Brak jasnego i przejrzystego planu działania to najprostsza droga do porażki biznesowej – wie o tym każdy doświadczony przedsiębiorca. Podstawą jest dobry biznes plan, który jest podstawą rozpoczęcia działania na własną rękę. A ponieważ coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, to warto wiedzieć czym on jest i co powinien zawierać.
Czym jest biznes plan
Biznes plan to – jak sama nazwa wskazuje – pisemny plan na własny biznes. Dokument ten zawiera nie tylko koncepcję rozwoju przedsiębiorstwa, ale także szczegółowe cele (zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe) oraz ich opis. Mówiąc najogólniej powinien zawierać odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:
- kto zakłada firmę?
- co jest przedmiotem zakładanej firmy?
- jak będzie przebiegać realizacja założonych planów?
- jakie będą koszty przedsięwzięcia?
Co warte podkreślenia – dokument tego typu jest tworzony nie tylko w przypadku rozpoczynania nowej działalności, ale także poszerzania profilu już działającej firmy.
Jak napisać biznes plan
Dobrze napisany biznes plan to podstawa sukcesu. Dlatego też warto zadbać o to, aby był on stworzony zgodnie z podstawowymi zasadami. Jak napisać biznesplan? Otóż dokument tego typu powinien zawierać:
- streszczenie całego przedsięwzięcia (skrótowa wersja planu, w której należy umieścić nazwę firmy i nazwiska właścicieli, cel tworzenia biznesplanu, krótką koncepcję rozwoju, krótki opis oferowanych produktów lub usług, przewidywane koszty i zyski),
- charakterystykę firmy (tutaj powinny znaleźć się podstawowe informacje na temat przedsiębiorstwa – nazwa, lokalizacja, obszar działalności, forma organizacyjno – prawna, rodzaj oraz zakres działalności; w tym miejscu warto też umieścić informacje o motywach rozpoczęcia działalności, cele i misję firmy oraz wizję przyszłości),
- opis oferowanych produktów lub usług (to jedna z najważniejszych części biznes planu, w której powinny znaleźć się następujące dane: rodzaj produktu, jego nazwa, cechy charakterystyczne, cena,sposoby, ilość i koszty produkcji),
- sposób zarządzania firmą (struktura organizacyjna przedsiębiorstwa),
- informacje o pracownikach (ilość zatrudnionych pracowników, polityka płacowa, forma i okres zatrudnienia, przyszła polityka pracownicza),
- otoczenie firmy (każdy biznes plan powinien zawierać informacje o rynku, na którym dana firma będzie działać oraz o konkurencji, w której przyjdzie jej funkcjonować),
- strategię marketingową (opis działalności promocyjno – reklamowej oraz plan sprzedaży),
- plan finansowy (źródła finansowania, planowane przychody, sposoby osiągania zysków).
Ostatnim elementem biznes planu jest harmonogram realizacji zakładanego przedsięwzięcia, który stanowi niejako syntezę stworzonego dokumentu.
Dobrze napisany biznes plan to podstawa własnej działalności gospodarczej. Bez niego trudno rozpocząć działanie na własną rękę. Dlatego warto poświęcić mu nieco czasu i stworzyć dokument, który znacznie ułatwi rozpoczęcie przedsięwzięcia.