CPS – co to jest?

CPS (Cost Per Sale) to zdecydowanie najpopularniejszy model rozliczeniowy, który spotkamy w wielu sieciach afiliacyjnych oraz programach partnerskich. Prowizja naliczana jest od każdej sprzedaży produktu lub usługi, jeśli klient nie dokona zwrotu w wyznaczonym terminie. W związku z tym, reklamodawca ma pewność, że płaci tylko za faktyczną sprzedaż. Większość oferowanych usług i produktów rozliczana jest w tym modelu. Co jeszcze warto o nim wiedzieć i ile możemy zarobić?

Gdzie spotkamy model CPS

Model CPS spotkamy przede wszystkim w sieciach afiliacyjnych oraz programach partnerskich. Wprawdzie nie jest to najłatwiejszy sposób zarabiania w internecie, ale z pewnością jeden z bardziej dochodowych, więc warto się nim zainteresować.


programy partnerskie

W programach partnerskich zarabiamy na promowaniu określonych produktów lub usług w zamian za określoną prowizję. Jest sporo programów, które warto wziąć pod uwagę decydując się na taką formę zarabiania.


afiliacja marketing

Afiliacja to w zasadzie zbiór wielu programów partnerskich w jednym miejscu. Tego typu rozwiązanie ma również swoje zalety, a dodatkowo znajdziemy tu wiele ciekawych kampanii, które nie istnieją jako pojedyncze programy partnerskie.


Stawki CPS

Z prowizjami oczywiście bywa różnie, a rozbieżności między najniższą, a najwyższą mogą być naprawdę duże. CPS to jednak bez wątpienia najlepszy model rozliczeń, jeśli chodzi o zarobek. W przypadku wielu ofert możemy liczyć nawet na kilka tysięcy złotych za jednego klienta. Wszystko uzależnione jest jednak od promowanej oferty. W modelu CPS na jedne z lepszych stawek możemy liczyć promując choćby kredyt hipoteczny. Przeważnie jest to ok. 0,8% od kwoty takiego kredytu, choć znaleźć możemy również wyższe

Ile możemy zarobić na CPS

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż zarobki z modelu CPS uzależnione są od wybranej oferty oraz ilości potencjalnych klientów. Możemy jednak w łatwy sposób policzyć i oszacować zarobki, jeśli znamy stawkę oraz potencjalną liczbę sprzedanych usług lub produktów. Jako przykład weźmy kredyt hipoteczny Banku Millenium, który znajdziemy w Systemie Partnerskim Bankier. Prowizja w tym przypadku to aż 0,8% od wypłaconego na podstawie poprawnie wypełnionego wniosku kredytu.

Załóżmy, że jesteśmy w stanie znaleźć 3 klientów w miesiącu, a każdy z nich weźmie kredyt na kwotę 300 tys. Łatwo policzyć, że nasza prowizja z jednego klienta to aż 2400 złotych (0,8% x 300 000). Przy trzech takich kredytach w miesiącu mamy aż 7200 zł dodatkowego zarobku, więc jest to już naprawdę przyzwoity wynik. Tego typu prowizje z pewnością pobudzają wyobraźnię, zwłaszcza, że możemy pozyskać takich klientów znacznie więcej. Druga sprawa, że na tej jednej ofercie możliwości się nie kończą.

Inne modele rozliczeń

Oczywiście w marketingu internetowym znajdziemy również inne modele rozliczeń, nie tylko CPS:

  • CPA (Cost Per Action) – otrzymujemy prowizję za określone działania użytkowników np. wypełnienie formularza, pobranie pliku, sprzedaż itp.
  • CPL (Cost Per Lead) – otrzymujemy prowizję za każdego klienta, który pozostawi swoje dane kontaktowe np. adres e-mail czy numer telefonu,
  • CPC (Cost Per Click)– otrzymujemy wynagrodzenie za każde kliknięcie w wybraną kreację reklamową,
  • CPO (Cost Per Order) – otrzymujemy stałą kwotę za każdą sprzedaż. Ten model to prawie to samo co CPS, więc aktualnie jest już bardzo rzadko spotykany.

Modele łączone

W marketingu internetowym znajdziemy również łączone modele rozliczeń, który może zwiększyć potencjalny zarobek, albo zagwarantować choćby część prowizji, jeśli nie uda się finalnie sprzedać wybranego produktu lub usługi. Do popularnych modeli łączonych możemy zaliczyć:

  • CPS + CPA,
  • CPL + CPS,

W przypadku pierwszego modelu, czyli CPS + CPA możemy otrzymać określoną prowizję za sprzedanie wybranej usługi oraz dodatkową za wykonanie określonej akcji. Jako przykład niech posłuży nam jedna z kampanii, którą znajdziemy w sieci afiliacyjnej LeadStar, a dokładniej konto 360 w Banku Millenium. Najpierw otrzymujemy wynagrodzenie (CPS) za założenie konta w banku na podstawie poprawnie wypełnionego wniosku, a kolejne za wpływ na to konto w wysokości 1000 złotych (CPA).

W przypadku kolejnego modelu, czyli CPL + CPS możemy otrzymać prowizję za samo pozostawienie danych kontaktowych oraz dodatkową za finalną sprzedaż, jeśli do niej dojdzie. Jako przykład niech posłuży nam kolejna kampania, którą znajdziemy w tej samej sieci afiliacyjnej, a dokładniej Euro-Tax, czyli zwrot podatków z pracy za granicą. Pierwsze wynagrodzenie otrzymamy (CPL), jeśli potencjalny klient pozostawi dane kontaktowe, które umożliwią kontakt z Call Center. Kolejne wynagrodzenie (CPS) trafi na nasze konto, jeśli klient zdecyduje się podpisać umowę.

Podsumowanie

CPS to bardzo dochodowy oraz bez wątpienia najpopularniejszy model rozliczeń. Cechuje się bardzo dobrymi stawkami, więc pozwala generować naprawdę niezły dochód. Oczywiście nie nie na każdy produkt lub usługę łatwo znajdziemy klienta, ale bez wątpienia warto zainteresować się tym modelem. Zwłaszcza, jeśli mamy dobre źródło ruchu np. własny blog. Jest to również bardzo korzystne rozwiązanie dla reklamodawców, gdyż płacą prowizję jedynie od faktycznie sprzedanych produktów.

Co sądzicie o CPS? Może preferujecie inne modele rozliczeń? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz