Założenie sklepu internetowego jest stosunkowo proste – w rezultacie powstały ich już dziesiątki tysięcy. Trudno się dziwić, gdyż niektórzy dostawcy systemów sklepowych oferują ich instalację w kilku kliknięciach, a po kilku minutach możemy już sprzedawać. Zauważmy jednak, że z tych dziesiątek tysięcy sklepów, tak naprawdę na rynku znanych jest ich kilkanaście, może kilkadziesiąt. Co zatem zrobić, aby zwiększyć szansę znalezienia się naszego sklepu na tej krótkiej liście? Podejść do tematu poważnie – to nie jest tylko kwestia „jak założyć sklep internetowy„, ale raczej „jak zrobić to dobrze”. W praktyce oznacza to, że musimy zwrócić uwagę na wiele elementów. Jak się za to zabrać i co warto wiedzieć?
Spis treści
Jaki sklep internetowy założyć?
Pierwsza kwestia, którą powinniśmy wziąć pod uwagę zakładając sklep internetowy, to wybór sposobu jego działania. Opcje mamy dwie:
- w systemie dropshipping, gdzie jedyne co nas interesuje to założenie samego sklepu, odpowiednie wypromowanie go i zdobywanie klientów. Samym magazynowaniem towarów, wysyłką oraz płatnościami zajmują się już hurtownie. Bardzo niskie koszty założenia takiego sklepu z pewnością są sporym plusem, zwłaszcza dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tego typu biznesem.
- z własnym asortymentem, gdzie sami musimy zadbać o jego zdobycie, przechowywanie, wysyłkę oraz płatności. Jest to nieco trudniejsze rozwiązanie, ale może okazać się naprawdę opłacalne. Minusem tego rozwiązania z pewnością są spore koszty związane z otwarciem takiego sklepu.
Bez względu na to, który sposób działania wybierzemy, istotny będzie przede wszystkim rodzaj asortymentu. Warto już na samym początku przeanalizować konkurencję i dobrze zastanowić się z jakimi produktami mamy szansę się wybić.
Jak założyć sklep internetowy w modelu dropshipping
Własny sklep internetowy oparty na modelu dropshipping jest zdecydowanie łatwiejszą opcją – zarówno, jeśli chodzi o samo założenie, jak i doprowadzenie sklepu do działania. Oczywiście w dalszym ciągu pozostaje jeszcze kwestia pozyskania ruchu, a to niestety już nie jest tak proste. Jednak odpowiednio przeprowadzony marketing jest w stanie zagwarantować całkiem niezłe zarobki nawet na początku.
Decydując się na tego typu sklep internetowy wystarczy, że wybierzemy oprogramowanie, które nam odpowiada i przeprowadzimy prostą konfigurację. Warto dodać, że możemy testować je zupełnie za darmo przez 14 dni, bez żadnych zobowiązań.
Gdzie założyć sklep internetowy
Sky-shop jest jednym z serwisów, który oferuje oprogramowanie sklepu działające w oparciu o dropshipping. Wybierając ten model warto się nim zainteresować, gdyż oferuje integrację z ponad 341 hurtowniami.
Redcart to kolejne oprogramowanie sklepu działające w tym modelu. Oferuje integrację z ponad 100 dostawcami i hurtowniami.
Jak założyć sklep internetowy z odzieżą
Cupsell działa na nieco innej zasadzie jak powyższe, gdyż pozwala założyć własny sklep internetowy jedynie z odzieżą i podobnymi produktami. Niestety mocno ogranicza nas tutaj asortyment, ale strona załatwia za nas wszelkie formalności, takie jak wysyłka, płatności itp.
Jak założyć sklep internetowy z własnym asortymentem
Kolejna możliwość, czyli sklep internetowy z własnym asortymentem, to nieco trudniejsza opcja. Dlatego decydując się na to rozwiązanie, zanim przejdziemy do działania musimy przemyśleć wiele istotnych kwestii. Przede wszystkim warto wybrać tego typu rozwiązanie, jeśli mamy dostęp do tanich towarów, na które jest duży popyt i wiemy, że jesteśmy w stanie sprzedać je z odpowiednio wysoką marżą. W przeciwnym razie może warto jednak rozważyć założenie sklepu internetowego w modelu dropshipping.
Kwestie prawno-podatkowe
Prowadzenie sklepu internetowego to całkiem poważny biznes. Dlatego, aby nie narazić się na fiskusowi musimy upewnić się, że mamy zarejestrowaną własną działalność gospodarczą, odpowiednie wpisy w rejestrach etc. Wiele osób przed uruchomieniem sklepu internetowego sprzedawała niewielkie ilości rzeczy na portalach aukcyjnych, gdzie jako osoby prywatne nie musiały zajmować się takimi tematami. Jednak, gdy zaczynamy się profesjonalnie zajmować sprzedażą, to równie profesjonalnie musimy się zająć spełnianiem wymogów prawa. W tym wypadku najlepiej skonsultować się z księgową.
Zdobycie towaru
Zanim zaczniemy działać powinniśmy jeszcze sprawdzić w jakiej cenie jesteśmy w stanie pozyskiwać towary, które póxniej będziemy oferować klientom. Oczywiście wraz z rozwojem firmy i ze zwiększeniem obrotów będziemy zapewne mogli liczyć na upusty w hurtowniach. Niemniej jednak, zanim dotrzemy do tego etapu, to przez bliżej nieokreślony czas będziemy musieli operować na podstawowym poziomie cenowym. Dlatego powinniśmy porównać od razu cenę jaką możemy zaoferować klientom (czyli taką, która powinna pokryć wszelkie koszty i zapewnić nam choćby minimalny zysk) z cenami, które oferują w detalu nasi konkurenci. Jeżeli okaże się, że sprzedają oni swoje towary w cenach, na które my raczej nie będziemy mogli sobie pozwolić, to znak, że musimy przemyśleć opłacalność naszego pomysłu. Czy przygotowaliśmy rzetelny biznes plan przed rozpoczęciem działalności? Może trzeba poszukać innej branży, w której konkurencja nie jest taka mocna?
Magazyn i logistyka
Magazyn i logistyka to kolejne kwestie, których nie należy lekceważyć. Dlatego, jeśli zamierzamy działać na większą skalę, to uwzględnijmy fakt, że gdzieś będziemy musieli trzymać towary, zanim trafią do naszych klientów. Musimy zatem pomyśleć o takich tematach jak:
- niezbędna przestrzeń – w szczególności: jeśli chcemy sprzedawać towary o większych rozmiarach. Wtedy wizja zmieszczenia się w kilku domowych szafkach przestaje być realna,
- zabezpieczenie – jeśli będziemy trzymać towar w zewnętrznym magazynie, to musimy pomyśleć o ewentualnej ochronie,
- transport – musimy pamiętać o podpisaniu umów z pocztą i kurierami. Warto wziąć również pod uwagę, że jeśli planujemy prowadzić działalność z domu, a towar trzymać w innej lokalizacji, to musimy zapewnić logistykę przewozu zamówionych rzeczy – najpierw w celu spakowania, a później już wysyłka do klientów,
- finanse – zapewne na początku nie będziemy mogli liczyć na kredyt kupiecki, więc musimy wyłożyć i zablokować większą sumę, aby zakupić towar, który będziemy później sprzedawać.
Jak założyć sklep internetowy – ostatni etap
Doszliśmy wreszcie do etapu, od którego wielu innych zaczyna, czyli założenie sklepu internetowego. Jednak dzięki przemyśleniu wcześniej wymienionych tematów, nasz sklep będzie miał znacznie większe szanse na rynku. Jedyne co teraz pozostaje, to zamówić i wybrać konkretny system, który będzie obsługiwał sklep, zwracając uwagę na:
- kompleksową obsługę – lepiej jednocześnie zamówić instalację, konfigurację i hosting sklepu, niż później zastanawiać się, który ze składników odpowiada za kłopoty w funkcjonowaniu,
- wersję demo – warto dzięki niej przekonać się, czy sklep będzie wygodny w obsłudze – zarówno dla nas, jak i dla klientów.
Sklep z własnym asortymentem możemy założyć korzystając z powyższych systemów, które oferują integracje z hurtowniami, choć nie musimy z nich korzystać. Dzięki temu abonament będzie znacznie mniejszy. Możemy też wykorzystać do tego kreator Wix lub odpowiedni CMS np. PrestaShop, czy nawet WordPress z odpowiednimi wtyczkami.
Reklama i zdobywanie klientów
Samo założenie sklepu internetowego to dopiero początek. Dużo ważniejszą kwestią jest to, ile osób do tego sklepu trafi i zrobi zakupy, gdyż to przekłada się na zysk. Dlatego bardzo ważnym aspektem jest zwiększenie widoczności, dzięki której ludzie będą trafiali do naszego sklepu. Najpopularniejszym rodzajem marketingu w tym wypadku jest reklama w Google Adwords, ale wiąże się ona ze stałymi kosztami. Dlatego warto postawić również na pozycjonowanie oraz influencer marketing, które na dłuższą metę zagwarantują lepsze efekty.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Pozycjonowanie to wszelkie działania, które sprawią, że nasz sklep będzie pojawiał się wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania, na interesujące nas frazy. Jest to prawdopodobnie najlepszy sposób na stały ruch, ale i czasochłonny.
Influencer marketing
Influencer marketing to wykorzystanie wpływowych osób do reklamowania własnego sklepu lub określonych produktów. Influencerzy to osoby posiadające popularne konta w mediach społecznościowych, takich jak np. Instagram, YouTube, TikTok itp.
Jak inaczej zarabiać pieniądze?
Własny sklep internetowy to tylko jedna z wielu możliwości prowadzenia własnego biznesu oraz zarabiania przez internet. Jeśli w dalszym ciągu nie jesteśmy pewni, czy tego typu zajęcie jest dla nas, warto przejrzeć najpierw pozostałe sposoby, a dopiero potem podejmować decyzję.
Własny biznes
Jest wiele ciekawych pomysłów na biznes, które mogą się sprawdzić w różnych sytuacjach. Jednak najlepiej, jeśli decyzja zostanie podjęta na podstawie zainteresowań, umiejętności oraz posiadanego budżetu. Wprawdzie niektóre wymagają sporych nakładów finansowych, ale jest sporo, do których nie potrzeba praktycznie żadnego wkładu.
Zarabianie przez internet
W domu możemy zarabiać na różne sposoby, a niektóre z nich nie wymagają praktycznie żadnych umiejętności, a jedynie nieco wolnego czasu. Metody te różnią się od siebie potencjałem zarobkowym, ale jest ich tyle, że z całą pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.
Zakładanie sklepu internetowego – podsumowanie
Własny sklep internetowy to bardzo ciekawy i przede wszystkim dochodowy biznes, ale z pewnością nie dla każdego. O ile samo założenie takiego sklepu jest dość proste i większość osób sobie z tym poradzi, to niestety z marketingiem nie jest już tak łatwo. Jednak nie oznacza to, że nie warto próbować, ponieważ dobrze prowadzony sklep internetowy, to naprawdę spore pieniądze.
Macie jakieś doświadczenia z prowadzeniem własnego sklepu internetowego? Podzielcie się opinią w komentarzu.
Prowadzenie sklepu internetowego to z mojej obserwacji coraz bardziej powszechny rodzaj działalności podejmowanej przez wielu ludzi. Osobiście miałam styczność z zdecydowanej większości ze sklepami tego typu z odzieżą. Poczyniłam dość ciekawą obserwację co do promowania takich działalności. Z tego co można zaobserwować większość takich sklepów zakładają osoby które podejmują już jakąś aktywność w sferze medialnej, czy to instagram czy youtube, mają dużą sieć odbiorców, obserwatotów czy fanów, mogą poszczycić się swego rodzaju popularnością czy choćby rozpoznawalnością i idąc za ciosem zakładają swoje marki, sprzedając swoje pordukty czy wytwory. Myślę ze jest to bardzo sprytne i inteligentne posunięcie, bo takie towary… Czytaj więcej »