Dzisiejsze działania marketingowe przyjmują różny charakter i są wykorzystywane na różnoraki sposób. W obecnych okolicznościach konkurencyjnych nie da się wyobrazić funkcjonujących przedsiębiorstw bez odpowiedniego zainwestowania w nośniki reklamy. Firmy reklamują się w różny sposób, korzystając z wielu kanałów przekazu. Ogromna część przedsiębiorców nie zdaje jednak sobie sprawy z determinantów sukcesu w reklamie. Zauważmy, że mimo iż reklamują się niemalże „wszyscy”, to jedynie niewielka część biznesów zostaje odpowiednio rozreklamowana w społeczeństwie i utrwala się w umysłach konsumentów. Wydaje się, że wystarczy tylko „odpowiednio się zareklamować”, a sukcesy same przyjdą. Tylko dlaczego, mimo wielu starań, udaje się to tylko nielicznym? Aby zrozumieć dzisiejsze uwarunkowania marketingowe, musimy skupić się na działaniach z pozoru nieoczywistych, które bywają bagatelizowane przez pracowników pionów marketingowych w przedsiębiorstwach. Mowa tutaj chociażby o pozycjonowaniu stron internetowych, które mają jeden z kluczowych wpływów na zwiększenie rozpoznawalności firmy w sieci.
Klientów znajdziesz w Internecie
W dobie współczesnych technologii i osiągnięć techniki bazowane na tradycyjnie rozumianych formach reklamy jest nie tylko passé, ale bywa po prostu bezskuteczne w dłuższym wymiarze czasowym. Ludzie coraz więcej czasu spędzają w internecie. Przeglądają tam wiadomości, które zastępują gazety, oglądają filmiki na portalach multimedialnych, słuchają podcastów i innych przekazów internetowych, bardzo skutecznie zastępujących radio. Zignorowanie korzyści płynących z takiego medium, jakim jest sieć internetowa, jest nie tylko nierozsądne, ale odbije się również na zyskach i zarobkach naszej firmy. Internet, jako podstawowe źródło przekazu, będzie ciągle się rozwijać. Skąd więc niechęć wielu przedsiębiorców do przeniesienia swojej działalności reklamowej „do sieci”? Powodów takiego podejścia może być naprawdę bez liku.
Wydaje mi się jednak, że kilka z nich możemy ująć w zgrabnych punktach, które celnie oddają występującą wciąż wstrzemięźliwość co do reklamy internetowej:
NOVUM
Internet jest stosunkowo nowym medium. Pierwsze przekazy reklamowe w sieci pojawiły się całkiem niedawno, bo w 1994 roku. Około 25 lat to całkiem niedużo, jeśli brać pod uwagę doświadczenie wielu przedsiębiorców, którzy prowadzą swoje działalności długimi dekadami. Na internet ciągle patrzy się niestety z nieufnością i z wielką dozą ostrożności;
RATIO
Brak dostatecznej wiedzy na temat działających mechanizmów i form reklamy w sieci. Niewiele osób prowadzących swoje biznesy słyszało o pozycjonowaniu stron internetowych, czy reklamach dedykowanych w internecie. Ten niski poziom wiedzy jest kolejnym determinantem, który sprawia że reklama w sieci nie jest odpowiednio doceniana. Warto jednak wspomnieć, że osoby skłonne zaryzykować część budżetu na innowacyjną reklamę internetową, często są zdumione wymiernymi efektami osiąganymi przez ten rodzaj przekazu. Mowa chociażby o pozycjonowaniu stron, o którym zechciałbym wspomnieć nieco więcej w późniejszej części artykułu.
MEDIUM
Bez zrozumienia charakterystyki internetu nie da się wykorzystać go w pełni do działań wzmacniania popularności swojego biznesu. Pisał o tym już w 2000 roku w czasopiśmie „Modern Marketing” R. Jędrkowiak, wyznaczając sześć głównych cech internetu w kontekście marketingowym. Autor wskazuje, że internet jest masowy (posiadający nieskrępowany, globalny zasięg), ekonomiczny (charakteryzuje się wielką dostępnością i jest stosunkowo tani), bezpośredni (dzięki temu medium możliwe jest dotarcie do indywidualnego klienta), interaktywny (zdolny do komunikacji pomiędzy dwoma stronami; możliwość dialogu z odbiorcą), ultraszybki (najszybsze źródło przekazu reklamowego – jeśli chodzi o docieranie), mierzalny (możemy bez problemu stwierdzić, do ilu osób udało nam się dotrzeć).
EXPERIENTIA.
Zdarza się, że osoby korzystające z reklamy w internecie po prostu się do niej zraziły. Sztampowym przykładem jest tanie pozycjonowanie stron, które miało przynieść wymierne korzyści, a spowodowało konieczność ponoszenia wysokich kosztów przez przedsiębiorcę i finalnie straty. Kryterium doświadczenia, które zdobyło się korzystając z przekazów internetowych, jest ważne. Jeśli decydujemy się na poszerzenie swojej działalności o internet, powinniśmy nawiązać współpracę z osobami, które „zjadły zęby” na promowaniu stron, produktów i usług przez internet. Tylko wtedy mamy dużą pewność, co do skuteczności takiej formy reklamy. Pamiętajmy, że nie wystarczy „wrzucić coś na internet” – aby dany blog czy strona internetowa otrzymała odpowiednią rozpoznawalność, musi zostać wykonana tytaniczna praca pozycjonerska. Efekty tej działalności są niesamowicie skuteczne, generują ruch i klientów przez długie lata.
Czy tanie pozycjonowanie stron internetowych jest efektywne i skuteczne?
Przestrzegałem już Was przed tradycyjnym przykładem powierzenia obowiązków, związanych z rozpropagowaniem firmy, osobom niedoświadczonym. Bywa tak, że początkujący marketingowcy zaniżają ceny swoich usług. Jest to oczywiście ukierunkowane na zdobycie większej liczby klientów.
Usługi taniego SEO „po kosztach” są nieefektywne i nieskuteczne. Przy małych budżetach specjaliści SEO nie poświęcają stronie internetowej wystarczająco dużo czasu. Ludzie wspominają, że usługi pozycjonerskie są bardzo drogie, dlatego wolą zdecydować się na tanie pozycjonowanie stron. Przestrzegam przed takim wyborem! Może to się skończyć karami i banem od Google.
Źródło: Paweł Duda – Pozycjoner w Projekt Marketing. Oferta pozycjonowania: https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/
Specjalista SEO musi dużo zarabiać, ponieważ wykonuje on ogromną pracę z naszą stroną internetową. Ilość obowiązków, łączny czas poświęcony na optymalizowanie strony i wdrażanie nowych rozwiązań, a także intensywna praca umysłowa – są to niezwykle wyczerpujące czynności. Dobry pozycjoner niejako „poświęca się” naszej stronie internetowej. Myśli o innowacyjnych rozwiązaniach nie tylko w godzinach pracy, ale także i poza nią. Stąd też najlepsi specjaliści SEO są wysoko cenieni i bez kozery uważa się ich pracę za najlepszą formę reklamy w internecie.
Aby przybliżyć wam raz jeszcze ogrom obowiązków, jakie ciążą na specjaliście ds. pozycjonowania, większość z nich można ująć w kilku punktach:
Strategia SEO.
Wiele osób chciałoby mieć wszystko „od ręki”. W branży marketingowej tak po prostu się nie da! Bez wyznaczenia odpowiedniej ścieżki, określenia celów i metod pracy nie da się zrealizować pokładanych nadziei na zwiększenie rozpoznawalności firmy. Dobry pozycjoner przywiąże szczególną wagę do wytyczenia taktyk i strategii, dzięki którym dowiemy się co tak naprawdę możemy zyskać.
Audyt SEO.
Pozycjoner skupi się na określeniu co tak naprawdę można zrobić ze stroną internetową. Znajdzie pojawiające się błędy z optymalizacją i pozycjonowaniem, przedstawi sposoby rozwiązania problemów. Korzystając z programów i narzędzi SEO dotrze do informacji o pojawianiu się strony w wyszukiwarkach internetowych i sposobu jej wyświetlania w Google. Audyt SEO stanowić będzie bazę do dalszych działań. Najtrafniej można go określić jako swoistą „diagnozę” strony internetowej. Specjalista, niczym sprawny chirurg, oceni problemy pojawiające się z pozycjonowaniem i przejdzie do ich usuwania.
Słowa kluczowe.
Każdy w dzieciństwie próbował otworzyć kłódkę kluczem, który zupełnie do niej nie pasuje. W internecie jest podobnie. Jeśli będziemy używać nieskutecznych słów kluczowych, nasze starania o dobrym wypozycjonowaniu strony i pozyskiwaniu klientów legną w gruzach. Specjalista SEO, niczym dobry klucznik, przychodzi w takiej sytuacji z pomocą. Znajdzie on odpowiednie „keywords’y”, które będą generować klientów. Staną się niejako „wizytówką” naszego portalu w sieci.
Optymalizacja strony pod kątem SEO.
Czyli coś, czego tanie pozycjonownie stron na pewno nam nie zapewni. Są to skrupulatne czynności, poprawiające funkcjonalność naszej strony i dające przyjaźń z wyszukiwarką. Dla „ekonomicznych speców” będzie to po pierwsze nieistotne, a po drugie będzie wykraczało poza ich techniczne umiejętności. Okazuje się, że bagatelizowanie tego etapu może spowolnić dość znacząco pozycjonowanie strony w Google. Nieprawidłowo wyświetlająca się strona, bądź brak możliwości kliknięcia w niektóre miejsca portalu, raz na zawsze zniechęcą konsumenta i sprawią, że już nigdy do nas nie wróci. Specjalista SEO pomoże uporać się z problemami z kodem źródłowym czy z kompatybilnością na różnych urządzeniach.
Naprawdę mocne linki SEO.
Czymże są tajemnicze „mocne linki” i dlaczego będziemy musieli za nie dodatkowo zapłacić? Odpowiedź jest prosta. Mocne linki to odnośniki do naszej strony internetowej, które będą pojawiały się na zewnętrznych portalach internetowych. W artykułach tematycznych i blogowych wzmianka o naszej stronie może być niezwykle skutecznym sposobem na reklamę. Kto by nie chciałby być polecanym przez znaną osobistość, autorytet internetowy? Specjalista SEO określi, w jaki sposób i gdzie warto byłoby zainwestować w mocne linki. To niezwykle skuteczne działanie jest polecane każdemu przedsiębiorcy!
Analiza i raporty SEO.
To wspomniany wcześniej raport końcowy, zawierający m.in. analizę czy
podsumowanie wyników. Nie zawsze działania pozycjonerskie muszą być od razu
skuteczne… to ciągły, wręcz niekończący się proces budowania pozycji na rynku.
Dobry pozycjoner wyciągnie wnioski z ewentualnych niepowodzeń i w następnym
okresie zwiększy wysiłki związane z eliminacją powstałych problemów z budowaniem
coraz lepszej pozycji strony w Google.