Od pierwszego marca 2019 roku zaczęły obowiązywać nowe regulacje prawne dla właścicieli firm i przedsiębiorstw. Zmianom uległy przede wszystkim zapisy, dotycząca zasad rezygnacji ostatniego członka kierownictwa oraz zwrotu zaliczki na udzielenie kapitału. Warto wiedzieć, jak przygotować się, by nowe przepisy nie pogorszyły funkcjonalności Twojej firmy.
Nowe regulacje prawne
Wprowadzone przepisy, dotyczą m.in.:
a) Rezygnacji z funkcji członka zarządu
b) Sprawozdań obiegowych
c) Sposobu odwołania zgromadzeń.
Co dokładnie zmieni się w danych sektorach?
Jeśli członek zarządu, zdecyduje się odejść ze spółki, powinien on zwołać spotkanie biznesowe ze swoimi wspólnikami, składając na ich ręce rezygnację z dotychczas pełnionej funkcji. Dokument ma swoją moc prawną od dnia następującego po oficjalnym zgromadzeniu członków zarządu.
Nowe regulacje unormowały również sposób odwoływania zgromadzeń głównych udziałowców przedsiębiorstwa, uzasadniając swoja decyzję chęcią zapobiegnięcia sytuacjom, gdzie mniejszość może decydować o zwoływaniu ważnych narad.
Przepisy dokładnie określiły znaczenie pojęcia „dzień dywidendy”, jako okresu, w którym powinna zostać podjęta decyzja o podziale wspólnych zysków udziałowców firmy.
Nowe regulacje dedykowane są głównie zarządcom małych i średnich spółek handlowo–kapitałowych. Ich wprowadzenie związane było z potrzebą rozstrzygnięcia sporu, dotyczącego trybu zmiany umowy konkretnej firmy. Pomysłodawcy ustawy chcieli w ten sposób zredukować wszelkie konflikty i nieporozumienia wśród kadry zarządzającej spółką. Szczegółowych informacji, na temat obowiązujących od marca przepisów, udzielą konsultanci i doradcy firm doradczych.
Co robić?
W przypadku bardziej problematycznych i niejasnych relacji wewnątrz spółki zalecamy skontaktowanie się z zaufanym prawnikiem lub konsultantem, który rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości i określi, jak bardzo nowe regulacje wpłyną na funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa.
Szczegółowych informacji, na temat obowiązujących zmian prawnych, udzieli Ci konsultant firmy Crowe.com/pl. Za pomocą ich strony internetowej będziesz mógł w wygodny sposób umówić się na spotkanie lub uzyskać kompleksową pomoc za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Dzięki temu, że nie ma konieczności spotkania „twarzą w twarz”, przedsiębiorcy z małych miast nie będą mieli problemu z dojazdem na miejsce spotkania i wyznaczeniem odpowiedniego terminu. Kontakt może odbyć się w najbardziej wygodnych dla przedsiębiorcy okolicznościach, a sama usługa będzie równie merytoryczna jak ta realizowana bezpośrednio.