CPC – co to jest?

CPC (Cost Per Click) jest współczynnikiem efektywności reklamy (stosunek kosztów do liczby kliknięć) i występuje w modelu rozliczeń PPC (Pay Per Click). Z punktu widzenia osoby zarabiającej, jest to model, w którym wynagrodzenie otrzymujemy za każde przejście na stronę reklamodawcy. Służą do tego różne bannery, ale może to być również zwykły link tekstowy. Co warto wiedzieć o tym modelu i jak na nim zarabiać?

Gdzie spotkamy model CPC

Decydując się na model CPC nie mamy zbyt dużego pola manewru, gdyż ciężko znaleźć w sieciach afiliacyjnych takie kampanie. Sytuacja wygląda już nieco lepiej w programach partnerskich, ponieważ popularna porównywarka Ceneo oferuje współpracę na takich właśnie warunkach. W zależności od kategorii możemy otrzymać tutaj od 1 do nawet 27 groszy za jedno kliknięcie.

Oczywiście nie sposób nie wspomnieć o Google Adsense, w którym model CPC jest najbardziej popularną metodą rozliczeń.

Stawki

Stawki w modelu CPC nie należą do najwyższych, ponieważ nie gwarantują żadnej interakcji ze stroną, choć bywają wyjątki. Wszystko zależy od kategorii reklamy oraz jej konkurencyjności. W przypadku Google system reklamowy działa na zasadzie licytacji, więc wygrywa reklamodawca, który jest w stanie zapłacić najwięcej. Najczęściej jednak w tym modelu możemy liczyć na kilka groszy do kilku złotych za jedno kliknięcie.

Ile możemy zarobić

To ile zarobimy w modelu CPC uzależnione jest od tematyki strony, na której mamy zamiar zarabiać, ilości odwiedzających oraz oczywiście konwersji. Zdecydowanie więcej zarobimy na stronie, której tematem przewodnim są finanse, jak np. na stronie, która poświęcona jest przede wszystkim rozrywce. Widełki stawek są tu tak duże, że ciężko o precyzyjne wyliczenia.

Inne modele rozliczeń

CPC nie jest oczywiście jedynym modelem rozliczeń w marketingu internetowym. Poza nim warto znać również:

  • CPS (Cost Per Sale) – od każdej sprzedanej usługi lub produktu otrzymujemy odpowiednią prowizję (procentową lub stałą kwotę),
  • CPA (Cost Per Action) – za skłonienie klienta do określonych działań np. wypełnienia formularza, pobrania pliku itp. otrzymujemy wynagrodzenie,
  • CPL (Cost Per Lead) – za każde pozostawione dane kontaktowe np. adres e-mail czy numer telefonu otrzymujemy określoną prowizję,
  • CPO (Cost Per Order) – ten model to działa praktycznie na tej samej zasadzie co CPS, więc aktualnie jest już bardzo rzadko spotykany. W tym modelu otrzymujemy konkretną kwotę od każdej sprzedaży.

Jak policzyć CPC

Oczywiście stawka za kliknięcie nie musi być stała, zwłaszcza, że wspomniane choćby reklamy Google działają na zasadzie licytacji. Patrząc na to z perspektywy reklamodawcy, CPC to średnia kwota, którą płacimy za każde kliknięcie w reklamę. Średni koszt kliknięcia możemy jednak bardzo łatwo policzyć wykorzystując wzór:

CPC = całkowity koszt kliknięć / liczbę kliknięć.

Załóżmy, że uzyskaliśmy 1000 kliknięć, a całkowity koszt reklamy wyniósł nas 500 złotych:

500 zł / 1000 kliknięć = 0,5 zł, czyli 50 groszy.

Jak wynika z obliczeń, średni CPC dla powyższego przykładu to 50 groszy.

Opinie o CPC

CPC to zdecydowanie jeden z mniej popularnych modeli rozliczeń, ponieważ kliknięcie nie gwarantuje, ani zakupu, ani jakiejkolwiek interakcji ze stroną. Cechuje się za to niższym kosztem dla reklamodawcy, ale co za tym idzie, niższymi zarobkami dla wydawcy. Za modelem CPC przemawia jedynie łatwość z jaką możemy zarabiać, ale niestety za jedno kliknięcie jest to najczęściej raptem kilka groszy, więc w porównaniu z np. CPS wypada bardzo słabo.

Co sądzicie o CPC? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz