CPA – co to jest?

CPA (Cost Per Action) jest to model rozliczeń reklamodawcy z wydawcą, w którym reklamodawca otrzymuje prowizję za określone działania użytkowników. Do takich czynności możemy zaliczyć np. wypełnienie bezpłatnego formularza, pobranie pliku, sprzedaż itp. Jest to często stosowany w marketingu model rozliczeń, choć nie najpopularniejszy. Co warto o nim wiedzieć i gdzie go znajdziemy?

Gdzie spotkamy model CPA

Model rozliczeń CPA spotkamy oczywiście przede wszystkim w programach partnerskich oraz sieciach afiliacyjnych. Jest to ciekawy i bardzo dochodowy sposób zarabiania przez internet, choć nie należy do najłatwiejszych.


programy partnerskie

Działanie programów partnerskich polega na promowaniu konkretnych produktów lub usług w zamian za określoną prowizję. Jest wiele programów, którymi warto się zainteresować.


afiliacja marketing

Afiliacja to najprościej mówiąc wiele programów partnerskich w jednym miejscu. Decydując się na sieci afiliacyjne możemy promować różne produkty i usługi przy pomocy linków z jednego serwisu.


Stawki CPA

Z prowizjami bywa różnie, gdyż zależą od konkretnego produktu lub usługi, ale najczęściej oscylują w okolicach 100 złotych. Warto wiedzieć, że różne sieci afiliacyjne mogą mieć zupełnie inne stawki, nawet jeśli dotyczą promocji tego samego produktu. W związku z tym nie warto ograniczać się do jednej, jeśli poważnie traktujemy zarabianie w ten sposób.

Ile możemy zarobić na CPA?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie ile możemy zarobić na CPA, gdyż wszystko zależy od wybranego produktu oraz potencjalnych klientów. Łatwo to jednak policzyć, jeśli znamy stawkę i jesteśmy w stanie określić ewentualne zainteresowanie. Policzmy na przykładzie dwóch różnych kampanii, które znacznie różnią się stawką, ale i też trudnością w promowaniu:

  • Darling – 2 złote za rejestrację w serwisie,
  • Ubezpieczenie OC/AC w MTU24 – 150 złotych za założenie polisy.

Łatwo zauważyć w przypadku powyższych kampanii, że za jedną opłaconą polisę otrzymamy tyle co za 75 rejestracji w serwisie Darling. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że lepiej promować ubezpieczenie, gdyż prowizje są wyższe, ale z drugiej strony… Czasem zdecydowanie łatwiej jest zdobyć dużą ilość mniej płatnych rejestracji niż skłonić kogoś do wykupu polisy. Oczywiście wszystko zależy od tego gdzie promoujemy te produkty, ale warto się nad tym dobrze zastanowić. Nie zawsze najwyższa stawka oznacza najlepsze zarobki.

Inne modele rozliczeń

W marketingu internetowym spotkamy również inne rodzaje rozliczeń, a mianowicie:

  • CPS (Cost Per Sale) – reklamodawca płaci określony procent od sprzedaży każdego produktu lub usługi. Aktualnie są to również konkretne kwoty,
  • CPL (Cost Per Lead) – reklamodawca płaci za każdego klienta, który pozostawi swoje dane kontaktowe np. adres e-mail lub numer telefonu,
  • CPC (Cost Per Click) – reklamodawca płaci za każde kliknięcie,
  • CPO (Cost Per Order) – reklamodawca płaci konkretną kwotę za każdą sprzedaż.

Modele łączone

W marketingu internetowym spotkamy się również z łączonymi modelami rozliczeń. Jest to ciekawy sposób, który pozwala zarobić podwójnie. Popularne modele łączone to np.:

  • CPL + CPA,
  • CPS + CPA.

W przypadku CPL + CPA możemy np. otrzymać określoną prowizję za wypełnienie formularza (CPL) oraz dodatkową prowizję za wykonanie określonej akcji (CPA). Jako przykład weźmy jedną z kampanii, którą znajdziemy w LeadStar. Pierwsze prowizję (CPL) otrzymujemy za poprawne wypełnienie formularza, potwierdzenie danych oraz umówienie się na inspekcję samochodu, a kolejną (CPA), jeśli finalnie do tej inspekcji dojdzie.

W przypadku CPS + CPA prowizje otrzymamy za wypełnienie formularza oraz finalną sprzedaż. Weźmy jako przykład jedno z ubezpieczeń, które znajdziemy w systemie partnerskim Bankier. Pierwszą prowizję (CPA) otrzymamy, jeśli reklamodawca skontaktuje się z klientem po wypełnieniu formularza. Kolejna prowizja (CPL) wpadnie na nasze konto, jeśli dojdzie do podpisania umowy.

Podsumowanie

CPA to ciekawy, choć nie najpopularniejszy model rozliczeń. Jako, że akcje dają dość szerokie pole manewru, CPA cechuje się sporą rozbieżnością stawek oraz różnymi warunkami naliczenia prowizji. Jest to dobre rozwiązanie również dla reklamodawców, gdyż płacą za faktycznie pożądane czynności np. wypełnienie ankiety.

Co sądzicie o CPA? Może preferujecie inne modele rozliczeń? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz