Opinia wpływowej osoby jest dużo bardziej wiarygodna niż tradycyjna reklama, więc w marketingu często wykorzystuje się influencerów. Obie strony zyskują. Firma może dotrzeć do potencjalnych klientów, a influencer jest za to odpowiednio wynagradzany. Co to jest influencer marketing i jak nawiązać współpracę z influencerami?
Spis treści
Influencer marketing – co to jest?
Influencer marketing to wszystkie działania marketingowe, które polegają na współpracy danej firmy z influencerem. Ich efektywność w głównej mierze zależy od popularności wybranego influencera oraz jego wiarygodności. Warto zwrócić uwagę, że taka forma reklamy przynosi z reguły dużo lepsze efekty, od tej tradycyjnej. Jest tak, ponieważ influencer z reguły buduje dużo lepsze relacje ze swoimi odbiorcami, więc jest swoistym pośrednikiem między klientem, a reklamowaną marką. Do takich działań marketingowych wykorzystuje się różne media społecznościowe, blogi, kanały wideo itp.
Influencer – kto to?
Influencer to popularna osoba, która ma wpływ na podejmowane decyzje przez ludzi, z którymi ma trwałe relacje. Terminem tym określa się osoby, które mają duży rozgłos oraz znaczne grono odbiorców. Najczęściej dotyczy więc tych, którzy mają własny blog, vlog, konto na Instagramie, YouTube, TikToku, Snapchacie czy jeszcze innym portalu pozwalającym budować stałe relacje z odbiorcami.
Jak nawiązać współpracę
Znaleźć influencera do współpracy nie jest wcale trudno. Możemy kontaktować się bezpośrednio lub wykorzystać w tym celu serwisy pośredniczące. W przypadku pierwszej opcji musimy znaleźć influencera, z którym chcemy nawiązać współpracę i skontaktować się z nim. Sprawa jest bardzo prosta, bez względu na medium, w którym działa. Warto jednak zwrócić uwagę na drugą opcję, bowiem rejestrując się w wybranych serwisach mamy dostęp do dużej bazy influencerów. Możemy tam w łatwy sposób wyszukać interesujące nas kanały oraz sprawdzić zasięgi wybranych. Gdzie warto się zarejestrować decydując się na influencer marketing?
Whitepress to najpopularniejsza platforma tego typu, więc ma również największą bazę influencerów.
Linkhouse w swojej ofercie posiada również wiele innych usług związanych z pozycjonowaniem stron. Niestety łączy tylko z blogerami i posiadaczami większych stron internetowych, więc nie uświadczymy tu choćby influencerów z Instagrama, YouTube itp.
ReachaBlogger to stosunkowo nowy portal, więc nie ma jeszcze tak dużej ilości użytkowników i brakuje niektórych opcji, ale stale się rozwija, więc warto dać mu szansę. Co ważne, znajdziemy tu wiele profili influencerów działających w social mediach.
Zalety influencer marketingu
Influencer marketing ma wiele zalet, a do najważniejszych z pewnością możemy zaliczyć:
- możliwość dotarcia do docelowej grupy odbiorców. Społeczność skupiona wokół konkretnego influencera to najczęściej grupa mające wspólne zainteresowania, wiek itp. Dzięki temu mamy możliwość dotarcia z reklamą do odbiorców, na których najbardziej nam zależy,
- cenę. Współpraca z influencerem często wychodzi zdecydowanie taniej od tradycyjnej formy reklamy, a przy tym pozwala osiągnąć większe korzyści,
- budowanie zaufania. Zdecydowana większość internautów od razu dostrzega reklamy (np. w postaci bannerów) i odruchowo je ignoruje. Wybierając influencer marketing możemy dotrzeć nawet do osób, które ignorują takie formy promocji. Co więcej, odpowiednio przygotowana przez influencera kampania może zaangażować naprawdę spore grono odbiorców.
- wzrost widoczności w wyszukiwarce. Nie jest też tajemnicą, że odpowiednio umieszczony link np. we wpisie na blogu poprawia widoczność strony.
Pozycjonowanie to jeden z lepszych, jeśli nie najlepszy sposób na poprawę widoczności witryny. Mając własną witrynę warto skupić się na tej kwestii, gdyż odpowiednie działania z zakresu SEO, a do takich zalicza się influencer marketing mogą zapewnić długotrwały efekt. Zwłaszcza w porównaniu do reklam, w których płacimy za każde kliknięcie, ponieważ po zakończeniu kampanii ruch na stronie się kończy.
Ile kosztuje influencer marketing?
Influencer marketing ma to do siebie, że ciężko nawet o konkretne widełki cenowe, bowiem rozrzut jest ogromny. Jedną z istotnych kwestii jest to, czy zdecydujemy się na współpracę z mikro, czy makro-influencerem. Równie ważna jest sama tematyka kanału i grupa odbiorców. Decydując się na taką współpracę warto rozważyć również barter, który pozwala znacznie zaoszczędzić na kampanii, choć nie zawsze jest możliwy.
Podział influencerów na mikro i makro
Influencerów możemy podzielić na dwie grupy, w zależności od ich zasięgu, a są to:
- makro-influencerzy – są to influencerzy, którzy posiadają od kilkudziesięciu do kilkuset obserwatorów. Taka ilość fanów z pewnością zobowiązuje do tworzenia wartościowego contentu, aby utrzymać odbiorców. Decydując się na współpracę możemy liczyć na znaczne zwiększenie rozpoznawalności marki,
- mikro-influencerzy – są to influencerzy, których ilość obserwatorów nie przekracza 10 000. Warto rozważyć również współpracę z mikro-influencerami, gdyż według odbiorców są oni dużo bardziej wiarygodni. Co więcej, cena z pewnością będzie zdecydowanie niższa, więc zamiast współpracy z 1 makro-influencerem, czasem warto rozważyć współpracę z kilkoma mikro-influencerami.
Wybór odpowiedniego influencera powinien być uzależniony od celu kampanii i dobrze przemyślany. Oczywiście powyższy podział nie jest sztywny i w głównej mierze zależy od źródła, ale daje już pewien obraz.
Jak mierzyć zasięg ?
Im bardziej popularny influencer, tym jego zasięg będzie większy, a więc również grono odbiorców. Jest to jeden z głównych czynników wpływających na cenę takiej współpracy, choć równie istotnym jest również sama tematyka medium oraz grupa odbiorców, do której trafia przekaz. Jak określić zasięg w przypadku konkretnej platformy?
- Facebook – liczba fanów,
- Instagram – liczba obserwujących,
- Twitter – liczba obserwujących,
- YouTube – liczba subskrybentów,
- Blog – liczba odsłon i unikalnych użytkowników, dane z Google Analytics.
Czy taki rodzaj marketingu się sprawdza?
Influencer marketing jest bardzo skutecznym rozwiązaniem, ale tylko jeśli zostanie umiejętnie przeprowadzony. Istotny jest wybór odpowiedniego influencera oraz przede wszystkim ustalenie konkretnych działań w ramach współpracy. Nie zawsze jest to łatwe, jeśli dopiero zaczynamy przygodę z tego rodzaju marketingiem, ale warto się tematem zainteresować. Warto zwrócić uwagę, że zyskują tutaj obie strony. Reklamodawca ma szansę dotrzeć różnymi kanałami do konkretnej grupy odbiorców, a influencer jest za to odpowiednio wynagradzany.
Co sądzicie o influencer marketingu? Podzielcie się opinią w komentarzu.
Kilka lat temu marzyłam o zostaniu influencerką. Wtedy oczywiście jeszcze nie wiedziałam, że tak to się nazywa. Wtedy chyba jeszcze nie było w ogóle tego słowa. Ten rodzaj marketingu rozwinął się wraz ze wzsrostem popularności mediów społecznościowych. Sama uwielbiam serwis Instagram i aktywnie dodaję tam zdjęcia i relacje. Chętnie dzielę się swoimi opiniami i odpowiadam na pytania obserwatorów. Nie traktuję tego jako pracy, bo to dla mnie świetna zabawa i rozrywka.