Strona główna » Artykuły sponsorowane » Jak założyć firmę w Szwecji?

Jak założyć firmę w Szwecji?

Planujesz rozpocząć działalność gospodarczą w Szwecji? A może chcesz otworzyć oddział polskiej firmy w Skandynawii? Choć mogłoby się wydawać, że jest to przedsięwzięcie trudne i czasochłonne, w rzeczywistości wystarczy znać warunki zakładania działalności. Dowiedz się, jak założyć firmę w Szwecji i rozpocznij działalność w jednym ze skandynawskich miast!

Jaką firmę można założyć w Szwecji?

Pierwszym krokiem w celu założenia firmy w Skandynawii jest wybór rodzaju działalności gospodarczej. Firma w Szwecji może zostać zarejestrowana jako jedna z następujących form prawnych:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza (enskild nӓringsidkare) – aby założyć działalność jednoosobową, nie trzeba mieć wspólników ani kapitału początkowego. Przedsiębiorca nie posiada osobowości prawnej, a za firmę odpowiada całym swoim majątkiem.
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (AB, Aktiebolag) – jeden z najczęściej wybieranych rodzajów działalności w Szwecji. Za działania firmy wspólnicy nie odpowiadają swoim majątkiem, a przedsiębiorstwo posiada osobowość prawną. 
  • Spółka handlowa (HB, Handelsbolag) – firma posiada osobowość prawną i ma obowiązek składania rocznych sprawozdań finansowych.
  • Spółka komandytowa (KB, Kommanditbolag) – firma jest zobowiązana do składania rocznych sprawozdań finansowych.
  • Spółka prawa cywilnego (enkelt bolag) – spółka co najmniej dwóch osób, które odpowiadają swoim majątkiem za działania przedsiębiorstwa i nie posiadają osobowości prawnej. 
  • Oddział (Filial) – polska firma w Szwecji (https://www.kam.nu/pl/), która podlega szwedzkiemu prawu, lecz nie ma oddzielnej osobowości prawnej. Założenie oddziału wymaga wyznaczenia dyrektora i zadbania o odrębną księgowość.

Mniej popularne formy prowadzenia działalności to również stowarzyszenie gospodarcze (ekonomisk fӧrening), fundacja (stiftelse) i Europejska Spółka Akcyjna (Europabolag). 

Zakładamy firmę w Szwecji krok po kroku

Pierwszy krok, czyli rodzaj działalności gospodarczej, już za nami. Wybór odpowiedniej formy powinien być dopasowany do potrzeb przedsiębiorcy, dlatego przed podjęciem decyzji warto dokładniej zapoznać się z prawami i obowiązkami poszczególnych form prawnych. 

Drugi krok to rejestracja przedsiębiorstwa w Rejestrze Przedsiębiorstw (Bolagsverket). Nie muszą tego robić firmy jednoosobowe, jednak warto zdecydować się na ten krok, by zastrzec nazwę działalności. 

Trzeci krok polega na zgłoszeniu firmy w szwedzkim urzędzie podatkowym (Skatteverket). Przedsiębiorstwo musi być zarejestrowane jako płatnik podatku od działalności (F-skatt) oraz podatku VAT (Moms). Jeśli firma zatrudnia pracowników, należy również zarejestrować ją jako szwedzkiego pracodawcę. Może się też zdarzyć, że osoba rejestrująca firmę jest równocześnie zatrudniona u innego pracodawcy – w takiej sytuacji zamiast podatku F-skatt, wybieramy podatek FA, który jest połączeniem F-skatt i podatku od zatrudnienia.

Polska firma w Szwecji – jak założyć ją prawidłowo?

Największą trudnością podczas zakładania działalności za granicą jest bariera językowa. Jeśli nie znasz ani szwedzkiego, ani angielskiego, założenie firmy w Szwecji będzie trudne. Korzystanie z popularnego translatora może skutkować błędami w formularzach i niezrozumieniem zasad związanych z prowadzeniem działalności w Skandynawii. 

Warto więc skorzystać z pomocy doświadczonego biura rachunkowego, które wspiera polskich przedsiębiorców w prowadzeniu firmy na terenie Szwecji. Jednym z nich jest KAM Redovisning AB – największe polskojęzyczne biuro księgowe w Szwecji, które nie tylko pomoże zarejestrować firmę, lecz również zapewni wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej w Skandynawii.

Oferta biura rachunkowego obejmuje m.in. reprezentowanie przed urzędami i związkami zawodowymi, pomoc w tworzeniu i podpisywaniu umów, doradztwo na każdym etapie prowadzenia działalności czy obsługę korespondencji. Polskojęzyczne biuro rachunkowe całkowicie rozwiązuje problem bariery językowej i pomaga uniknąć błędów zarówno podczas rejestracji, jak i prowadzenia firmy.


Jeśli podobał Ci się ten wpis, nie zapomnij udostępnić go znajomym w mediach społecznościowych!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Opinie w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoją opinię na ten temat.x