Crowdfunding

Crowdfunding

Kiedy pragnie się założyć przedsiębiorstwo lub zrealizować jakiś innowacyjny projekt, decydująca staje się sfera finansowa. W rzeczywistości to błąd i to poważny. Dobry pomysł zawsze jest na wagę złota. W końcu istnieje wiele różnych sposobów, aby pozyskać niezbędne środki finansowe. Jakie? Oto przykład jednego z najbardziej obiecujących.

Crowdfunding — na czym tak naprawdę polega?

Warto na wstępie zrozumieć samo pojęcie crowdfundingu, gdyż bardzo obrazowo ukazuje istotę jego działalności. Tak, więc słowo to wywodzi się oczywiście z języka angielskiego, „crowd” oznacza tłum, a z kolei „funding” rozumiane jest jako finansowanie. Zatem można wysunąć już wnioski, z czym będzie ono się wiązać. W praktyce polega przede wszystkim na dawaniu szansy rozwoju interesującym projektom, których pomysłodawców po prostu nie stać na ich samodzielne finansowanie. Toteż za pomocą Internetu odbywają się zbiórki pieniędzy, które mają doprowadzić do urzeczywistnienia owego pomysłu. Osoba, która wpłaca jakąś kwotę pieniędzy, może bardzo często liczyć na otrzymanie już gotowego produktu, czy też na sporą zniżkę. Obecnie w Internecie zbiórki tego typu są rzeczą całkowicie naturalną, a wiele osób chętnie wspiera przedsiębiorczość. Warto jednak wiedzieć, jakie konkretne projekty mogą zostać wsparte właśnie w ten sposób.

Rodzaje projektów, które może zapoczątkować crowdfunding

Na szczęście bardzo wiele różnych projektów może zostać finansowanych w ten sposób. Mogą one dotyczyć zarówno sfery biznesowej, naukowej, jak i społecznej lub kulturowej. Wiele zatem zależy od konkretnego kręgu zainteresowań autora pomysłu. Co ciekawe istnieje możliwość zorganizowania takiej zbiór nie tylko w celu założenia przedsiębiorstwa, ale także dla rozwoju już istniejącego. Tym samym daje to dużo większe możliwości wielu firmom. Poza tym warto wiedzieć, że crowdfunding może dotyczyć przede wszystkim projektów, które wiążą się bezpośrednio z produkcjami filmowymi, czy też muzycznymi, konkretnymi badaniami naukowymi, innowacyjnymi oprogramowaniami komputerowymi, serwisami internetowymi oraz z różnorodnymi imprezami masowymi i budową różnorodnych obiektów publicznych. Co ciekawe zakres obejmujący tego typu zbiórki pieniędzy może wiązać się również z finansowaniem kampanii wyborczej.

Najważniejsze zasady związane z crowdfundingiem

Jednak w rzeczywistości bardziej realne staje się zebranie niezbędnej kwoty dopiero po zastosowaniu konkretnych kroków. Pierwszym i być może najważniejszym jest zebranie wokół projektu jak największej społeczności. Zainteresowanie z ich strony będzie decydującą kwestią, dlatego koniecznie należy ją utworzyć. Wiele osób wykorzystuje do tego media społecznościowe, np. Facebook, czy też blogi lub strony internetowe. Na samym początku warto doinformować społeczeństwo o pewnych kwestiach, zwrócić uwagę na możliwość rozwiązania ich problemu. Niezbędne jest oczywiście, aby w skład społeczności weszła konkretna grupa docelowa naszego projektu. Zatem uwidacznia się także inna zasada, a mianowicie stworzenie wcześniej konkretnej strategii działania. Zawarty w nim szczegółowy plan stanie się niezwykle przydatny, gdyż każdy kolejny krok będzie zmierzać w stronę realizacji celu. Szczególnie marketing będzie bardzo istotny, dlatego trzeba zwrócić uwagę na ten aspekt. Koniecznie należy pamiętać o dotarciu do odpowiednich miejsc w Internecie, w których skupia się najwięcej osób z naszej grupy docelowej i to właśnie tam trzeba być szczególnie aktywnym.

Crowdfunding a Polska

Trzeba przyznać, że w Polsce ten sposób pozyskiwania finansowania jest ciągle w fazie rozwoju. Można znaleźć zaledwie kilka serwisów, które oferują taką możliwość. Na czele oczywiście z wspieram.to, czy też polakpotrafi.pl. Ewidentnie widać potencjał płynący z takiej alternatywy zdobycia środków finansowych. Jednak na optymalny efekt trzeba jeszcze poczekać. Zależy to przede wszystkim jednak od konkretnego pomysłu, dlatego duże zaangażowanie może przynieść odpowiednie rezultaty. Oprócz tego wiele osób decyduje się także na korzystanie z serwisów zagranicznych.