Samo założenie strony internetowej to jedno, ale jej odpowiednia optymalizacja to już zupełnie inny temat, o którym nie możemy zapomnieć — zwłaszcza jeśli zależy nam na pozytywnym odbiorze witryny przez internautów oraz wysokich pozycjach w Google. Jeśli chodzi o optymalizację, szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na czas ładowania witryny, gdyż stosunkowo łatwo go poprawić. Sposobów na to jest kilka, a jednym z nich jest zastosowanie CDN. Co to właściwie jest i dlaczego warto wykorzystać to rozwiązanie na swojej stronie?
Spis treści
CDN – co oznacza skrót?
CDN to skrót od Content Delivery Network, co w tłumaczeniu oznacza sieć dystrybucji treści. Najprościej mówiąc, są to serwery rozmieszczone w różnych miejscach na świecie, które przechowują kopie elementów tworzących naszą stronę WWW. Wykorzystując CDN, sprawimy, że witryna zyska przede wszystkim szybkość, choć zwiększy się także jej bezpieczeństwo, głównie dzięki łagodzeniu skutków ewentualnych ataków typu DDoS.
Jak działa Content Delivery Network
Głównym zadaniem CDN jest dostarczanie użytkownikowi treści w oparciu o jego lokalizację. Takie rozwiązanie sprawia, że internauta, odwiedzając naszą stronę, otrzyma dużą część jej zawartości z serwera, który znajduje się najbliżej niego. Dzięki temu elementy witryny mają krótszy dystans do pokonania, a to bezpośrednio przekłada się na jej szybsze wczytywanie. Oczywiście usługa CDN nie wpływa w żaden sposób na szybkość generowania strony na serwerze, a jedynie przyspiesza jej przesyłanie.
Jak to wygląda w praktyce?
Załóżmy, że nasz serwer główny znajduje się w Warszawie, a użytkownik odwiedzi stronę z innego kraju np. USA. W normalnej sytuacji odbiera on wszystkie dane bezpośrednio z serwera głównego, a wtedy dystans, jaki musi pokonać informacja, jest naprawdę spory. To rzecz jasna sprawia, że czas ładowania witryny dla takiego zagranicznego internauty jest znacznie dłuższy niż dla osoby znajdującej się bliżej serwera.
To niestety potrafi mocno zniechęcić do pozostania na stronie, ale ten problem możemy rozwiązać, stosując właśnie CDN. Sieć dystrybucji treści dzięki dodatkowym węzłom sprawia, że internauta, aby pobrać statyczne elementy witryny, może połączyć się z bliższym serwerem, zamiast łączyć się z głównym. Oczywiście istotnym aspektem będzie tutaj rozmieszczenie takich serwerów, aby wszyscy odwiedzający stronę mieli w miarę blisko choćby jeden z nich.
Dla kogo CDN
Wydawać by się mogło, że CDN ma zastosowanie jedynie w przypadku stron obsługujących ruch globalny, ale nie jest to prawdą. Faktycznie takie zyskują najbardziej, ale skrócenie czasu ładowania da się zauważyć również na witrynach obsługujących przede wszystkim ruch lokalny. Oczywiście pod warunkiem, że takie serwery zostaną odpowiednio rozmieszczone.
Posłużmy się przykładem. Nasz główny serwer znajduje się w Gdańsku, a na stronę wchodzi użytkownik z Krakowa. Jeśli w jego pobliżu znajduje się węzeł CDN, to strona załaduje mu się szybciej, niż gdyby miał łączyć się bezpośrednio z serwerem w Gdańsku. Wprawdzie nie są to już tak duże różnice jak w przypadku ruchu zagranicznego, ale również istotne, gdyż obecny internauta z reguły jest niecierpliwy. Tutaj liczy się każda sekunda, a zbyt długie oczekiwanie sprawi, że najprawdopodobniej zrezygnuje z odwiedzin i skorzysta z innej strony.
Jak włączyć CDN na własnej stronie
Chcąc włączyć CDN na swojej stronie musimy przede wszystkim wybrać firmę, która taką usługę oferuje. W internecie jest ich wiele, a podstawowa konfiguracja nie należy do czynności przesadnie skomplikowanych. Jednak warto zauważyć, że zamiast płacić osobno za hosting www i CDN, lepiej po prostu wybrać firmę, która ma taką usługę już w cenie hostingu. W Polsce jedną z lepszych ofert ma nazwa.pl, do której możemy przenieść stronę zupełnie za darmo.
Firma nazwa.pl poza hostingiem w chmurze, który szybkością przewyższa ten tradycyjny, oferuje również dodatkowe usługi. Są to m.in.: automatyczna konwersja obrazów i DNS Anycast, dzięki którym strona jeszcze bardziej przyspiesza.
Zalety korzystania z CDN
- Szybsze wczytywanie strony – nie tylko poprzez skrócenie odległości między użytkownikiem, a serwerem, ale również dlatego, że sieć CDN zoptymalizowana jest do wysyłania statycznych treści. Dzięki temu TTFB (czas reakcji serwera) jest także znacznie krótszy w porównaniu z serwerem standardowym.
- Większe bezpieczeństwo – CDN łagodzi skutki DDoS, czyli jednego z najpopularniejszych typów ataku, który blokuje serwer wykorzystując wszystkie dostępne zasoby łącza internetowego. Jak? W momencie ataku ruch kierowany jest na serwery CDN, co zmniejsza ryzyko przeciążenia. Co więcej, najczęściej mają one również dodatkowe zabezpieczenia, które jeszcze bardziej zwiększają ochronę.
- Mniejsze zużycie transferu – dane pobierane z CDN nie wliczają się do limitu, co może mieć duże znaczenie zwłaszcza w przypadku hostingów współdzielonych i tanich serwerów.
- Większa stabilność – dzięki zastosowaniu wielu serwerów, awaria jednego z nich nie powoduje przerwy w działaniu strony. W przypadku niedostępności zapytanie zostaje wysłane do innego, najbliżej zlokalizowanego serwera.
Dlaczego szybkość strony jest istotna?
Szybka strona wpływa przede wszystkim pozytywnie na jej odbiór przez odwiedzających ją internautów oraz konwersję. Jeśli witryna zbyt długo się ładuje, to zdecydowana większość użytkowników niestety opuści ją bez jakiejkolwiek interakcji, a my stracimy potencjalnego klienta.
Nie możemy też zapomnieć o wpływie czasu ładowania witryny na działania SEO, gdyż jest to jeden z czynników rankingowych.
CDN – podsumowanie
Wykorzystanie Content Delivery Network to dobry sposób na skrócenie czasu ładowania strony, zwiększenie jej bezpieczeństwa oraz zredukowanie kosztów utrzymania. Wprawdzie najwięcej zyskują witryny o charakterze globalnym, ale również na stronach lokalnych CDN świetnie się sprawdzi – zwłaszcza, jeśli skorzystamy z usług firmy, która posiada kilka takich serwerów w kraju, z którego pochodzi większość naszego ruchu. Właśnie z tego powodu sieci dostarczania treści są tak popularne i czołowe witryny tak chętnie z nich korzystają.