Początek prowadzenia działalności jest zazwyczaj trudny. Wiąże się z wieloma wydatkami i obawami, czy zaczną przynosić jak najwyższe przychody. Zazwyczaj firma nie dysponuje na start bardzo dużym budżetem, a nawet jeśli go ma, i tak warto nim rozsądnie gospodarować. Jak wdrożyć skuteczną strategię marketingową dla nowej firmy? Na pewno warto uwzględnić w niej działania w internecie.
Strategia marketingowa – dlaczego warto działać w sieci?
Jedną z największych zalet reklamy w internecie jest łatwość oceny jej skuteczności. Dzięki narzędziom analitycznym możesz monitorować przekierowania na stronę, zamówienia osiągnięte poprzez poszczególne kampanie, a nawet całą ścieżkę, jaką przebył internauta przed zakupem. Warto przy tym zaznaczyć, że do oceny skuteczności nie potrzebujesz ogromnego budżetu. W wielu przypadkach kilka tysięcy złotych wystarczy, aby określić potencjał opracowanej strategii marketingowej. Na jakie metody warto postawić w przypadku nowej działalności?
Marketing afiliacyjny
To znakomity pomysł dla prawie każdego biznesu. Korzysta z niego mnóstwo firm, a dużo na jego temat możesz dowiedzieć się z tego artykułu – https://smartbuzz.pl/blog/marketing-afiliacyjny. Marketing afiliacyjny polega na tym, że wydawca promuje na swojej stronie, lub w inny sposób, Twoje produkty lub usługi i dostaje wynagrodzenie za klik, lub prowizję od sprzedaży. Zdecydowanie najczęściej obowiązuje drugi z tych modeli. Dla firmy to znakomite rozwiązanie, gdyż płaci wyłącznie od sprzedaży, a do tego jedynie ponosi koszty obsługi systemu.
Możesz także wybrać ofertę firmy, która zajmie się prowadzeniem takiego systemu lub przygotować własny. Musisz jednak zachęcić wydawców do reklamowania oferty, co w przypadku nowej marki nie jest łatwe ze względu na możliwy niski wskaźnik konwersji. Aby wzbudzić zainteresowanie, zaproponuj wyższą prowizję niż konkurencja.
Kampania Google Ads
Działania w ramach największego systemu reklamowego na świecie umożliwią Ci osiągnięcie przychodów już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. W ramach tego programu możesz reklamować produkt czy usługę w wynikach wyszukiwania Google, na Youtube, Gmailu i stronach, które należą do sieci reklamowej Google. W większości przypadków rozliczenie odbywa się na podstawie stawki za każde kliknięcie, ale możliwe są też inne modele, np. za 1000 wyświetleń w przypadku wideo na Youtube.
Zaletą kampanii w Google Ads jest możliwość precyzyjnego opisania grupy docelowej. Możesz ustalić, że reklama ma się wyświetlać internautom z danego miasta, powiatu, województwa, a nawet określić płeć odbiorców. System pozwala również zdefiniować frazy, po wyszukaniu których reklama pojawi się w wynikach Google. Koszt kliknięcia zależy przede wszystkim od konkurencyjności branży i może wynieść od kilkudziesięciu groszy do kilkudziesięciu złotych, a nawet więcej. Wpłać daną kwotę i przetestuj, czy Google Ads sprawdza się w przypadku Twojej działalności. Najlepiej, jeśli nad kampanią czuwa specjalista. W przeciwnym wypadku środki mogą być wykorzystane nieefektywnie.
Kampania Facebook Ads
W zasadzie chodzi nie tylko o reklamę w najpopularniejszym serwisie społecznościowym, ale także w innych. Najpierw ustal, z którego korzysta Twoja grupa docelowa. Swoje systemy reklamowe ma także Instagram, LinkedIn i TikTok. Są mniej lub bardziej rozbudowane, dają różne możliwości. Pomogą Ci szybko zwiększyć zasięg, dotrzeć do dokładnie zdefiniowanej grupy docelowej. Co istotne, w przypadku wielu produktów reklama Google Ads w wyszukiwarce nie przyniesie rezultatów, ale już działania w serwisie społecznościowym mogą dać znakomite efekty. Chodzi o rzeczy, w przypadku których szczególne znaczenie ma m.in. wygląd i efekt wizualny.
E-mail marketing
E-mail marketing może przynieść znakomite efekty, o ile kampania zostanie odpowiednio zrealizowana. Jeśli wiadomości trafią do grupy docelowej, treść będzie odpowiednio opracowana, a odbiorcy zgodzą się na otrzymywanie takich treści, masz szansę na dobre wyniki. Co więcej, średni zwrot z takiej inwestycji jest wysoki. Jak wynika z analizy Constant Contact, każdy zainwestowany dolar przynosi średnio aż 36 dolarów zwrotu. Oczywiście, wynik zależy od wielu czynników.
Content marketing
Działania content marketingowe polegają na tworzeniu takich materiałów, które nie tylko zainteresują internautów, ale też ich zaktywizują. Oznacza to, że zapoznają się z contentem, a następnie udostępnią go w serwisie społecznościowym, przez komunikator lub podzielą się odnośnikiem do niego na blogu. Te działania przynoszą różne korzyści, chociaż nie do końca od razu budują sprzedaż. Natomiast dzięki nim możesz zwiększyć zasięg. Marka będzie lepiej znana, a Ty pozyskasz linki prowadzące do witryny. Te działania mogą towarzyszyć pozostałym, uzupełniać je, gdyż w tym przypadku osiągnięcie sukcesu nie jest łatwe. Przygotowanie materiału, który wzbudzi zainteresowanie, wymaga ciekawego pomysłu.
Pozycjonowanie w Google
Dzięki widoczności w wynikach wyszukiwania możesz pozyskiwać ruch od użytkowników, których interesuje to, co oferujesz – szukali tego w Google. Najpierw musisz jednak wypozycjonować witrynę. W przeciwnym wypadku ruch z wyszukiwarki będzie symboliczny albo wręcz zerowy. Pozycjonowanie wymaga optymalizacji technicznej serwisu, rozwijania contentu, zdobywania odnośników prowadzących do witryny. Nie są to jednak działania, które natychmiast przyniosą znakomite rezultaty w przypadku nowej strony. Efekty pozycjonowania pojawiają się stopniowo – z miesiąca na miesiąc są coraz większe. Z tego względu nie powinny to być jedyne działania, które prowadzisz. Warto łączyć je z innymi. Z czasem może być nawet tak, że ruch z wyszukiwarki Google będzie odpowiadać za większość sprzedaży czy zapytań w Twojej witrynie.
Bez względu na to, na jakie działania postawiasz, nieustannie analizuj wyniki. Optymalizuj kampanie i rozsądnie zarządzaj budżetem. Jeśli widzisz, że dane formy reklamy przynoszą efekt, zwiększ środki, które na nie przeznaczasz.