Praca jako copywriter

Praca jako copywriter

Pisanie płatnych tekstów jest jednym z ciekawszych sposobów na zarobienie pieniędzy w Internecie pod warunkiem, że jesteśmy osobami kreatywnymi i piszemy lekkim piórem. Copywriting cieszy się coraz większą popularnością, jednakże nie każdy posiada umiejętności pozwalające na bycie dobrym i skutecznym copywriterem. Zamiast wykształcenia i pozycji w CV bierze się tutaj pod uwagę portfolio, które potwierdza rzetelność i profesjonalizm danego freelancera. Czym tak naprawdę zajmuje się copywriter i od czego zacząć, aby zarabiać w ten sposób?

Praca jako copywriter – jak wygląda?

Copywriting polega na pisaniu tekstów, których celem jest zwrócenie uwagi odbiorców, zaciekawienie ich i wzbudzenie zainteresowania. Najczęściej dotyczy obszaru reklamy, marketingu i Internetu oraz prasy. Copywriter tworzy różnego rodzaju treści przeznaczone do publikacji. Są to między innymi teksty zapleczowe, opisy produktów, teksty na strony www, artykuły sponsorowane, wpisy na blogi, posty na forach, hasła reklamowe, scenariusze do spotów reklamowych, teksty na ulotkach czy plakatach. Jeszcze do niedawna najpopularniejszym rodzajem był SEO copywriter, który głównie zajmował się tworzeniem tekstów z zastosowaniem wybranych słów kluczowych, gdzie jakość treści była na dalszy planie, a nacisk kładło się na konstrukcję tekstu. Obecnie uległo to zmianie i bardzo duże znacznie ma właśnie jakość tekstu.

Copywriting to przede wszystkim pisanie teksów unikalnych, ciekawych i przepełnionych oryginalną treścią. Do stworzenia skutecznych tekstów potrzeba nie tylko kreatywności, ale także umiejętności szybkiego wyszukiwania informacji. Często bowiem copywriter realizuje zlecenia z obcych mu branż, co wymaga większego zaangażowania i poświecenia czasu na zapoznanie się z tematem. Okazuje się, że może on pracować niemalże w każdej firmie, ale najczęściej znajduje zatrudnienie w agencjach reklamowych czy PR-owych. Zawód ten wiąże się zwykle z pracą na etacie lub pracą w domu jako freelancer, który tworzy teksty dla rozmaitych pracodawców. Copywriterem może zostać ten, kto łatwo wyraża myśli, ma wyczucie konwencji i frazeologii języka, zna zasady komunikacji masowej, posiada wiedzę o zachowaniu konsumentów i perswazji.

Gdzie szukać zleceń jako copywriter

Poniższe serwisy pozwalają zarówno zarabiać pisząc teksty, jak i znaleźć się po drugiej stronie czyli je zlecać.

 

Textbookers jest bardzo dobrym serwisem dla copywriterów, ze względu na stałe stawki, które zależą od oceny.

Goodcontent z kolei pozwala zleceniodawcom ustalać ile są w stanie zapłacić za dany artykuł. Na plus serwisu działa z pewnością możliwość komunikacji między zleceniodawcą, a wykonawcą. Niestety w pozostałych serwisach takiej możliwości nie ma.

Giełda Tekstów wyróżnia się na tle pozostałych możliwością sprzedaży tekstów już napisanych. Oczywiście pisanie artykułów na zlecenie również jest możliwe, a stawkę określa zleceniodawca.

SeoTXT dla odmiany pozwala ustalać stawki copywriterom. Zleceniodawcy wybierają spośród dostępnej listy na podstawie ocen i komentarzy, a następnie zlecają napisanie artykułu konkretnej osobie.

Gdzie jeszcze można zarabiać jako copywriter?

Powyższe serwisy specjalizują się w zleceniach dla copywriterów, ale nie oznacza to, że nie można szukać ich w innych miejscach. Sporo zleceń tego typu jest na ogólnych portalach z ogłoszeniami dla freelancerów. Znaleźć tam można również inne podobne prace, które da się wykonać zdalnie, a nie zawsze wymagają dodatkowych umiejętności. O jakie serwisy chodzi?

Praca jako freelancer

Praca jako freelancer

Setki, a nawet tysiące godzin przepracowanych na etacie z czasem mogą nas doprowadzić do wniosku, że ten rodzaj pracy po…

Czy copywriting to jedyna możliwość pracy zdalnej?

Praca zdalna jako copywriter z pewnością należy do jednej z popularniejszych, ale nie jest to jedyna sposobność zarabiania pieniędzy w domu. Nawet wspomniana praca jako freelancer nie wyczerpuje całkowicie możliwości jakie daje internet. Co jeszcze można robić?

Praca w domu i zarabianie przez internet

Praca w domu i zarabianie przez internet

Internet obecny w naszym życiu niemal na każdym kroku, nic więc dziwnego, że zarabianie przez internet cieszy się coraz większą popularnością.…

Jakie teksty pisze copywriter

  • precle – są to teksty bez większej wartości merytorycznej, przeznaczone dla robotów wyszukiwarek. W preclach najważniejsze jest umieszczanie zleconych słów kluczowych, więc ceni się lanie wody.
  • teksty zapleczowe – są to artykuły SEO zawierające wartościową treść nadającą się do czytania przez ludzi.
  • opisy do katalogów – katalogi stron gromadzą różne strony z sieci i grupują je według kategorii. Każda strona wymaga, krótkiego unikalnego opisu więc istnieje możliwość pisania kilku/kilkudziesięciu różnych opisów jednej strony.
  • artykuł – wysokiej jakości treść.
  • opis produktu – opis produktu dla sklepu internetowego.
  • synonimy – jeden odpowiednio sformatowany tekst po wrzuceniu do automatu daje nawet kilkadziesiąt różnych wersji tekstu.

Copywriter jako przykład pracy zdalnej

Copywriterzy często pracują w domu jako freelancerzy, choć czasami udają się na kilka godzin do biura i tam tworzą treści. Pierwsza opcja pozwala na nielimitowany czas pracy i możliwość połączenia jej z domowymi obowiązkami. Jeśli chodzi o wynagrodzenie, to uzależnione jest ono od posiadanej wiedzy umiejętności pisania. Bardzo dobra znajomość gramatyki i ortografii to podstawa. W przypadku tekstów profesjonalnych można liczyć na znacznie większe zarobki, jednakże musi być on poparty solidną wiedzą i odpowiednim językiem. W Internecie nie brakuje portali, na których można się zarejestrować i podjąć realizacji zleceń z dostępnej listy ofert czy samemu tworzyć teksty na wybrane przez siebie tematy i czekać, aż ktoś je kupi. Klientów można pozyskiwać też na własną rękę.

Na jakie zarobki może liczyć copywriter?

Zarabianie na pisaniu tekstów nie zagwarantuje nam szybkiego i łatwego wzbogacenia się, gdyż konieczne jest zainwestowanie dużej ilości czasu i wysiłku, co nie zawsze zostanie należycie docenione. Można również natrafić na trudnych we współpracy klientów czy nieuczciwych pracodawców zwlekających z wypłaceniem należytego wynagrodzenia. W przypadku powyższych serwisów sprawa wygląda inaczej, ponieważ zleceniodawca musi najpierw zapłacić by móc zlecić napisanie artykułu. Na podstawie wewnętrznych rankingów można stwierdzić, że da się normalnie zarobić w ten sposób jakieś 2 do 3 tysięcy złotych na miesiąc. W przypadku działania na własną rękę kwoty te mogą być jednak zdecydowanie wyższe.

Macie jakieś doświadczenia z pracą jako copywriter? Podzielcie się spostrzeżeniami w komentarzu.

4 Komentarze

  1. “Zabawę” w copywriting zacząłem w styczniu 2017 roku i mogę przyznać iż na samym początku nie traktowałem tego poważnie.
    Swoje podejście zmieniłem po zarobieniu pierwszych pieniędzy, które nie były takie małe. Przy odrobinie wolnego czasu każdy jest w stanie zarobić na kino jak i dobrą kawę z najbliższą osobą 🙂

  2. nigdy nie bawilam sie w cos takiego, ale od dluzszego czasu sie nad tym zastanawiam i po przeczytaniu tego tekstu chyba zaczne swoja “zabawe” tylko podpowiedzcie od czego tak na prawde mam zaczac 🙂 z gory bardzo dziekuje 🙂

    1. Najlepiej zacząć od rejestracji w podanych serwisach, a następnie przejrzeć dostępne zlecenia 😉

  3. Przygoda z pisaniem tekstów może być naprawdę ciekawa. Także ją polecam, czyli Copywriter, który od 2006 zaczął pisać. I te wymienione przez Ciebie serwisy także przerabiałem. Warto je poznać i później ocenić, w których najlepiej się odnajdujemy. Mi przypadł do gustu GoodContent i Seotxt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *