Jeszcze kilka lat temu social media były głównie narzędziami „taniej” rozrywki. Serwisy takie, jak Facebook, Instagram czy Twitter wykorzystywane były głównie do zabawy, „podglądania” znajomych oraz jako sposób na zabicie nudy. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a same social media urosły do rangi poważnego narzędzia marketingowego, w którym obecność to dla większości firm swoiste „być albo nie być” w świecie biznesu.
Marketing w social media – z czym się to je?
Social media pomagają dziś firmom nie tylko w reklamowaniu swoich usług, ale także w gromadzeniu grona zaangażowanych odbiorców, którzy są przywiązani do marki oraz chętnie korzystają z jej usług. Nie ma bowiem lepszej reklamy konkretnego produktu niż jego polecenie przez zadowolonego użytkownika. To wszystko umożliwiają social media, za pośrednictwem których użytkownicy mogą wymieniać się doświadczeniami, śledzić nowinki oraz polecać znajomym produkty, które w ich przypadku się sprawdziły.
Aby było możliwe rozwijanie swojego biznesu przy wykorzystaniu mediów społecznościowych konieczne jest odpowiednie zaplanowanie strategii marketingowej. Tym właśnie zajmuje się marketing w social media. Polega on na zdobywaniu uwagi oraz generowaniu ruchu internetowego przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Głównym celem prowadzonych działań jest nie tylko sama sprzedaż, ale także budowanie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców pozytywnego wizerunku marki.
W jaki sposób prowadzić skuteczny marketing w social media?
Social media są potężnym narzędziem reklamowym, które jest w stanie pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy oraz znacząco podnieść jej zyski. Jest to jednak możliwe tylko pod warunkiem, że działania marketingowe w mediach społecznościowych będą prowadzone w przemyślany oraz właściwy sposób. Niewłaściwie dobrana strategia marketingowa w social media może bowiem przynieść więcej szkody niż pożytku oraz negatywnie odbić się na wizerunku marki w Internecie.
W jaki sposób działać w serwisach społecznościowych, aby efekty były satysfakcjonujące?
- Śledź nowinki ze świata social media – media społecznościowe mogą zmieniać się z dnia na dzień. Nowe zasady, algorytmy oraz inne zmiany wymagają bycia z nimi na bieżąco oraz szybkiej reakcji. Warto więc regularnie czytać artykuły publikowane na portalach tematycznych poświęconych social media, aby w porę reagować na zmiany i na nich nie stracić.
- Reaguj na feedback od użytkowników – social media to narzędzia, za pomocą których firma może być blisko klientów oraz szybko reagować na ich potrzeby i sugestie. Nie ma jednak nic gorszego od ignorowania uwag i zapytań klientów, którzy oczekują szybkiej oraz rzetelnej odpowiedzi na swoje zapytania.
- Regularnie aktualizuj profile i publikuj w social mediach – tylko regularnie aktualizowane profile, które często publikują coś nowego mogą liczyć na grono aktywnych i zaangażowanych użytkowników. Warto informować fanów o nowinkach, promocjach oraz ciekawostkach po to, aby budować wokół siebie grono wiernych i zaangażowanych klientów.
- Nagradzaj i zachęcaj do aktywności – częste organizowanie konkursów z nagrodami, zadawanie pytań oraz zachęcanie użytkowników do pozostawienia komentarzy zwiększa zasięgi profilu oraz pozwala budować większe zaangażowanie w serwisach społecznościowych.
Partnerem artykułu jest SocialPress – Portal o Social Media.