Porównywarka cen

porównywarka cen

Gdy w 1995 roku firma Andersen Consulting (obecnie Accenture) stworzyła i udostępniła swój serwis BargainFinder, który porównywał oferty sklepów internetowych, nikt nie zdawał sobie sprawy, jak intensywnie rozwinie się ta branża. 10 lat później, następcy BargainFindera, tacy jak pricewatch.com, killerapp.com i NexTag zaczęły pojawiać się na listach najczęściej odwiedzanych witryn – wtedy już było wiadomo, że porównywarka cen będzie miała ogromne znaczenie w handlu internetowym.

Porównywarki cen w Polsce

Skoro koncepcja wpierania kupującego poprzez zaoferowanie mu mechanizmów porównywania cen sprawdziła się świetnie na całym świecie, to również w Polsce pojawiły się rozwiązania dostosowane do potrzeb naszego eHandlu. Wśród najpopularniejszych z nich, warto wymienić Ceneo, Nokaut, Okazje.info oraz Skąpiec. Oprócz nich jest też dostępnych wielu mniejszych konkurentów oraz jeden potencjalny czarny koń – usługa Google Shopping. Jest to produkt firmy Google, co daje jej ogromny potencjał – zarówno finansowy, jak i marketingowy. Mimo obecności na polskim rynku od dłuższego czasu nie jest jednak praktycznie w żaden sposób promowana. Nie oznacza to, że nie generuje ona żadnego ruchu ani że należy ją lekceważyć – trudno sądzić, że Google tak po prostu porzuci tę usługę. A jednak, jak na razie na polskim rynku występuje tylko jeden gracz – Ceneo.

Największa porównywarka cen czyli Ceneo.pl

Pod koniec 2004 roku Marcin Chwalik i Łukasz Zych rozpoczęli pracę nad jedną z pierwszych porównywarek cen działających na terenie Polski. Konkurencyjne serwisy z tamtego okresu co prawda istniały (warto zwrócić uwagę szczególnie na Gemini.pl i 9sekund.pl), ale ich rozwój był znacząco wolniejszy niż ceneo – już w „Rankingu najlepszych sklepów internetowych”, ogłoszonym w 2005 roku przez portal money.pl ceneo.pl zostało zwycięzcą w kategorii porównywarek cen, a to był dopiero początek. Dwa lata później serwis został wykupiony przez QXL Holding (ówczesny właściciel portalu aukcyjnego Allegro) za prawie milion funtów brytyjskich. Aż do dziś, ceneo nie opuściło pozycji lidera. Spójrzmy zresztą na wyniki badania Gemius/PBI za kwiecień 2017, gdzie niezależnie od kategorii, Grupa Ceneo.pl znajduje się w TOP20 odwiedzanych stron.

Ale po co tak naprawdę jest porównywarka cen?

To zależy z czyjego punktu widzenia zadać to pytanie. Z perspektywy klienta – porównywarki są po to, aby kupować taniej, gdy zapytamy właściciela sklepu internetowego – porównywarki służą zwiększeniu sprzedaży. Właścicieli porównywarek nie ma co pytać. Jednak skoro wydaje się, że porównywarki są dobre dla każdej ze stron, to czy gdzieś nie ma haczyka? Oczywiście jest, niemniej nadal minusy nie powinny przysłaniać plusów. Z kronikarskiego obowiązku warto podkreślić, że większość minusów krąży oczywiście wokół pieniędzy.

Porównywarki wykorzystują różne modele biznesowe do rozliczeń, jednak najczęściej stosowany jest taki, w którym przejście na stronę sklepu bezpośrednio z porównywarki obciąża konto sklepu. Biorąc pod uwagę, że samo przejście niekoniecznie przekłada się na zakup. Może to przekładać się na duże koszty dla sprzedawcy. W pewnych okolicznościach, jeśli marża na dany towar jest bardzo niska, koszt prowizji za przekierowanie do sklepu może przewyższyć zysk na sprzedaży danego towaru. Może to oznaczać również mniejszy wybór dla kupujących. Wiele sklepów bowiem świadomie rezygnuje z obecności w porównywarkach, aby nie generować niepotrzebnych kosztów.

Z której porównywarki warto korzystać?

Ze wszystkich. A przynajmniej z większej ich liczby niż jedna. Pamiętajmy, o czym pisaliśmy wcześniej – obecność oferty w porównywarce oznacza koszty dla sklepu, a różne porównywarki żądają różnych kwot. Tym samym – możliwe, że akurat sklep, w którym najtaniej kupimy interesujący nas towar, nie umieścił swojej oferty w topowej porównywarce, lecz wybrał którąś z alternatywnych. Którąkolwiek jednak wybierzemy – porównywarka cen może nam przynieść realne oszczędności.

Zobacz też jak oszczędzać pieniądze

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *