Pisanie płatnych tekstów jest jednym z ciekawszych sposobów na zarobienie pieniędzy w Internecie pod warunkiem, że jesteśmy osobami kreatywnymi i piszemy lekkim piórem. Copywriting wprawdzie cieszy się coraz większą popularnością, jednakże nie każdy posiada umiejętności pozwalające na bycie dobrym i skutecznym copywriterem. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter i od czego zacząć, aby zarabiać w ten sposób?
Spis treści
- 1 Praca jako copywriter – jak wygląda?
- 2 Kto może zostać copywriterem i jak zacząć?
- 3 Gdzie szukać zleceń?
- 4 Najczęściej pisane teksty
- 5 Ile można zarobić na copywritingu
- 6 Czym charakteryzuje się dobry copywriter
- 7 Gdzie copywriter znajdzie pracę
- 8 Inne propozycje pracy zdalnej
- 9 Czy copywriting się opłaca? – opinie
Praca jako copywriter – jak wygląda?
Praca copywritera polega na pisaniu artykułów przeznaczonych do publikacji, których głównym celem z reguły jest zwrócenie uwagi odbiorców. Jednak copywriter nie tylko tworzy wysokiej jakości treści, ale również teksty, które mają zupełnie inne zadanie. Mogą to być również teksty zapleczowe, opisy produktów, teksty na strony www, artykuły sponsorowane, gościnne wpisy na blogi, posty na forach, hasła reklamowe, scenariusze do spotów reklamowych, teksty na ulotkach czy plakatach itp.
Copywriter pisze tekst w oparciu o podaną ilość zzs, tematykę, słowa kluczowe itp.
Kto może zostać copywriterem i jak zacząć?
Copywriterzy często pracują w domu jako freelancerzy, choć czasami udają się na kilka godzin do biura i tam tworzą treści. Pierwsza opcja pozwala na nielimitowany czas pracy i możliwość połączenia jej z domowymi obowiązkami. Zostać nim może w zasadzie każdy, ale bardzo dobra znajomość gramatyki i ortografii to podstawa. W przypadku tekstów profesjonalnych możemy liczyć na znacznie większe zarobki, jednakże musi być on poparty solidną wiedzą i odpowiednim językiem. W Internecie nie brakuje portali, na których możemy się zarejestrować i podjąć realizacji zleceń z dostępnej listy ofert czy samemu tworzyć teksty na wybrane przez siebie tematy i czekać, aż ktoś je kupi. Klientów możemy pozyskiwać też na własną rękę.
Gdzie szukać zleceń?
Poniższe serwisy pozwalają zarówno zarabiać pisząc teksty, jak i znaleźć się po drugiej stronie czyli je zlecać.
Goodcontent pozwala zleceniodawcom ustalać ile są w stanie zapłacić za dany artykuł. Warto wyróżnić serwis za możliwość komunikacji między zleceniodawcą, a wykonawcą. Niestety w pozostałych serwisach takiej opcji nie ma.
Giełda Tekstów wyróżnia się na tle pozostałych możliwością sprzedaży tekstów już napisanych. Oczywiście pisanie artykułów na zlecenie również jest możliwe, a stawkę określa zleceniodawca.
Powyższe serwisy specjalizują się w zleceniach dla copywriterów, ale nie oznacza to, że nie możemy szukać ich w innych miejscach. Sporo zleceń tego typu jest na ogólnych portalach z ogłoszeniami dla freelancerów, gdzie znajdziemy również inne podobne prace. Te także wykonamy zdalnie i nie zawsze wymagają dodatkowych umiejętności.
Najczęściej pisane teksty
- precle – są to teksty bez większej wartości merytorycznej, przeznaczone dla robotów wyszukiwarek. W preclach najważniejsze jest umieszczanie zleconych słów kluczowych, więc ceni się lanie wody,
- teksty zapleczowe – są to artykuły SEO zawierające wartościową treść nadającą się do czytania przez ludzi, choć w dalszym ciągu nie są one wysokiej jakości,
- opisy do katalogów – katalogi stron gromadzą różne strony z sieci i grupują je według kategorii. Każda z dodawanych wymaga, krótkiego i unikalnego opisu, więc często jest to nawet kilku różnych opisów dla jednej strony,
- artykuły – standardowy tekst, który charakteryzuje się wysoką jakością,
- opisy produktu – przeznaczone dla sklepu internetowego,
- synonimy – jeden odpowiednio sformatowany tekst, który po wrzuceniu do automatu da nawet kilkadziesiąt różnych jego wersji.
Jeszcze do niedawna najpopularniejszym rodzajem był SEO copywriter, który głównie zajmował się tworzeniem tekstów z zastosowaniem wybranych słów kluczowych, gdzie jakość treści była na dalszy planie, a nacisk kładło się na konstrukcję tekstu. Obecnie uległo to zmianie i w większości przypadków bardzo duże znacznie ma właśnie jakość tekstu.
Ile można zarobić na copywritingu
Pisanie tekstów z reguły nie jest sposobem na szybkie i łatwe wzbogacenie się, choć niektórzy copywriterzy mogą pochwalić się naprawdę wysokimi zarobkami. Na podstawie wewnętrznych rankingów dostępnych w powyższych serwisach łatwo zauważyć, że da się zarobić w ten sposób jakieś 2 do 3 tysięcy złotych na miesiąc na jednym. Dlatego zbierając zlecenia z kilku z nich możemy liczyć na jeszcze lepsze efekty. Oczywiście w przypadku działania na własną rękę kwoty te mogą być zdecydowanie wyższe. Jednak to wymaga już sporej rozpoznawalności i doświadczenia w copywritingu.
Czym charakteryzuje się dobry copywriter
Dobry copywriter pisze przede wszystkim teksty unikalne, ciekawe i przepełnione oryginalną treścią. Do stworzenia ich potrzeba nie tylko kreatywności, ale także umiejętności szybkiego wyszukiwania informacji. Często bowiem copywriter realizuje zlecenia z obcych mu branż, co wymaga większego zaangażowania i poświecenia czasu na zapoznanie się z tematem.
Gdzie copywriter znajdzie pracę
Okazuje się, że copywriter może pracować niemalże w każdej firmie, ale najczęściej znajduje zatrudnienie w agencjach reklamowych czy PR-owych. Zawód ten wiąże się zwykle z pracą na etacie lub pracą w domu jako freelancer, który tworzy teksty dla rozmaitych pracodawców. Copywriterem może zostać ten, kto łatwo wyraża myśli, ma wyczucie konwencji i frazeologii języka, zna zasady komunikacji masowej, posiada wiedzę o zachowaniu konsumentów i perswazji.
Inne propozycje pracy zdalnej
Copywriting z pewnością należy do jednego z popularniejszych rodzajów pracy zdalnej, ale nie jest to jedyna sposobność zarabiania pieniędzy w domu. Nawet wspomniana praca jako freelancer nie wyczerpuje całkowicie możliwości jakie daje internet, a tych jest naprawdę sporo. Co więcej, wiele z nich nie wymaga w zasadzie żadnych dodatkowych umiejętności, a jedynie nieco wolnego czasu oraz przede wszystkim chęci.
Czy copywriting się opłaca? – opinie
Copywriting z pewnością ma wiele zalet, choć niestety nie sprawdzi się u każdego. Wprawdzie podjąć się jej może każdy, ale jest to opłacalne zajęcie jedynie dla osób, którym pisanie artykułów przychodzi z dużą łatwością. Dobrzy copywriterzy mogą liczyć na zdecydowanie lepsze stawki, a samo pisanie zajmuje dużo mniej czasu, więc po przeliczeniu wychodzi znacznie wyższa stawka godzinowa.
Macie jakieś doświadczenia z pracą jako copywriter? Podzielcie się spostrzeżeniami w komentarzu.
„Zabawę” w copywriting zacząłem w styczniu 2017 roku i mogę przyznać iż na samym początku nie traktowałem tego poważnie.
Swoje podejście zmieniłem po zarobieniu pierwszych pieniędzy, które nie były takie małe. Przy odrobinie wolnego czasu każdy jest w stanie zarobić na kino jak i dobrą kawę z najbliższą osobą 🙂
nigdy nie bawilam sie w cos takiego, ale od dluzszego czasu sie nad tym zastanawiam i po przeczytaniu tego tekstu chyba zaczne swoja „zabawe” tylko podpowiedzcie od czego tak na prawde mam zaczac 🙂 z gory bardzo dziekuje 🙂
Najlepiej zacząć od rejestracji w podanych serwisach, a następnie przejrzeć dostępne zlecenia 😉
Przygoda z pisaniem tekstów może być naprawdę ciekawa. Także ją polecam, czyli Copywriter, który od 2006 zaczął pisać. I te wymienione przez Ciebie serwisy także przerabiałem. Warto je poznać i później ocenić, w których najlepiej się odnajdujemy. Mi przypadł do gustu GoodContent i Seotxt.
Właściwie niegdy do tej pory nie myślałam o tej metodzie jako o możliwości dodatkowego zarobku, ale po przeczytaniu tego artykułu nie daje mi spokoju myśl by podjąć próby takiego spędzania dodatkowego czasu w celach zarobkowych. Jest to zdecydowanie aktywność dla osob, którym pisania przychodzi bez większego trudu i sprawia przyjemność. Myślę, że w najbliższym czasie z przyjemnością podjemę się przetestowania powyższych stron, by zdobyć lepszy ogląd co do podejmowania tej działalności.
Copywriting jest niesamowitą szansą na poduczenie się tego jak 'nasze głowy pracują’ tzn. czy myślimy wystarczająco ; 'obfitując’ w odpowiednią ilość i bogactwo słów , które to słowa 'mają za zadanie’ stworzenie 'odpowiedniego typu tekstu na daną okazję według określonego schematu i tematu zadania jaki mamy wykonać’ w dłuższym lub krótszym czasie. To wszystko 'wynika z faktu’ jako , że praca copywritera jest 'bardzo żmudna, trudna , obfitują w różne przenośnie czy też pararele’. Copywriting z drugiej strony oczywiście może być 'zabawą’ ale tylko do pewnego stopnia; gdyż tak naprawdę to -My jako Copywriterzy czy też Copywriterki musimy umieć po… Czytaj więcej »