Jak krok po kroku wygląda współpraca z influencerami?

Twoja firma jest nowa na rynku? Chcesz budować świadomość i zaufanie odbiorców? Z pomocą przyjdzie influencer marketing, czyli działania polegające na współpracy z twórcami internetowymi. Z tego artykułu dowiesz się, od czego zacząć – krok po kroku przeprowadzimy Cię po wszystkich etapach współpracy z influencerami.

Zacznijmy od tego, czym jest influencer marketing. To działania promocyjne, polecane szczególnie na górze lejka zakupowego, czyli w momencie, gdy firma potrzebuje zbudować świadomość produktu lub usługi. Wielkim plusem tego rodzaju działań jest fakt, że treści influencerów nie są odbierane jako nachalna reklama, raczej jako szczere polecenie. Twórcy internetowi latami pracują na swoją wiarygodność, a fani ufają ich rekomendacjom. Sekret udanej współpracy i osiągnięcia zamierzonych celów tkwi oczywiście w odpowiednim dobraniu influencera przez markę lub agencję influencer marketingu.

Jak krok po kroku wygląda współpraca z influencerami? 

Krok 1: Research to podstawa!

Tu z pomocą przychodzi brief, który na samym początku współpracy z agencją influencer marketingu wypełnia marka. Należy w nim odpowiedzieć na pytania między innymi o cele współpracy z twórcą, budżet, jaki przeznaczamy na wynagrodzenia, kanały (Instagram, TikTok, a może współpraca na blogu twórcy?), formaty (zależy nam na publikacjach video, czy może artykule ze zdjęciami produktu?). W briefie można określić ponadto tematykę kont influencerów (np. parentingowe, podróżnicze lub wnętrzarskie), jak też inne działania pomocnicze, które będą równocześnie wspierały kampanię z influencerami (takimi działaniami może być np. włączenie facebook Ads przez markę). 

Na podstawie wypełnionego briefu agencja przystępuje do researchu, czyli poszukiwania “skrojonych na miarę” twórców internetowych. Nieraz jest to praca żmudna, ponieważ środowisko influencerów jest zróżnicowane. Na szczęście z pomocą przychodzą profesjonalne narzędzia do sprawdzania twórców. Jednym z nich jest Influtool, który pozwala sprawdzić wiele ważnych wskaźników konta twórcy, np.

  • średnią liczbę wyświetleń posta lub stories na Instagramie;
  • wskaźnik zaangażowania (engagement rate);
  • częstotliwość publikacji (ważne, by były one regularne).
  • Dzięki Influtool można też wyestymować średni zasięg, jaki uda się osiągnąć przy kampanii z danym influencerem. 
  • Sprawdźmy też, z jakimi innymi firmami influencer już współpracował (być może promował naszą konkurencję?). 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze influencera?

Wielkość konta

Czy wielkość konta ma znaczenie? Niekoniecznie – wiadomo bowiem nie od dziś, że im większe konto, tym mniejsze zaangażowanie pod postami influencera. Zwiększa się tu również ryzyko kupionych obserwatorów, których także trzeba sprawdzić podczas researchu. Obecnie coraz więcej marek stawia na współpracę z mikro influencerami (gdzie ilość obserwatorów jest równa kilku, kilkunastu tysiącom osób). Dlaczego? Bo mniejsze konto oznacza bardziej “zżytą” i zaangażowana społeczność, gwarantuje także większą kulturę dyskusji.  

Częstotliwość i jakość publikacji

Zwróć uwagę, czy publikowane przez twórcę internetowego posty są regularne. Im rzadsze publikacje, tym mniejszy zasięg i zaangażowanie obserwatorów. Ponadto warto pochylić się także nad jakością publikowanego contentu. Prawdziwego twórcę internetowego poznamy po osobistych, unikatowych historiach, którymi dzieli się z publicznością. Typowe “instamodelki” wrzucaja jedynie atrakcyjne zdjęcia, w których opisem jest hashtag lub emotikon – takim contentem trudno zbudować lojalność i zaufanie obserwatorów.

Krok 2: Gdzie szukać influencerów?

Możliwości jest bardzo wiele. Możesz skorzystać z oferty agencji, które obsługują influencer marketing od a do z, szukać na własną rękę lub napisać np. do managera danego twórcy. Oto sposoby na znalezienie twórcy pasującego do marki:

  1. Brand24 – to narzędzie, które pomoże Ci sprawdzić, kto i kiedy wypowiadał się o Twoich produktach. Może wśród tych osób są już oddani ambasadorzy marki, którym warto zaproponować współpracę komercyjną.
  2.  Platformy zrzeszające influencerów, np. ReachaBlogger, Lifetube czy BrandBuddies.  
  3. Grupy na Facebooku: tu znajdziesz influencerów, którzy szukają współpracy. Jedną z takich grup jest INFLUENCER – Współpraca – BLOGER – Social Marketing – ecommerce.

Krok 3:  Ustalenie szczegółów kampanii

Kolejnym krokiem po zebraniu listy chętnych do współpracy twórców jest ustalenie szczegółów współpracy. Jeśli korzystasz z pomocy agencji influencer marketingu (np. Kohai), zadba ona o podpisanie umowy z twórcą, ustalenie wysokości wynagrodzeń, jak i scenariusza i harmonogramu publikacji u influencerów. Istotnym jest, by bardzo jasno określić, jakich działań wymagamy od influencera: np. że płacimy za jeden post w formie zdjęcia na instagramie plus set insta stories (określamy liczbę filmików, linkowanie do konkretnej strony).

Ostatnim krokiem jest oczywiście raport i wyciągnięcie wniosków z kampanii z influencerami. Dzięki dobrze dobranym działaniom influencer marketing może przynieść Twojej firmie wiele realnych korzyści.

Dodaj komentarz