić na afiliacji bez promowania

Oczywiście na afiliacji możemy również szybko zarobić pieniądze i to bez promowania. Wystarczy, że samodzielnie skorzystamy z wybranych (najlepiej darmowych) ofert, aby otrzymać za nie prowizję. Może to być np. założenie darmowego konta bankowego lub wzięcie darmowej chwilówki.

Role w marketingu afiliacyjnym

Relacje w marketingu afiliacyjnym mogą się wydawać dość skomplikowane, gdyż udział w nich biorą 3, a czasem nawet 4 strony. Te podstawowe to oczywiście:

  • reklamodawca – to on określa jakich działań oczekuje od klientów i ile jest w stanie za nie zaoferować,
  • partner programu afiliacyjnego – on ma za zadanie dotrzeć do potencjalnych klientów reklamodawcy i nakłonić ich do wykonania założonych akcji,
  • klient – użytkownik końcowy, który ma wykonać akcje oczekiwane przez reklamodawcę, nakłoniony do tego przez działania partnera.

Czasem jeszcze wymienia się tu czwartą stronę – operatora mechanizmu danej sieci afiliacyjnej. To on zapewnia cały system umożliwiający współdziałanie trzech powyższych ról.

Afiliacja a marketing sieciowy

W wielu programach możemy pozyskiwać kolejnych partnerów i otrzymywać za to część ich przychodów. Pozyskane w ten sposób osoby nazywane są partnerami drugiego poziomu, a często struktura ta jest jeszcze bardziej rozbudowana. Działanie to możemy porównać do budowania zespołu w marketingu sieciowym (MLM).

Sposoby rozliczeń w marketingu online

Do najpopularniejszych modeli rozliczeń w sieciach afiliacyjnych należą:

  • CPL (Cost Per Lead) – w tym modelu wynagrodzenie otrzymujemy za każdego klienta, który zostawi swoje dane umożliwiające kontakt. Muszą one być oczywiście prawdziwe, ale sam klient nie ponosi żadnych kosztów w tym momencie,
  • CPA (Cost Per Action) – wynagrodzenie otrzymujemy, gdy klient wykona płatną akcję jaką jest np. zapisanie się do subskrypcji sms lub autoryzacja kartą kredytową,
  • CPS (Cost Per Sale) – prowizję zarabiamy, gdy klient zakupi konkretny produkt lub usługę. Ten model rozliczeń najczęściej wykorzystywany jest przez sklepy internetowe lub księgarnie – jest to najczęściej procentowe wynagrodzenie, które uzależnione jest od wysokości sprzedaży.

Sieci afiliacyjne często używają również mieszanych sposobów wynagradzania. Wtedy prowizja może być naliczana np. za pozostawienie danych kontaktowych, a dodatkowo za finalną sprzedaż produktu lub usługi.

Ile możemy zarobić?

To dość klasyczne pytanie, jednak odpowiedź na to ile możemy zarobić na afiliacji uzależniona jest od naszej aktywności i skuteczności w działaniu, gdyż od tego zależy poziom uzyskiwanych dochodów. Oczywiście znamy poziom wynagrodzenia za akcję, ale niestety trudno jest z góry określić ilu klientów uda nam się w ten sposób pozyskać. Czasem jest to konkretna kwotą – na przykład 5 zł za wypełnienie formularza kontaktowego, a innym razem nasz zarobek zależeć będzie od tego ile klient wyda w serwisie. W tym drugim przypadku jest to nawet kilka procent wartości od każdej transakcji w ramach prowizji, a to z kolei przełożyć się może na miesięczny dochód rzędu kilku tysięcy złotych.

Co więcej, partnerzy przynoszący największe zyski dla programu, a także generujący najwięcej akcji dla reklamodawców mogą być rozliczani na jeszcze innych zasadach niż zwykli partnerzy np. otrzymując wyższe stawki.

Afiliacja bez wątpienia pozwala zarabiać naprawdę niezłe pieniądze, ale do promowania musimy się po prostu odpowiednio przyłożyć. Jednak nie jest tajemnicą, że odpowiednio wypromowane medium potrafi zagwarantować bardzo duży dochód pasywny.

Kto zyskuje w marketingu afiliacyjnym?

W optymalnym przypadku na afiliacji zyskują wszyscy:

  • reklamodawca pozyskuje potencjalnych klientów,
  • klienci zapoznają się z usługą, która może być dla nich bardzo przydatna, a z której mogli nawet nie zdawać sobie sprawy,
  • partnerzy i operator mechanizmu sieci afiliacyjnej mogą zarabiać pieniądze.

Oczywiście nie zawsze jest tak, że każdy zyskuje, więc nie zawsze mamy do czynienia ze scenariuszem typu win-win. Pomijając możliwość istnienia ewentualnych nadużyć, sieci afiliacyjne należy uznać za pozytywne dla rynku, a afiliacja może być korzystna dla wszystkich.

Jak inaczej zarabiać w internecie

praca w domu i zarabianie przez internet

Afiliacja to bez wątpienia jedna z bardziej dochodowych metod pracy w domu, ale niestety dość wymagająca i nie każdy sobie z nią poradzi. Dlatego też czasem warto przejrzeć inne, nieco łatwiejsze sposoby pozwalające zarabiać przez internet, a w miarę zdobywania doświadczenia spróbować z afiliacją.

Czy warto? – opinie

Afiliacja pozwala zarabiać naprawdę duże pieniądze, ale tylko pod warunkiem, że nie mamy trudności w zdobywaniu klientów. To niestety nie jest zadanie łatwe, ale z pewnością warto spróbować ze względu na wysokie prowizje w niektórych branżach. Zwłaszcza, że zacząć może praktycznie każdy, gdyż do rejestracji w sieciach afiliacyjnych nie musimy posiadać żadnego doświadczenia.

Macie styczność z afiliacją? Podzielcie się opinią na jej temat w komentarzu.

Dodaj komentarz