Elektroniczna kontrola dostępu: na czym polega?

Rozpocznijmy od wyjaśnienia, co to jest system kontroli dostępu i jaka jest podstawowa zasada jego działania. Elektroniczna kontrola dostępu – jak wskazuje sama nazwa – służy do regulowania dostępu do określonych pomieszczeń, stref czy budynków. 

W tym celu wykorzystuje się z jednej strony urządzenia służące do autoryzacji wejścia, a z drugiej zaawansowane rozwiązania informatyczne, w tym bazy danych użytkowników oraz oprogramowanie pozwalające na przetwarzanie informacji. 

Z czego składa się system kontroli dostępu drzwi?

System elektronicznej kontroli dostępu, który możesz wykorzystać na przykład w swojej firmie, może składać się z następujących elementów:

  • Czytniki kart dostępu: zazwyczaj są montowane przy wejściach i pozwalają na skanowanie kart zbliżeniowych lub danych z urządzeń mobilnych wyposażonych w moduł NFC. Czytniki sprawdzają, czy osoba próbująca uzyskać dostęp ma do tego uprawnienia.
  • Sterownik: odpowiada za przetwarzanie danych uzyskanych w wyniku przyłożenia karty, a następnie realizację konkretnego działania – np. odblokowanie drzwi. 
  • Elektrozamki: po pozytywnej weryfikacji tożsamości i uprawnień elektrozamek zostaje odblokowany, umożliwiając dostęp do danego obszaru. Oczywiście w przeciwnym razie drzwi pozostają zamknięte.
  • Oprogramowanie: sercem systemu jest oprogramowanie, które zarządza bazą danych uprawnień użytkowników, komunikuje się z czytnikami i elektrozamkami, a także monitoruje i rejestruje ruch w obiekcie. Oprogramowanie to może również integrować się z innymi rozwiązaniami, jak systemy rejestracji czasu pracy.
  • Infrastruktura IT: w zależności od rozwiązania może być to lokalna serwerownia lub coraz częściej infrastruktura chmurowa, co redukuje potrzebę inwestowania w drogi sprzęt i oprogramowanie.

Kontrola dostępu w chmurze: bez obaw o bezpieczeństwo

Uwagę wielu przedsiębiorców przykuwa ostatni z wymienionych elementów. Bazy danych w końcu gromadzą sporo informacji na temat osób, m.in. pracowników firmy czy jej gości, a także szczegółów ich zachowania, w tym czasu pracy lub odwiedzanych pomieszczeń. Ich wyciek jest więc potencjalnym zagrożeniem. Jak zapewnić najwyższe bezpieczeństwo? Najlepszym rozwiązaniem jest wybór kontroli dostępu w chmurze oferowanej przez UNICARD Systems, więcej przeczytasz tutaj: https://www.unicard.pl/kontrola-dostepu

To nie tylko olbrzymie ułatwienie podczas wdrożenia, które jest po prostu tańsze i szybsze ze względu na brak konieczności inwestowania we własną infrastrukturę. ACaaS (access control as a system) oznacza także lepsze zabezpieczenie danych. Odpowiada za to dostawca, który zajmuje się również aktualizacją systemów. Dzięki temu zyskujesz pewność, że system kontroli dostępu drzwi będzie przygotowany na nowe zagrożenia. 

Poza tym kompatybilność z ekosystemem Azure zapewnia najwyższy poziom zabezpieczenia danych, na który składają się m.in.:

  • wielokrotna replikacja danych (by przynajmniej jedna kopia znajdowała się w innym centrum obliczeniowym),
  • podział maszyn na obszary awarii,
  • rozlokowanie instalacji w różnych obszarach, by potencjalna usterka nie doprowadziła do całościowej niedostępności usługi.

Kto może skorzystać z kontroli dostępu w chmurze?

Kontrola dostępu w chmurze to idealne rozwiązanie dla szerokiego przekroju podmiotów – od mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, przez duże korporacje, aż po instytucje publiczne i placówki edukacyjne. Dzięki swojej skalowalności i elastyczności jest szczególnie atrakcyjna z perspektywy firm, które nie dysponują własnymi zasobami IT i odpowiednią infrastrukturą (np. serwerownią). 

Systemy te doskonale sprawdzają się także w dynamicznie rozwijających się organizacjach, gdzie potrzebna jest szybka adaptacja do zmieniających się wymagań bezpieczeństwa i zarządzania dostępem. Kontrola dostępu w modelu chmurowym będzie korzystna dla przedsiębiorstw zainteresowanych ograniczeniem początkowych nakładów inwestycyjnych oraz tych, które cenią sobie wygodę zarządzania systemem zdalnie, praktycznie z dowolnego miejsca. 

To rozwiązanie umożliwia również łatwą integrację z innymi systemami cyfrowymi, co jest kluczowe dla nowoczesnych, zinformatyzowanych organizacji poszukujących kompleksowych rozwiązań dla usprawnienia swojej działalności.

Zobacz też:

Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Opinie w tekście
Wyświetl wszystkie komentarze
0
Zostaw komentarz!x