Etsy – opinie | jak sprzedawać

Sporo osób wytwarzane ręcznie przedmioty ceni sobie dużo bardziej od tych produkowanych masowo. Są one nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale często również użyteczne i w pewien sposób unikatowe. To sprawia, że mając pewne zdolności manualne i dobry pomysł możemy na takim zainteresowaniu handmade także zarabiać. Musimy tylko wybrać odpowiednią platformę do sprzedaży własnych wyrobów, a jedną z możliwości jest Etsy, która łączy kupujących i sprzedawców z całego świata. Jak działa, jakie ma opinie i co powinniśmy o niej wiedzieć chcąc sprzedawać?

Etsy – co to jest?

Etsy to portal sprzedażowy o międzynarodowym zasięgu, na którym możemy zarówno kupować, jak i sprzedawać tradycyjnie wykonane przedmioty. Działa na podobnej zasadzie jak popularny w Polsce Vinted, więc za wystawiane rzeczy odpowiadają sami użytkownicy. Jednak tutaj nie znajdziemy towarów masowej produkcji, czy też używanych ciuchów, a:

  • rękodzieło – przedmioty ręcznie wykonane,
  • vintage – przedmioty mające przynajmniej 20 lat,
  • materiały rzemieślnicze – do wytwarzania rękodzieła.

Etsy Polska – jak działa?

Etsy Polska to polskojęzyczna wersja serwisu, który swoim działaniem obejmuje wiele krajów. Jednak u nas niestety nie cieszy się aż tak dużą popularnością jak na rynkach zagranicznych, więc musimy liczyć się z dość wysokimi cenami produktów. Wynika to z faktu, że choć widzimy je w złotówkach, to z reguły przeliczane są z innych walut np. dolarów.

Sama strona wprawdzie dostępna jest po polsku, ale niestety prawie wszystkie produkty mają tytuły i opisy po angielsku. Jednak nawet dla osób, które mają trudności z tym językiem nie powinien to być duży problem. Możemy bowiem przetłumaczyć tekst za pomocą jednego kliknięcia poprzez wbudowany translator, a to w zupełności wystarczy, aby zrozumieć najistotniejsze kwestie. Co ważne, działa to również na wyszukiwarkę, więc szukając określonych przedmiotów nic nie stoi na przeszkodzie, aby wpisywać nazwy po polsku.

Jak kupować w serwisie

Jako, że strona dostępna jest po polsku, to złożenie zamówienia nie powinno przysporzyć żadnych problemów. Zakupy są bardzo intuicyjne i nie różnią się zbytnio od tych dokonywanych na innych platformach sprzedażowych. Musimy zatem:

  • wybrać interesujący nas produkt,
  • opcjonalnie dodać notatkę dla sprzedawcy (jeśli mamy jakieś informacje dotyczące zamówienia),
  • kliknąć przycisk „Dodaj do koszyka”,
  • wpisać kod rabatowy, jeśli takowym dysponujemy,
  • zaznaczyć, że „zamówienie jest prezentem”, jeśli kupujemy dla kogoś. Dzięki temu informacja o cenie nie znajdzie się w zawartości paczki,
  • wybrać preferowaną metodę płatności i sposób dostawy,
  • kliknąć „Przejdź do kasy”,
  • potwierdzić adres wysyłki oraz metodę płatności (jeśli jesteśmy zalogowani) lub podać go, jeśli zakupy robimy jako gość,
  • kliknąć przycisk „Złóż zamówienie”.

Warto pamiętać, że zakupy dokonywane są u indywidualnych sprzedawców, więc w razie ewentualnych pytań dotyczących produktów lub zamówienia trzeba kontaktować się z nimi, a nie z supportem.

najpopularniejsze kategorie etsy

Wprawdzie platforma nie zajmuje się sprzedażą i wysyłką znajdujących się na stronie produktów, ale ma swój program ochrony kupujących. Dzięki temu możemy otrzymać pełen zwrot środków za każdy towar, który:

  • nie przyjdzie,
  • dotrze uszkodzony,
  • będzie niezgodny z opisem lub zdjęciami w ofercie.

To sprawia, że zakupy na Etsy są bezpieczniejsze.

Jak sprzedawać na Etsy

Chcąc sprzedawać własne wyroby na Etsy musimy zalogować się na swoje konto (lub się zarejestrować, jeśli jeszcze takowego nie posiadamy), a następnie założyć sklep. W tym celu należy:

  1. wejść w „Sprzedaj z Etsy” (na dole ekranu), a następnie kliknąć „Rozpocznij”,
  2. odpowiedzieć na kilka prostych pytań,
  3. wybrać język, kraj oraz walutę naszego sklepu,
  4. ustawić nazwę sklepu,
  5. skonfigurować płatności i rozliczenia,
  6. ustawić dodatkowe zabezpieczenia logowania.
jak otworzyć sklep etsy

Po założeniu własnego sklepu internetowego możemy przejść już do dodawania konkretnych ofert. Niezbędne będą zatem zdjęcia, szczegółowy opis sprzedawanych produktów oraz informacje o zapasach, cenie i wysyłce.

Warto również wiedzieć, że proces zakładania własnego sklepu musimy przeprowadzić na przeglądarce internetowej. Dopiero późniejsze zarządzanie nim możliwe jest z poziomu aplikacji mobilnej.

Promowanie sklepu

Założenie sklepu i dodawanie ofert jest stosunkowo proste, ale osiągnięcie sukcesu w sprzedaży już niekoniecznie. Dlatego niezbędne będą skuteczne działania marketingowe, które pomogą wypromować produkty nie tylko wśród użytkowników Etsy, ale również pozostałych internautów. Jednak zanim zaczniemy się reklamować, warto odpowiednio przygotować ofertę zwracając uwagę na:

  • tytuł – najlepiej krótki, przyciągający uwagę potencjalnego kupca,
  • opis – dokładny, jak najlepiej przedstawiający sprzedawany przedmiot,
  • zdjęcia – wyraźne i korzystnie przedstawiające towary,
  • cena – konkurencyjna, niezbyt wygórowana,
  • przejrzyste informacje – dotyczące zakupu, czasu realizacji, kosztów wysyłki itp.

Po odpowiednim skonstruowaniu oferty czas przejść do działań marketingowych, które ułatwią dotarcie do potencjalnego klienta. Do takich zaliczamy:

  • Etsy Ads – reklamy wewnątrz serwisu. Ustalamy jedynie budżet i oferty, które chcemy promować,
  • Offsite Ads – reklamy w różnych miejscach internetu np. wyniki wyszukiwania, portale społecznościowe itp. Co ważne, w przypadku tej opcji płacimy tylko, jeśli faktycznie uda się nam coś sprzedać dzięki nim,
  • media społecznościowe – narzędzie Etsy do obsługi social mediów pozwala w łatwy sposób połączyć sklep z utworzonym wcześniej profilem na Facebooku, Instagramie, Twitterze itp. Dzięki niemu możemy nawet udostępniać oferty bezpośrednio z poziomu sklepu,
  • promocje – odpowiednio skonstruowane mogą zachęcić klienta do dokonania zakupu lub skłonić do wydania większej kwoty, niż faktycznie zamierzał,
  • kupony i kody rabatowe – oferowane po sfinalizowanej transakcji sprawiają, że klient ma większą ochotę powrócić w niedalekiej przyszłości, aby kupić kolejny przedmiot i wykorzystać zniżkę,
  • programy dla sprzedawców Etsy – inspiracje, materiały edukacyjne oraz możliwość nawiązania współpracy z innymi sprzedawcami w serwisie.

Co sprzedawać na Etsy

handmade rękodzieło

Chcąc osiągnąć sukces na platformie Etsy musimy wiedzieć czego ludzie szukają i im to po prostu dać – najlepiej w konkurencyjnych cenach. Dlatego warto przejrzeć listę najchętniej kupowanych przedmiotów, a do takich zaliczają się: ręcznie wykonana biżuteria, dekoracje świąteczne, druki cyfrowe, zabawki i odzież dla dzieci, artykuły dla zwierząt itp.

Opłaty

Samo założenie konta i korzystanie z serwisu jest darmowe, ale sprzedawanie przedmiotów na Etsy wiąże się już z pewnymi opłatami. Są one wprawdzie podawane w USD, ale nie musimy się tym przejmować, bowiem platforma automatycznie przeliczy walutę po kursie rynkowym.

Za co?Opłata
Wystawienie oferty (na 4 miesiące)0.20$
Każdą dodatkową sztukę sprzedanego towaru (w ramach jednej oferty)0.20$
Wystawienie oferty prywatnej (realizacja na zamówienie)0.20$
Etykiety wysyłkoweZależy od opcji
Transakcja sprzedaży6,5% wartości zamówienia
Przelew w Etsy Payments (Dla Polski)4% + 0,3€
Przeliczenie waluty2,5%

Czy opłaca się sprzedaż na Etsy

Chałupnictwo i sprzedaż rękodzieła może, choć nie musi być dobrym pomysłem na biznes. Wszystko zależy bowiem nie tylko od zdolności manualnych, ale także od umiejętności w zdobywaniu klientów. Jeśli zaś chodzi o sam serwis Etsy, to wprawdzie ma on swoje wady, ale dla początkujących może być wystarczającym rozwiązaniem.

Dla nieco bardziej zaawansowanych dużo bardziej opłacalne będzie założenie własnego sklepu internetowego. Nie tylko ze względu na brak dodatkowych opłat, ale również pod względem marketingowym.

Czy sprzedając na Etsy trzeba mieć działalność?

Etsy nie wymaga od nas prowadzenia sformalizowanej działalności gospodarczej. Jednak, jeśli zarobki w jakimś miesiącu przekroczą 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, to założenie własnej firmy będzie już konieczne. Do tego czasu możemy zarabiać prowadząc nierejestrowaną działalność gospodarczą. Oczywiście pod warunkiem, że nie mieliśmy żadnej DG w ciągu ostatnich 5 lat.

Opinie

Główny problem serwisów takich jak Etsy polega na tym, że nie odpowiadają one bezpośrednio za wysyłkę oraz jakość sprzedawanych produktów. To zaś sprawia, że stosunkowo łatwo znaleźć wiele negatywnych opinii w internecie dotyczących działania platformy.. Wprawdzie głównie od kupujących, którzy w ogóle nie otrzymali zamówionego towaru lub dostali go ze znacznym opóźnieniem, ale i sprzedawcom zdarza się narzekać choćby na wysokie prowizje. Jednak nawet pomimo to, serwis warto przynajmniej znać i wiedzieć jak działa.

Macie jakieś doświadczenia z Etsy? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Dodaj komentarz