Poradniki, tutoriale, kursy online – w sieci znajdziesz dziesiątki materiałów, z których dowiesz się, jak pozycjonować stronę internetową. Jednak dobrze zastanów się, zanim zajmiesz się tym na własną rękę. Samodzielne pozycjonowanie strony to nie „bułka z masłem”, a oszczędności związane z rezygnacją z pomocy fachowców są tylko pozorne.
Spis treści
Nakład czasu
Pozycjonowania nie nauczysz się w jeden dzień. By być dobrze przygotowanym do pracy nad swoją stroną, będziesz musiał znaleźć odpowiednie materiały, przeczytać je i przyswoić zawartą się nich wiedzę.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z SEO, wiele terminów branżowych zabrzmi całkowicie obco, a odnalezienie właściwej definicji zajmie Ci sporo czasu. Ponadto optymalizacja techniczna strony wymaga znajomości choćby w podstawowym zakresie, języków HTML i CSS. Edycja struktury strony czy tworzenie atrybutów alt grafik to tylko niektóre wyzwania, którym będziesz musiał sprostać.
Na pozycjonowanie oprócz optymalizacji technicznej składa się również tworzenie i zamieszczanie na stronie wartościowego, nasyconego odpowiednimi frazami contentu. Jeśli chciałbyś zajmować się tym samodzielnie, poświęcisz na to wiele czasu.
Jeśli już teraz zastanawiasz się, co możesz zrobić, zamiast ślęczeć godzinami nad materiałami o pozycjonowaniu, sprawdź, ile kosztuje taka usługa np. na https://verseo.pl/cennik/seo-dla-uslug/ – prawdopodobnie przekonasz się, że wielotygodniowa nauka po prostu Ci się nie opłaca.
Doświadczenie czyni cuda
Ten, kto na co dzień zajmuje się pozycjonowaniem witryn, zjadł zęby na optymalizacji stron z różnych branż. Dokładnie wie, jakie działania przyniosą korzyści, a jakie grożą obniżeniem notowań na liście wyników wyszukiwania Google.
Pamiętaj też, że optymalizacja stron internetowych wymaga ciągłego trzymania ręki na pulsie. Specjaliści od SEO na bieżąco śledzą zmiany algorytmów Google, dostosowują do nich treści znajdujące się na witrynie i jej parametry techniczne. Dzięki temu twoi potencjalni klienci będą mogli łatwo i szybko ją znaleźć – wpisując w wyszukiwarkę odpowiednie słowa kluczowe.
Samodzielne pozycjonowanie = niskie koszty?
Jeśli uważasz, że samodzielne pozycjonowanie strony to ekonomiczne rozwiązanie, możesz szybko się rozczarować. To prawda, że podjęcie niektórych działań – np. zamieszczanie treści na blogu – nic nie kosztuje. Jeżeli jednak chcesz, aby twoja strona znalazła się wysoko w notowaniach Google, musisz zrobić o wiele więcej.
Profesjonalne narzędzia SEO, których używanie rzeczywiście przynosi korzyści, są płatne i drogie. Bywa, że musisz wykupić do nich dostęp na kilka miesięcy czy rok, co może być poważniejszym obciążeniem budżetu przeznaczonego na pozycjonowanie.
Umiejętność korzystania z narzędzi
Wykupujesz dostęp do narzędzi SEO, chcesz zacząć z nich korzystać, ale okazuje się, że czujesz się jak zagubiony we mgle – ten scenariusz dotyczy “świeżynek” w pozycjonowaniu.
Mimo że takie programy są raczej intuicyjne w obsłudze, to minie sporo czasu, zanim będziesz umiał w pełni wykorzystać ich funkcjonalność. Przez ten czas twoja strona, zamiast piąć się do góry na liście wyszukiwania Google, będzie „stała” w miejscu. Dlatego dobrze zastanów się, czy zakup i próba opanowania narzędzi SEO rzeczywiście ci się opłaca.
Pozycjonujesz bez znajomości zasad SEO? Ryzykujesz!
Nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z pozycjonowaniem? W takim razie raczej nie eksperymentuj na własnej stronie.
Możesz przypadkowo i zupełnie nie świadomie zastosować jeden z zabiegów określanych jako Black Hat SEO. Należą do nich m.in:
- keyword stuffing – czyli „upychanie” w treści zbyt dużej liczby słów kluczowych;
- maskowanie – umieszczanie białego tekstu na białym tle;
- zamieszczanie na stronie treści niskiej jakości.
Wykorzystanie jednej z tych metod może skończyć się karą nałożoną przez Google. Wtedy nawet specjalistom może być trudno przywrócić ją na pierwotną pozycję na liście wyszukiwania.
Samodzielne pozycjonowanie jest łatwe, szybkie i tanie? Niestety wielu przekonało się, że jest wprost przeciwnie. Dlatego nie ryzykuj i powierz optymalizację strony tym, którzy faktycznie się na tym znają.