Strona główna » Marketing » CPL – co to jest i jak działa?

CPL – co to jest i jak działa?

CPL (Cost Per Lead) jest jednym z wielu stosowanych w afiliacji modeli rozliczeń, który wprawdzie cechuje się nieco niższymi prowizjami, ale rekompensuje to łatwością w zdobywaniu leadów. Dlatego mimo mniejszych stawek może to być również bardzo dobry wybór. Co warto wiedzieć o tym modelu i ile możemy na nimzarobić?

CPL – co to?

CPL to model rozliczeń, w którym wystarczy pozostawienie danych kontaktowych lub wykonanie konkretnej akcji. Może to być zapis do newslettera, wypełnienie formularza zgłoszeniowego, zapisanie się na szkolenie itp. W tym modelu łatwo o leada, gdyż prowizję otrzymujemy nawet, jeśli klient finalnie nie zdecyduje się na żaden zakup.

Gdzie spotkamy model CPL

programy partnerskie

Model CPL spotkamy głównie w sieciach afiliacyjnych i programach partnerskich, w których zarabianie polega na promowaniu różnego rodzaju produktów oraz usług. Wprawdzie afiliacja nie należy do najłatwiejszych metod zdobywania gotówki w internecie, ale z całą pewnością możemy zaliczyć ją do tych bardziej dochodowych.

Stawki CPL

Stawki w CPL najczęściej wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Wprawdzie w porównaniu z innymi modelami są one stosunkowo niskie, ale za to cechują się dużo większą łatwością w zdobywaniu leadów. Często znacznie prościej jest pozyskać dane kontaktowe od 100 klientów, jak zrealizować 10 sprzedaży. To z kolei przekłada się mniej więcej na podobne wynagrodzenie.

Ile możemy zarobić na CPL

To ile zarobimy na modelu CPL uzależnione od promowanej oferty (choć tu różnice są niewielkie) oraz ilości osób zainteresowanych, które pozostawią swoje dane kontaktowe. Model ten jest często wykorzystywany przez ubezpieczalnie, gdzie otrzymujemy wynagrodzenie za samo przeprowadzenie kalkulacji i wstępne zainteresowanie ofertą.

Jednak, aby podać jakieś konkretne kwoty posłużmy się jakimś przykładem. Wykorzystamy do tego kampanię dostępną w ebrokerpartner, a dokładniej pożyczkę w Smartney rozliczaną w oparciu o CPL. W odróżnieniu od modelu CPS, tutaj otrzymujemy wynagrodzenie za każdy poprawnie wypełniony wniosek o pożyczkę. Wprawdzie jest to tylko 18 złotych, ale wynagrodzenie otrzymamy, nawet jeśli klient finalnie jej nie otrzyma

Zakładając, że uda nam się pozyskać 10 osób zainteresowanych taką pożyczką, to zarobimy 180 złotych. W porównaniu z modelem CPS wypada to bardzo słabo (tam możemy otrzymać tyle nawet za jedną sprzedaż), ale dostajemy prowizję bez względu na to, czy klient pożyczkę otrzyma, czy też nie. Jednak decydując się na afiliację warto mieć na uwadze również inne modele lub zainteresować się łączonymi.

Inne modele rozliczeń

W marketingu afiliacyjnym popularne są również inne modele rozliczeń, a dokładniej:

  • CPS (Cost Per Sale) – konkretny procent od sprzedaży wybranego produktu lub usługi. Jednak aktualnie możemy spotkać się też ze stałymi kwotami (zamiast procentu),
  • CPA (Cost Per Action) – prowizja za określone działania użytkowników np. wypełnienie formularza, pobranie pliku, sprzedaż itp.
  • CPC (Cost Per Click) – prowizja od każdego kliknięcia,
  • CPO (Cost Per Order) – konkretna kwota za każdą sprzedaż (model obecnie wyparty przez CPS).

Modele łączone

CPL bardzo często łączone jest z również innymi modelami rozliczeń. W nich zaś wynagrodzenie otrzymujemy zarówno za pozostawienie danych kontaktowych, jak i po ewentualnym zakupie. Do popularnych modeli łączonych zaliczamy:

  • CPL + CPA,
  • CPL + CPS.

W przypadku tego pierwszego (CPL + CPA), wynagrodzenie otrzymujemy już za samo wypełnienie formularza, a za wykonanie dodatkowej akcji wpada nam na konto kolejna prowizja. Jako przykład niech posłuży nam kampania dotycząca sprzedaży samochodu, którą znajdziemy w Leadstar, a dokładniej „321 Sprzedane„. Otrzymujemy w niej 25 złotych (CPL) za wypełnienie formularza, potwierdzenie danych oraz umówienie się na inspekcję oraz kolejne 115 złotych (CPA), jeśli do niej faktycznie dojdzie.

W przypadku kolejnego modelu łączonego (CPL + CPS), wynagrodzenie otrzymujemy za wypełnienie formularza oraz finalną sprzedaż. Jako przykład niech posłuży kampania dotycząca raportu BIK, którą również znajdziemy we wspomnianym Leadstar. Otrzymujemy w niej 13 złotych (CPL) za rejestrację i aktywację konta oraz dodatkowe 7 złotych (CPS) za zakup pakietu. Oczywiście to jedynie przykład, gdyż znajdą się także bardziej dochodowe kampanie, które cechuje zdecydowanie wyższa prowizja z modelu CPS (np. pożyczki).

Podsumowanie

CPL początkowo może wydawać się słabym modelem rozliczeń, ze względu na niskie stawki, ale również warto się nim zainteresować. Mamy tu zdecydowanie większą szansę na leady, a o to w tym wszystkim przecież chodzi. Na nic nam się nie zda nawet bardzo wysoka stawka w modelu CPS, jeśli nie będziemy w stanie sprzedać żadnego (lub niewiele) produktu. Dlatego czasem warto rozważyć wybór innych, albo postawić na modele łączone, które również świetnie się sprawdzają.

Co sądzicie o CPL? Może preferujecie inne modele rozliczeń? Podzielcie się opinią w komentarzu.


Jeśli podobał Ci się ten wpis, nie zapomnij udostępnić go znajomym w mediach społecznościowych!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Opinie w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoją opinię na ten temat.x