CPS CPA CPL CPC CPO - modele rozliczeń

CPS CPA CPL CPC CPO - modele rozliczeń

Zarabiając w sieciach afiliacyjnych lub programach partnerskich z pewnością spotkamy się z różnymi modelami rozliczeń. W zależności od sytuacji, mogą się one opłacać bardziej lub mniej. Najpopularniejsze z nich to CPS, CPA, CPL, CPC i CPO. Co właściwie oznaczają te skróty i czym się różnią?

CPS, CPA, CPL, CPC, CPO - co oznaczają?

  • CPS (Cost Per Sale) – reklamodawca płaci określony procent od sprzedaży każdego produktu lub usługi. Aktualnie są to również konkretne kwoty, więc CPO praktycznie przestało obowiązywać,
  • CPA (Cost Per Action) – reklamodawca płaci za wykonaną akcję, którą może być wypełnienie formularza lub sprzedaż,
  • CPL (Cost Per Lead) – reklamodawca płaci za każdego klienta, który pozostawi swoje dane kontaktowe np. adres e-mail lub numer telefonu,
  • CPC (Cost Per Click) – reklamodawca płaci za każde kliknięcie,
  • CPO (Cost Per Order) – reklamodawca płaci konkretną kwotę za każdą sprzedaż.

W wielu sieciach afiliacyjnych spotkać się można również z łączonym modelem rozliczeń np. CPL+CPS. W takim modelu hybrydowym otrzymamy prowizję zarówno za dane kontaktowe pozostawione przez klienta, jak i finalną sprzedaż.

CPS

CPS to zdecydowanie najpopularniejszy model rozliczeniowy, który spotkać można w sieciach afiliacyjnych. Prowizja naliczana jest od każdej sprzedaży produktu lub usługi, jeśli klient nie dokona zwrotu w wyznaczonym terminie. W związku z tym, reklamodawca ma pewność, że płaci tylko za faktyczną sprzedaż. Większość oferowanych usług i produktów rozliczana jest w modelu CPS.

CPA

Sytuacja z CPA wygląda bardzo podobnie, ponieważ również może dotyczyć sprzedaży. Dochodzą tu jednak również inne czynności, za które możemy otrzymać wynagrodzenie np. samo wypełnienie formularza, który jest bezpłatny, więc ciężko by było o zarobek procentowy. Model CPA jest rzadziej stosowany od CPS, ale w dalszym ciągu można go spotkać.

CPL

CPL wprawdzie cechuje się niższymi prowizjami, jak powyższe modele, ale również ma swoje zalety. Przede wszystkim jest zdecydowanie łatwiej o konwersję, ponieważ wystarczy samo pozostawienie danych kontaktowych. Bez znaczenia jest to, czy klient zdecyduje się na zakup, czy też nie. CPL często łączone jest z innymi modelami, więc wynagrodzenie otrzymujemy zarówno za pozostawienie danych kontaktowych, jak i po ewentualnym zakupie.

CPC

CPC jest zdecydowanie mniej popularnym modelem rozliczeń w sieciach afiliacyjnych, ponieważ kliknięcie nie gwarantuje, ani zakupu, ani jakiejkolwiek interakcji ze stroną. Cechuje się za to niższym kosztem dla reklamodawcy, a co za tym idzie, niższymi zarobkami dla wydawcy. Za modelem CPC przemawia jedynie łatwość z jaką można zarabiać. Niestety za jedno kliknięcie najczęściej jest to jedynie kilka groszy, więc w porównaniu z np. CPS, CPC wypada bardzo słabo.

CPO

CPO jest modelem rzadko spotykanym, choć są sieci afiliacyjne, które go stosują. Stała kwota za poprawnie złożone zamówienie przeważnie jest dla wydawcy mniej atrakcyjna od wynagrodzenia procentowego. W związku z tym, CPO cieszy się mniejszą popularnością.

CPS, CPA, CPL, CPC, CPO - ile można w wybranych modelach

Czas na krótkie porównanie potencjalnych zarobków, w zależności od wybranego modelu rozliczeń. Przejrzałem wszystkie sieci afiliacyjne, które zostały już opisane na blogu, aby znaleźć najwyższe stawki w wybranym modelu. Niestety sprawę utrudnia fakt, że większość nie pozwala na sortowanie według stawki, a manualne przeglądanie byłoby zbyt czasochłonne.

Ile można zarobić na CPS

CPS to zdecydowanie najlepszy model, jeśli chodzi o zarobek. W przypadku wielu ofert zarobki mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych za jednego klienta. W tym modelu na lepsze zarobki liczyć można promując np. kredyt hipoteczny. Przeważnie jest to ok 0,5% od kwoty takiego kredytu, choć znaleźć można również wyższe. W chwili pisania tego wpisu, najlepszą procentową prowizję (0,8%) oferował system partnerskim Bankier.

Ile można zarobić na CPA

CPA przeważnie oferuje zdecydowanie niższe stawki (średnio do ok. 100 złotych). Wszystkie sieci afiliacyjne maja bardzo podobne kampanie i stawki, ale najwyższą znaleźć można w LeadStar. Na tę chwilę wynosi ona 180 złotych za założenie i opłacenie ubezpieczenia oc / ac.

Ile można zarobić na CPL

Stawki w CPL najczęściej wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. W każdej sieci afiliacyjnej stawki są bardzo podobne, więc nie ma co wyróżniać żadnego z nich. Niższe stawki rekompensuje łatwość w zdobywaniu leadów.

Ile można zarobić na CPC

W sieciach afiliacyjnych ciężko znaleźć metodę rozliczeń opartą na CPC, ale w programach partnerskich już owszem. Najlepszym z nich z pewnością jest Ceneo, gdzie za jedno kliknięcie otrzymamy od 1 do nawet 27 groszy, w zależności od kategorii.

Ile można zarobić na CPO

CPO to praktycznie już niespotykany model, który został praktycznie wszędzie zastąpiony przez CPS. Jest, jednak jedna sieć afiliacyjna, która pozwala rozliczać się w tym modelu, a jest to BluePartner, choć ilość produktów jest bardzo mała.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *