Podcast – co to jest, gdzie słuchać i jak zrobić własny?

Przemierzając internet w poszukiwaniu informacji lub rozrywki zdążyliśmy już przywyknąć do tego, że to co nas zainteresuje musimy przeczytać. Jednak warto zwrócić uwagę również na inne formy przekazu, które ze względu na większy komfort przyjmowania treści, rozwijają się coraz szybciej. Jedną z nich są podcasty, które stały się nieodłączną częścią życia wielu ludzi na całym świecie. Można ich słuchać nawet podczas wykonywania innych czynności, co z pewnością jest ich największą zaletą. Czym są, co warto o nich wiedzieć, gdzie je znaleźć i jak zrobić własny?

Podcast – co to jest?

Z definicji, podcast to internetowa publikacja radiowa lub filmowa, która najczęściej pojawia się w postaci regularnych odcinków. Przypomina tradycyjną audycję, ale z tą różnicą, że można jej słuchać w dowolnym miejscu i czasie. Treści podcastowe są bardzo zróżnicowane i obejmują szeroki zakres tematów – od audycji dziennikarskich i rozmów z ekspertami, po programy humorystyczne, storytelling czy poradniki.

Audycje tego typu tworzy się po to, aby przekazać interesujące informacje lub historie za pomocą dźwięku. Jest to przyjemna w odbiorze forma, która ma postać zwykłej rozmowy lub wywiadu, więc nie powinna być długa i nużąca.

Skąd się wzięło słowo podcast

Jeśli chodzi o samą nazwę „podcast”, to najprawdopodobniej wzięła się ona z połączenia słów iPod (odtwarzacz muzyczny firmy Apple) i broadcast (ang. „transmisja, przekaz”). Jednak według niektórych źródeł pierwszy człon nawiązuje do „Personal on Demand„, co w języku angielskim oznacza „spersonalizowane na życzenie„.

Wprawdzie w Polsce wyraz ten przyjął się w swoim anglojęzycznym brzmieniu, jednak bardzo często możemy się spotkać również z jego spolszczoną pisownią, czyli „podkast„.

Gdzie słuchać podcastów

Teoretycznie podcastów można słuchać na każdym urządzeniu, które potrafi odtwarzać pliki dźwiękowe. Jednak ze względu na wygodę, najlepiej wykorzystać do tego dedykowane aplikacje mobilne. Do tych podstawowych, w zależności od posiadanego urządzenia zaliczymy:

  • Apple Podcasts (iOS).
  • Google Podcasts (Android).
  • Spotify (na obu).

W zasięgu ręki jest ogromna ilość wiedzy, choć najpierw trzeba dokonać pewnej selekcji. Niestety nie każdy podcast spełni pokładane w nim oczekiwania, ale warto je przejrzeć, w poszukiwaniu tych dobrych.

Jak zrobić własny podcast

Tworzenie własnego podcastu może być fascynującym i satysfakcjonującym przedsięwzięciem. Jak się za to zabrać?:

  1. Określ temat i cel swojego podcastu.
  2. Zdobądź odpowiedni sprzęt i oprogramowanie.
  3. Planuj treść i format odcinków.
  4. Nagrywaj i edytuj odcinki.
  5. Udostępnij podcast.
  6. Promuj swój podcast.
  7. Monitoruj i udoskonalaj podcast.

Temat i cel podcastów

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest wybór tematu, który Cię pasjonuje i który przyciągnie potencjalnych słuchaczy. Upewnij się, że jest on na tyle szeroki, że pozwoli na nagranie wielu odcinków, ale także wystarczająco konkretny, aby przyciągnąć określoną grupę odbiorców. Zastanów się również, jaki cel ma Twój podcast – czy ma być rozrywkowy, edukacyjny, inspirujący czy może pełnić inną rolę?

Sprzęt i oprogramowanie

Podstawowym wyposażeniem potrzebnym do nagrywania podcastu są oczywiście mikrofon i słuchawki. Jednak nie musisz od razu na starcie inwestować w najdroższy sprzęt, choć jakość dźwięku jest kluczowa. Oprócz tego potrzebujesz komputera z oprogramowaniem do edycji dźwięku, takim jak Audacity (darmowe) lub Adobe Audition (płatne).

Treść i format odcinków

Przygotuj plany dla swoich odcinków. Określ, co będziesz omawiał w każdym z nich i w jakiej kolejności. Sporządź listę tematów i pytania, które chcesz poruszyć. Możesz również zdecydować się na określony format, np. rozmowy z gośćmi, monologi, reportaże lub narracje.

Nagrywanie i edycja odcinków

Staraj się mówić wyraźnie i zrozumiale, a po każdym nagranym odcinku użyj oprogramowania do edycji, aby poprawić jakość dźwięku, wyciąć zbędne fragmenty i dodać muzykę lub inne efekty, jeśli zauważysz taką potrzebę.

Udostępnianie podcastów

Po zakończeniu produkcji odcinka, udostępnij go na platformie hostingowej dla podcastów. Do takich zaliczają się np.

  • Apple Podcasts.
  • Google Podcasts.
  • Spotify for podcasters.

Możesz także zdecydować się na założenie własnego bloga, aby zyskać większą swobodę działania i dodatkowe możliwości promowania, takie jak choćby pozycjonowanie.

Po dodaniu upewnij się też, że dostarczysz opis, tytuł i grafikę dla swojego podcastu, aby przyciągnąć słuchaczy.

Promowanie podcastów

Dla osiągnięcia sukcesu kluczowa jest odpowiednia promocja. Dlatego udostępniaj nowe odcinki na różnych platformach podcastingowych, w mediach społecznościowych, na blogu itp. Uczestnicz także w innych podcastach jako gość, aby zwiększyć swoją widoczność i buduj lojalność wśród swoich słuchaczy.

Monitorowanie i doskonalenie podcastów

Słuchaj opinii swoich słuchaczy i staraj się dostosowywać swój podcast do ich potrzeb i oczekiwań. Analizuj statystyki, aby zrozumieć, co działa, a co nie, i staraj się ciągle poprawiać jakość swoich odcinków.

Pamiętaj, że sukces w podcastingu często wymaga cierpliwości i wytrwałości. Początki zazwyczaj są trudne, ale jeśli dostarczysz słuchaczom wartościową treść i będziesz konsekwentny, możesz z czasem zbudować sporą grupę odbiorców i osiągnąć sukces w tej dziedzinie.

Dlaczego warto słuchać?

Podcasty mają wiele zalet. Przede wszystkim są niezwykle praktyczne, ponieważ można słuchać ich w dowolnym miejscu i czasie – np. podczas podróży, ćwiczeń fizycznych czy sprzątania. Dzięki temu zyskujemy możliwość rozwijania swojej wiedzy i umiejętności, bez konieczności rezygnowania z zaplanowanych czynności. Ponadto, podcasty mogą być również dobrym źródłem wiedzy, jeśli oczywiście zdecydujemy się na słuchanie wiarygodnych i sprawdzonych audycji.

Nie zapominajmy również, że podcasty poruszają naprawdę różnorodną tematykę. Dzięki temu każdy z pewności znajdzie dla siebie interesującą publikację.

Różnorodność podcastów

Podcasty cieszą się ogromną różnorodnością, więc każdy może znaleźć dla siebie coś interesującego. Do dyspozycji mamy te związane z muzyką, filmem, książkami, sportem, nauką, biznesem i wieloma innymi dziedzinami. Dla przykładu, osoby interesujące się gotowaniem, mogą przesłuchać dostępne podcasty kulinarne. Z kolei dla ludzi pasjonujących się historią, dobrym wyborem mogą okazać się fascynujące serie dokumentalne. Niezależnie od zainteresowań, istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziemy podcast, który zaspokoi naszą ciekawość.

Ile zarabia się z podcastów

Zarobki z podcastów zależą od wielu czynników, takich jak popularność, liczba słuchaczy, rodzaj treści, model biznesowy oraz umiejętność monetyzacji. Popularne sposoby zarabiania na tego typu treściach to:

  1. Reklamy i sponsorzy – jedna z najbardziej oczywistych możliwości zarabiania na podcastach. Możesz współpracować z firmami, które płacą za promowanie swoich produktów lub usług podczas nagrania. Zarobek uzależniony jest od liczby słuchaczy oraz długości reklamy.
  2. Subskrypcje i wsparcie od słuchaczy – niektórzy twórcy podcastów oferują swoim subskrybentom dodatkowe treści lub korzyści, w zamian za regularną opłatę. Słuchacze mogą również wspierać finansowo ulubionych autorów za pomocą dobrowolnych dotacji.
  3. Sprzedaż produktów i usług – jeśli masz własną firmę i oferujesz produkty lub usługi, podcast może być doskonałym narzędziem do ich promocji.
  4. Wystąpienia publiczne i konsultacje – popularni twórcy często otrzymują zaproszenia do udziału w różnych wydarzeniach, za co mogą pobierać opłaty.
  5. Marketing afiliacyjny – możesz polecać produkty lub usługi innych firm i otrzymywać prowizję za każdego klienta, który dokona zakupu z Twojego polecenia.
  6. Dotacje i granty -w niektórych przypadkach organizacje, stowarzyszenia lub fundacje mogą udzielać dotacji lub grantów na tworzenie podcastów, szczególnie jeśli Twoje treści są związane z edukacją, kulturą lub nauką.

Jednak warto zaznaczyć, że sukces finansowy w podcastingu nie przychodzi natychmiastowo, a konkurencja jest coraz większa. Dla wielu twórców początkowy okres może być trudny, zanim uda się pozyskać wystarczającą liczbę regularnych słuchaczy i zainteresowanie sponsorów.

Podcasting w Polsce

W Polsce zjawisko to pojawiło się w 2005 roku, a za pierwszy polski podcast uważa się audycję „Warsaw calling, prowadzoną przez dwóch Włochów – Pierluigiego i Leonarda. Jednak za pierwszego faktycznie polskiego podcastera uważa się najczęściej Jacka Artymiaka. Warto zwrócić uwagę, że wielu twórców, którzy rozpoczęli nadawanie w tamtym okresie działa do dziś.

Wpływ podcastów na kulturę

Podcasty cechują się nie tylko ogromną różnorodnością treści, ale również dużym wpływem na kulturę i społeczeństwo. Ta forma przekazu przyczyniła się do rozpowszechnienia treści audiowizualnych, umożliwiając twórcom niezależnym i początkującym dotarcie do szerokiej publiczności. Podcasty są również ważnym narzędziem edukacyjnym, oferującym wiedzę ekspercką i inspirującym do pogłębiania zainteresowań.

Podsumowanie

Podcasty to nowa era rozrywki dźwiękowej, która zdobywa coraz większe grono fanów. Dzięki swojej różnorodności i dostępności, stają się nieodłącznym elementem codziennego życia wielu osób. Bez względu na to, czy chodzi o naukę, relaks czy czystą rozrywkę, podcasty zapewniają słuchaczowi praktycznie nieograniczony wybór. Dlatego warto je przynajmniej sprawdzić, aby zobaczyć jak wciągająca i inspirująca może być taka forma przekazu.

Słuchacie podcastów? Może macie swoje ulubione? Podzielcie się opinią w komentarzu.

Zobacz też:


Łukasz Luboński

Zarabianiem w internecie zainteresowałem się wiele lat temu, sprawdzając różne możliwości. W 2015 roku zdecydowałem się na założenie tego bloga, aby opisywać różnorodne metody generowania dochodu online. Jeśli nie ma we wpisie informacji, których szukasz, masz pomysł na nowy temat lub potrzebujesz pomocy - daj mi znać!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Opinie w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
Angelika
Angelika
4 lat temu

Super sprawa. Gdy jeżdżę pociągami czy autobusami to korzystam z podcastów od kilku lat. Głównie są to materiały w języku angielskim, które pozwalają dodatkowo osłuchać się z językiem i nauczyć czegoś nowego. Natomiast do tych polskich jakoś nie mam cierpliwości, bardzo szybko mnie nudzą, ale ostatnio się przełamuje i co raz więcej słucham również polskich.

andromacha
andromacha
4 lat temu

Genialne rozwiązanie. Uwielbiam je słuchać podczas wykonywania innych czynności, jak droga do pracy, sprzatanie albo jedzenie. Świetne oszczędzanie czasu, a i nauczyć się czegoś można. Dobrze wchodzą obce języki, praktykuje od dawna. Trudno było się przestaiwc na francuskie słowa, bo jednak można polegać tylko na wymowie A nie na tekście Ale zdecydowanie warto.

Paulina
Paulina
4 lat temu

Osobiście uwielbiam kilku twórców na yt, którzy prowadzą ciekawe wywiady o interesującej tematyce, z zaskakującymi, niebanalnymi mało znanymi twarzami ale i część z osobami znanymi jest bardzo ciekawa. Po pracy miło jest mieć możliwość otworzyc sb taki wywiad i posłuchać rozmowy dwóch intrygujących ludzi, zwłaszcza jeśli prowadzący potrafi tą konwersacją pokierować we właściwy sposób. Takie rozmowy bywają jednak bardzo długie. Świetną opcją są więc własnie podcasty, które z obserwacji zaczynają pojawiać się na coraz większej ilości takich kanałów. Można je wtedy w spokoju włączyć w podróży mając połączenie przyjemnego i pozytecznego 😀

Alicja
Alicja
4 lat temu

Świetne wyjście dla osób, które chcą się czegoś dowiedzieć albo po prostu zrelaksować. Wpis bardzo pomocny, myślę, że teraz spróbuje znależć jakiś ciekawy podcast np do sprzątania. Gdzie można jeszcze posłuchać? Na spotify chyba są dostępne

4
0
Zostaw komentarz!x